انتشار اولین فهرست پایگاه‌های خبری متخلف

بصیر ،انتشار این لیست از سوی معاونت مطبوعاتی حاکی از برخورد جدی این نهاد رسانه‌ای با پایگاه‌های خبری است که از ماده ۱۸ قانون مطبوعات تخلف کرده‌اند.

همچنین قرار است هر روز با به‌روزرسانی این جدول، اسامی پایگاه‌های خبری که این تخلف را اصلاح کرده‌اند، برداشته شده و نام رسانه‌های متخلف جدید به این فهرست اضافه شود.

معاونت مطبوعاتی در این زمینه اعلام کرده، «پس از رصد و بررسی موارد اعلام شده، هر روز اسامی پایگاه‌های متخلف اعلام خواهد شد. در صورت اصلاح تخلفات تذکر داده شده، اسامی سایت‌هایی که اقدام به اصلاح مصادیق کرده اند روز بعد اعلام خواهد شد.»

در ادامه این خبر آمده است: «در سه هفته اخیر و به دنبال تذکرهای اعلام شده به مدیران مسؤول پایگاه‌های خبری همکاری آنان موجب رعایت دقیق قانون در فضای مجازی شده است اما در این میان تعدادی از سایت‌ها نیز با وجود تذکرهای اعلام شده هنوز اقدام به اصلاح مصادیق اعلام شده نکرده‌اند.»

اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی پس از صدور اطلاعیه در تاریخ ۶ مرداد ماه اقدام به تذکر به پایگاه‌هایی کرد که قانون مطبوعات را رعایت نمی‌کنند. تذکرهای داده شده درخصوص رعایت ماده ۱۸ قانون مطبوعات، استفاده از نام مجوز گرفته شده از هیات نظارت بر مطبوعات و استفاده نکردن از عناوین غیر مصوب و قید نشده در پروانه بوده که به سایت های متخلف اعلام شده است.

در اطلاعیه اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی که ۹۴٫۵٫۶ منتشر شد، تاکید شده بود:

«۱) از همه رسانه های خبری فضای مجازی (خبرگزاری ها و پایگاه های خبری دارای مجوز) انتظار می رود به منظور ایجاد شفافیت، ارتقاء مسئولیت پذیری و تمایز میان رسانه های دارای شناسنامه با شبنامه های الکترونیک، و بر اساس الزام ماده ۱۸ قانون مطبوعات نام صاحب امتیاز، مدیر مسئول و آدرس دقیق پستی خود را در محل معینی از رسانه خود منتشر کنند.

۲) نامواره (لوگو) و نامی که رسانه های فضای مجازی در متن اخبار و مطالب برای خود به کار می برند نباید با مشخصات پروانه ای آنان مغایرت داشته باشد. در غیر این صورت تخلف از قانون مطبوعات محسوب می شود.

۳) برخی پایگاه های خبری، به صورت غیرواقعی خود را به عنوان «خبرگزاری» معرفی می کنند که این اقدام مغایر با اخلاق و چارچوب های حرفه ای و سبب نادیده گرفتن حقوق سایر رسانه ها بوده، مصداق تخلف از قانون مطبوعات است.»

برای اطلاع از نام پایگاه‌های خبری متخلف می‌توان به پایگاه خبری معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی به آدرس اینترنتی http://press.farhang.gov.ir مراجعه کرد.

فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا