رمز وایرلستون چیه؟

بصیر ،

QR Code یک بارکد دوبعدی است که می‌توان آن را با نرم افزارهای تشخیص بارکد در تلفن‌های همراه دوربین‌دار هوشمند بازخوانی کرد. این بارکد دربردارندهٔ چیدمانی از نقطه‌های مربع‌شکل ِ سیاه‌رنگ (با نام ماژول) بر روی زمینه‌ای سفیدرنگ است. دادهٔ نهفته شده در این نقطه‌ها می‌تواند نوشته، آدرس سایت اینترنتی ، پیامک، شماره تلفن، اطلاعات کارت ویزیت و یا داده‌های دیگری باشد.

QR Code ها اولین بار توسط یکی از شرکتهای صنایع خودروسازی تویوتا ژاپن به نام کابوشیکی-گایشا دنسو در سال ۱۹۹۴ میلادی اختراع و مورد استفاده قرار گرفت.
نیاز به نوعی رمز که اطلاعات درون بارکد با سرعت زیاد رمزگشایی و استخراج شود، انگیزه اصلی این شرکت برای سرمایه گذاری در تحقیق و اختراع و توسعه این نوع رمز بوده است. پس از آنکه کشورهای انگلیسی زبان از سال ۱۹۹۷ شروع به استفاده از این نوع رمز کردند نام “QR” کوتاه شده “Quick Response” یه معنی (پاسخ سریع) را برای آن انتخاب نمودند و سپس QR Code به همین نام در سازمانهای بین المللی به ثبت رسید.

با وجود اینکه از کیو آر کد برای اولین بار به منظور ردیابی قطعات در صنایع تولید خودرو استفاده شد، اما به مرور کدهای QR در زمینه‌های بسیار بیشتری استفاده شدند؛ کاربردهای ردیابی تجاری و کاربردهای راحت سازی در تلفن همراه کاربران که به mobile tagging شناخته می‌شوند.

برخی از تلفن‌های همراه اندرویدی به صورت پیش فرض از بارکد خوان (ZXing) داخلی خود برای تشخیص اطلاعات QR ها استفاده میکنندو همچنین مرورگر آن تغییر مسیر (Uniform Resource Identifier(URI را پشتیبانی می‌کند که به کدهای QR اجازه می‌دهد متا دیتا را به برنامه‌های موجود بر روی گوشی بفرستد.

البته در صورتی که دستگاه اندرویدی شما برنامه پیش فرضی برای این کار ندارد به راحتی میتوانید با نصب یک اپلیکیشن چند کیلوبایتی قابلیت بازخوانی و تشخیص اطلاعات نهفته شده در QR Code ها را به تلفن و یا تبلت اندرویدی خود اضافه کنید .

اما شاید تصور کنید تولید بارکدهای QR باید کار سخت و پیچیده ای باشد. و احتمالا برایتان جالب خواهد بود که بدانید سایتهای فراوانی در این زمینه وجود دارند که با استفاده از سرویس ارائه شده در آنها به صورت کاملا رایگان و در عرض چند ثانیه میتوانید بارکد کیو آر دلخواه خود را ایجاد کنید .

مثلا میتوانید اطلاعات شماره تلفن ، پیامک ، URL یا همان آدرس اینترنتی ، ذخیره اطلاعات شما در دفترچه تلفن ، تماس با شماره انتخابی شما ، ارسال دقیق موقعیت جغرافیایی بر روی نقشه ، ارسال یک قرار ملاقات ، ارسال ایمیل و چند قابلیت دیگر را در یک QR Code پنهان کنید تا فقط برای کسانی که کیو آر کد شما را اسکن می‌کنند قابل دسترسی باشد .

یکی از قابلیتهای جالب دیگری که می‌توانید در یک بارکد RQ ذخیره کنید ، کلمه عبور مودم وایرلس شماست.

تصور کنید دوستان و یا مهمانان شما در منزل و یا محل کار شما حضور پیدا کرده‌اند.
شاید در گذشته نه چندان دور یکی از اولین سوالاتی که مهمانان از صاحب مکان سوال می‌کردند ، جهت قبله بود . در حالی که مدتی است این سوال به سوال دیگری تغییر یافته :  رمز وایرلستون چیه؟

خوب حالا به جای اینکه مجبور باشید رمز وایرلس خودتان را به وی بگویید می‌توانید تنها یک برگ کاغذ کوچک که از قبل آن را آماده کرده اید و تنها یک QR Code بر روی آن نقش بسته است را به اون نشان دهید . تا او تنها با اسکن کردن کد و بدون انجام هیچ کار دیگری  به صورت اتوماتیک به شبکه وایرلس شما متصل شود . با این روش دیگر شما نیازی به گفتن رمز و او نیز نیازی به ، بخاطر سپردن رمز ، مراجعه به وایرلس گوشی ، انتخاب وایرلس شما و سپس تایپ کلمه عبور نخواهد داشت.

ضمن اینکه اگر نگران مصرف پهنای باند اینترنت‌تون توسط دوستان هستید مطمئن باشید با این سیستمی که پیاده کرده‌اید و تعجب مصرف کننده را برانگیخته‌اید ، او از شما خواهد خواست تا ارتباط بین چند خط سیاه و سفید را با مودم وایرلس شما و گوشی همراه خودش را بیان کنید که با این حساب باید حداقل دقیقه های طولانی را در مورد  QR Code و چگونگی ساخت آن برایش سخن بگویید و او هم با دقت گوش خواهد کرد و ناخوداگاه در این مدت هیچ دیتایی از اینترنت شما مصرف نخواهد شد  در حالی خودتان را فردی جنتلمن و بخشنده در اشتراک گذاری رایگان اینترنت نشان داده‌اید 

حالا چطور یک QR Code که حاوی نام و کلمه عبور مودم وایرلس است ، بسازیم ؟

  ابتدا به سایت برو کیو آر.می مراجعه کنید http://goqr.me

 سپس بر روی آیکون قفل کلیک کنید.

 در فیلد Encryption نوع رمزنگاری مودم خود را انتخاب کنید و در فیلد بعدی نام SSID وایرلس خود را عینا بنویسید (دقیقا همان نامی را باید بنویسید که سیگنال وایرلس شما با آن نام در جستجوی وای‌فای دیده می‌شود) و در فیلد Password هم کلمه عبور مودم وایرلس خود را تایپ کنید.

با انجام هرمرحله از کار می‌توانید نتیجه را به صورت زنده (Live) در سمت راست مشاهده کنید .

خب کار تمام شد .

حالا بر روی دکمه Download کلیک کنید و در پنجره بعدی بر روی یکی از دکمه‌های زردرنگ کلیک کنید تا فایل نهایی را با فرمت مورد نظر دریافت کنید (PNG توصیه میشه) .

حالا میتونید کد تولید شده رو چاپ کنید و برای روز مبادا کنار بگذارید تا در اختیار دوستان و آشنایان و مهمانان منزل یا محل کارتان قرار دهید.

فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا