آیت اللهی که هیچگاه جلوتر از سادات حرکت نمی کرد

بصیر ،حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی غروی، استاد حوزه و دانشگاه در مراسم بزرگداشت آیت الله عبدالعلی قرهی، یار دیرین امام و رهبری که در مسجد نور تهران برگزار شد، اظهار داشت: شیخ طوسی می گوید وقتی در مسجد بحث جهاد مطرح می شد همه گروه ها و مردم به جز منافقین و گروه های ضد اسلامی آماده حضور در جبهه ها می شدند. در چنین شرایطی پیامبر تنها می شد و مسئله تعلیم معارف اسلامی معطل می ماند لذا خداوند به رسولش فرمود باید عده ای در شهرها بمانند تا با مبانی دینی آشنا شوند و آنها را به مردم انتقال دهند.

وی با بیان اینکه آشنایی با معارف و ارزش های الهی و نشر آنها وظیفه الهی است، خاطرنشان کرد: دهها روایت داریم که پیامبر اکرم (ص) فرمودند وقتی خدا می خواهد نظر خیری به بنده اش داشته باشد اولا بینشی به او می دهد تا عیوبش را شناسایی کند ثانیا زهد در دنیا به او اعطا می کند و ثالثا فقاهت در دین به او می دهد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: طبق روایات شناخت دین و شهور به مسایل دینی بالاترین نعمت خداوند به مردم است زیرا به این طریق پایه های دین استوار می شود.

وی با بیان اینکه امام کاظم (ع) فرمودند فقیه شوید زیرا فقه کلید بصیرت، تمام عبادت و سبب رسیدن به مناصب رفیع در دنیا و آخرت است، گفت: فقیه در دین اسلام بسیار ارزشمند است البته فقیهی که صاحب بصیرت باشد، بصیرتی که از تاکیدات همیشگی مقام معظم رهبری است.

حجت الاسلام والمسلمین غروی افزود: امام صادق (ع) از پیامبر (ص) نقل می کند که در برابر عالمی ننشینید مگر اینکه شش ویژگی داشته باشد؛ زدون شک و ایجاد یقین، دوری از کبر و تمایل به تواضع، پرهیز از رغبت به دنیا و زاهد بودن، اجتناب از ریا و مخلص بودن و پرهیز از عداوت و علاقه به خیرخواهی، وی فراگیری علوم دینی را یکی از وظایف مردم دانست و تصریح کرد: متاسفانه امروزه بسیاری از روستاهای کشور فاقد روحانیت و اطلاع دقیق دارم که در یکی از مناطق کشور از ۲۵۰ خانواده شیعه تنها ۷۰ خانواده باقی مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین غروی در پایان با بیان اینکه یکی از ویژگی های آیت الله عبدالعلی قرهی (ره) این بود که هیچگاه جلوتر از سادات حرکت نمی کرد، گفت: وقتی علت این رفتار را از ایشان پرسیدند فرمود من نمی توانم در آخرت جواب مادرتان حضرت فاطمه زهرا (س) را بدهم.

عرش نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا