"اسم خاورمیانه غلط است؛ اینجا غرب آسیا است"

نهی چندباره رهبر انقلاب از به کارگیری یک «واژه مجعول»/ وقتی همه دستگاه‌ها بی‌توجه‌اند! +تصاویر

بصیر، رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات خود در دیدار با اعضای مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام و اتحادیه‌ی رادیو و تلویزیون‌های اسلامی به غلط بودن واژه «خاورمیانه» اشاره کردند و فرمودند: “این منطقه‌ای که اروپایی‌ها اصرار دارند اسم آن را بگذارند خاورمیانه؛ یعنی خاور را، شرق را به نسبت اروپا می‌سنجند. یک‌جا شرق دور است، یک جا شرق میانه است، یک جا شرق نزدیک است؛ این تکبّر اروپایی‌ها [را ببینید!] از اوّل اینجا شده «خاورمیانه»؛ اسم خاورمیانه غلط است؛ اینجا غرب آسیا است. آسیا یک قارّه‌ی بزرگی است، ما در غرب آسیا قرار داریم. این منطقه منطقه‌ی بسیار حساسی است؛ منطقه‌ای است از لحاظ راهبردی مهم، از لحاظ نظامی مهم، از لحاظ منابع زیرزمینی مهم، از لحاظ ارتباط بین سه قارّه -آسیا و اروپا و آفریقا- مهم. منطقه‌ی مهمّی است.”

این نخستین بار نیست که ایشان در نکوهش استفاده از واژه خاورمیانه سخن می گویند. ایشان در سال ۹۱ هم در دیدار با اساتید دانشگاه به صراحت راجع به غلط بودن تعبیر خاورمیانه سخن گفته و فرموده بودند: “البته من اصرار دارم این منطقه را «غرب آسیا» بگویم، نه خاورمیانه. تعبیر خاور دور، خاور نزدیک، خاور میانه درست نیست. دور از کجا؟ از اروپا. نزدیک به کجا؟ به اروپا. یعنی مرکز دنیا اروپاست؛ هر جائی که از اروپا دورتر است، اسمش خاور دور است؛ هر جا نزدیکتر است، خاور نزدیک است؛ هر جا وسط است، خاورمیانه است! این تعریفی است که خود اروپائیها کردند؛ نه، ما این را قبول نداریم. آسیا یک قارهای است؛ شرقی دارد، غربی دارد، وسطی دارد؛ ما در غرب آسیا قرار داریم. بنابراین منطقهی ما اسمش منطقهی غرب آسیاست، نه منطقهی خاورمیانه.”

اما این سخن مقام معظم رهبری هم مغفول ماند. مسؤولین مختلف و سطح بالای کشور در سخنرانی های مختلف بازهم از این واژه استفاده کردند. پایگاه های مختلف رسمی و دولتی کشور با بی دقتی و بی توجهی به این تذکر رهبر معظم انقلاب، صراحتا این واژه را در تیترهای خود جا دادند و به کار بردند. بی شک استفاده پایگاه رسمی وزارت امور خارجه که شاید از اولین مخاطبان این تذکر باشند از واژه خاورمیانه بسیار دور از انتظار است.

استفاده وزیر امور خارجه از واژه خاورمیانه و انتشار آن در پایگاه وزارت خارجه

استفاده رئیس جمهور از واژه خاور میانه و انتشار در پایگاه ریاست جمهوری

استفاده دبیر مجمع تشخیص مصلحت از واژه خاور میانه و انتشار در پایگاه مجمع تشخیص مصلخت

استفاده رئیس مجلس از واژه خاور میانه و انتشار در پایگاه مرکز پژوهشهای مجلس

در کمال تعجب خبرگزاری های رسمی کشور مثل ایرنا، ایسنا، مهر و فارس هنوز در بخش بین الملل خود حوزه ای به نام خاورمیانه دارند و این واژه را به عنوان نام حوزه ای مستقل در صفحه اصلی قرار داده اند. البته در این بین می‌توان به خبرگزاری تسنیم اشاره کرد که به خوبی حوزه‌ای به نام آسیای غربی را آورده و به این تذکر رهبری توجه لازم را داشته است.

حوزه خاورمیانه در خبرگزاری رسمی دولت ایرنا

 

حوزه خاور میانه در خبرگزاری مهر

حوزه خاور میانه در خبرگزاری فارس

به کارگیری واژه آسیای غربی در حوزه های بخش بین الملل خبرگزاری تسنیم

بی شک امروز که رهبر معظم انقلاب تصمیم به تکرار این تذکر پس از سه سال می گیرند و باز هم مفصلا در مورد غلط بودن نام خاورمیانه سخن می گویند، علتش همین عدم توجه مسوولین، پایگاه های مربوط به حوزه مدیریتشان و حتی خبرگزاری های رسمی کشور به تذکرات قبلی ایشان بوده است. امید می رود از این پس ضمن توجه بیشتر به سخنان رهبر معظم انقلاب شاهد استفاده از این واژه در تریبون های رسمی کشور نباشیم.

جهان نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا