۲۰ هزارتن انجیر ۵۰ هزارتومانی نابودشد

بصیر ،ابوالقاسم حسن پور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال گذشته میزان تولید پرتقال در کشور مقداری کاهش یافته بود، اظهار داشت: این کاهش تولید به اندازه ای نبود که وزارت جهادکشاورزی اجازه واردات این محصول را بدهد، ضمن اینکه طی سال جاری خوشبختانه شرایط تولید این محصول بسیار مطلوب است.

مدیر کل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به تولید فراوان پرتقال در سال جاری، زمینه صادرات این محصول فراهم است و ما از صادرکنندگان حمایت می‌کنیم و هماهنگی های لازم را در این زمینه انجام می‌دهیم، همچنین امکان صادرات حدود ۱۰۰ هزار تن پرتقال از کشور وجود دارد و مقاصد صادراتی ما نیز کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه هستند.

حسن پور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه توافق اخیر هسته ای چه تاثیری بر صادرات مرکبات از کشور خواهد داشت؟ اظهار داشت: این مساله در سرنوشت صادرات کشور بسیار موثر است و بسترهای لازم برای این کار را فراهم می کند، چراکه در حال حاضر ما مقداری صادرات پرتقال و نارنگی به کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و انگلستان داریم که در صورت لغو تحریم‌ها این صادرات توسعه خواهد یافت.

مدیر کل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، کیفیت پایین میوه های وارداتی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: میزان باقیمانده سموم در این میوه ها از حد استاندارد بسیار بیشتر است.

وی با بیان اینکه اگر تولید اقتصادی نباشد، باغداران شغل خود را رها می کنند، اظهار داشت: مسئولان وزارت جهادکشاورزی تلاش بسیار زیادی کردند تا مانع واردات پرتقال به کشور شوند.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی افزود: از مهرماه سال قبل فشارهای زیادی به وزارت جهادکشاورزی وارد شد تا این وزارتخانه مجوز واردات مرکبات را صادر کند.

حسن پور ادامه داد: در همین راستا، فردی نامه ای برای بنده آورده بود و اجازه واردات ۲۰۰ هزار تن پرتقال (۲۰۰ میلیون کیلوگرم) به کشور را درخواست می کرد.

وی تصریح کرد: اگر این میزان پرتقال سال گذشته وارد کشور می شد، باغداران به شدت آسیب می‌دیدند و افراد زیادی شغل خود را از دست می دادند در حالی که عده خاصی چند میلیارد تومان درآمد کسب می کردند و تولیدکنندگان زیادی هم بیکار می شدند.

حسن پور با تاکید بر اینکه افراد مایل به واردات میوه صرفا منافع خود را مدنظر قرار داده اند، گفت: ما امکان نظارت بر تک تک میوه های وارداتی را نداریم و در یک محموله نمی توانیم حمله میوه ها را مورد بررسی قرار دهیم به همین دلیل احتمال ورود آفات از این طریق به کشور وجود دارد که این موضوع کشاورزان را بیچاره می کند

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی، واردات پرتقال‌های آلوده به مگس میوه در سال ۸۷ را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: آفت مگس میوه که در پرتقال‌های وارداتی از کشورهای مدیترانه وجود دارد، توانایی آلوده کردن ۷۴ میوه از جمله نارنگی، پرتقال، انجیر، خرما، زردآلو، شلیل و هلو را دارد، ضمن اینکه واردات پرتقال‌های آلوده از مصر در سال ۸۷ باعث شیوع این آفت در باغات انجیر استهبان شد و در سال ۹۲، ۲۰ هزار تن انجیر این باغات را از بین برد. انجیر استهبان ارزش بسیار زیادی دارد و قیمت هر کیلوگرم از آن ۵۰ هزار تومان است.

مدیر کل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی همچنین با بیان اینکه این وزارتخانه با صادرات کیوی به صورت نوبرانه در خارج از فصل این میوه مخالف است، گفت: ما با گمرک و سایر بسته های مربوطه وارد مذاکره شده ایم تا اجازه صادرات زودهنگام این محصولات را ندهند.

حسن پور با بیان اینکه صادرات کیوی قبل از اواخر مهرماه آسیب زیادی به بازارهای صادراتی کشور وارد می کند، اظهارداشت: در اواخر مهر و اوایل آبان ماه میوه کیوی رسیده تر، باکیفیت تر و دارای قند بالاتری است اما میوه نارس طعم خوبی ندارد و زمانی که وارد بازارهای جهانی می شود چهره محصول ایرانی را تخریب می کند.

وی اضافه کرد: در این صورت وقتی که میوه در فصل برداشت به بازار می آید، خریداری ندارد و قیمت آن به شدت افت می کند. در آن زمان صادرکنندگان دیگر کشورها این محصول را از تولیدکنندگان ایرانی خریداری و به نام کشور خود صادر می کنند.

۵۹۸

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا