عجیب و غریب‌های وارداتی ایران

بصیر ،تاکید کارشناسان اقتصادی آن هم در آستانه بر داشتن تحریم‌ها علیه ایران بر آن است که در واردات کالا توجه بیشتری شود و به جای آنکه درآمدهای ملی صرف خرید کالاهای مصرفی شود لازم است بیشتر ماشین‌آلات مورد نیاز صنعت و کشاورزی و مواد اولیه وارد کشورشود، اما در عمل گاه دیدن برخی اقلام وارداتی در فهرست گمرک شگفت‌آور است.

در دوران تحریم چین توانسته بیش از پیش جای خود را در بازار اقلام وارداتی باز کند و ازماشین الات صنعتی گرفته تا کلنگ و پیانو به ایران صادر کند، امارات نیز به عنوان واسطه‌ای برای دور زدن تحریم‌ها کالاهایی را به ایران صادر می‌کند که مطمئنا ساخت این کشور نیست.

در عین حال اگر چه واردات برخی کالاهای پزشکی یا بهداشتی طبیعی به حساب می‌آید اما دیدن اقلام وارداتی چون مسواک از بلغارستان آن هم با ارزش ۴۱ میلیون تومان معادل ۱۴ هزار و ۵۰۰ دلار طی چهار ماهه نخست امسال یا شامپو و لوازم آرایش از سریلانکا در نوع خود عجیب به حساب می‌آید.

در ادامه چنین وارداتی، می‌توان به واردات تن ماهی از چین با ارزش ۲۰۸ هزار دلار، مسواک از بلغارستان به ارزش ۱۴٫۵ هزار دلار، دندان مصنوعی از تایلند با ارزش ۲۹ هزار دلار، واکس از ترکیه، دستگاه ضربان قلب جنین از پرتغال و موبایل از ویتنام نیز اشاره کرد.

اما برخی اقلام وارداتی فارغ از آنکه از سوی کدام کشور به ایران فروخته شده‌اند در نوع خود عجیب به حساب می‌آیند، مثل وارد کردن اشیاء برای جشن کریسمس از چین با ارزش بیش از ۱۲۰ میلیون تومان یعنی حدود ۴۲ هزار دلار آن هم در چهارماه اول سال شمسی یعنی در بازه زمانی بین مارس تا ژوییه یا واردات ۷۳ میلیون تومانی کلاه‌گیس و ریش مصنوعی از چین و امارات.

در این بین فهرست واردات گمرکی نشان می‌دهد که در تیرماه ایران بیش از ۵۴ هزار دلار صرف خرید میمون برای تحقیقات پزشکی آزمایشگاهی و سرم‌سازی کرده است. از این آمارها نمی‌توان به صورت دقیق مشخص کرد که در طول ماه گذشته دقیقا چند میمون به کشور وارد شده است اما ارزش ۱۸۰ کیلوگرم میمون وارد شده به حدود ۱۶۰ میلیون تومان می‌رسد.

در سال گذشته نیز ایران اقدام به خرید میمون آزمایشگاهی از ترکیه کرده بود البته به نظر می‌رسد امسال تعداد بیشتری میمون وارد کشور شده است چراکه در دوازده ماهه سال قبل وزن میمون‌های وارداتی تنها به ۹۰ کیلوگرم یعنی نصف وزن میمون‌های وارد شده در تیرماه می‌رسید.

به این ترتیب ارزش میمون‌های ترکیه‌ای در سال گذشته حدود ۸۷٫۵ میلیون تومان یعنی کمی بیشتر از ۳۲٫۵ هزار دلار بوده ‌است.

همچنین آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که در چهار ماهه نخست امسال کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان صرف خرید شن و ماسه طبیعی از چین، آلمان، ترکیه و هلند شده است و واردات مانکن از چین، امارات، آلمان، اسپانیا و ترکیه نیز در این مدت به ۲۸۰ میلیون تومان می‌رسد.

صد خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا