واردات گندم تا یک و نیم میلیون تن

بصیر ،عباس کشاورز روز چهارشنبه در حاشیه گردهمایی مدیران تولیدات گیاهی کشور در کرمانشاه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تاکنون هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده و پیش بینی می شود این آمار تا هشت میلیون تن برسد.
وی پیش بینی کرد، تولید امسال گندم کشور ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن باشد.
معاون تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی افزود: با وجود کاهش ۱۸۷ میلیمتری بارندگی کشور تولید گندم امسال نسبت به سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن افزایش داشته که نشان از گسترش فن آوری در بخش کشاورزی دارد.
کشاورز با بیان اینکه در طول دو سال فعالیت دولت یازدهم سقف اعتبارات آبیاری تحت فشار افزایش پیدا کرد، گفت: ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای گسترش آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه آبیاری تحت فشار برای تمام محصولات انجام خواهد شد، افزود: سهم دولت در زمینه آبیاری تحت فشار تا ۸۵ درصد افزایش پیدا کرده است و سرمایه گذار باید ۱۵ درصد آن را پرداخت کند.
معاون تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: به نظر می رسد در برنامه ششم نگاه ویژه ای به موضوع آبیاری تحت فشار شود.

* ارومیه با کاهش آب کشاورزی احیا می شود
کشاورز در بخش دیگری در خصوص تاثیر کشاورزی بر خشکی دریاچه ارومیه گفت: محکوم کردن کشاورزی در بروز بحران آب بسیار ظالمانه است؛ اگر مدیریت آب کشور نارسایی های علمی و عملیاتی دارد، نباید این موضوع را به کشاورزی نسبت داد، زیرا هیچ کشاورزی بدون مجوز نهادهای قانونی اجازه برداشت ندارد.
معاون تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: دریاچه ارومیه را باید با کاهش آب کشاورزی احیا کرد اما اگر فن آوری های جدید استفاده شود هیچ گونه کاهش تولیدی نخواهیم داشت.

* کشت برنج کاهش یافته است
کشاورز درباره کشت محصولات کم آب هم گفت: با توجه به وضعیت آب در کشور باید جلوی کشت برخی محصولات پرآب گرفته شود که در راس آنها برنج قرار دارد.
وی افزود: به غیر از استان های گیلان و مازندران به هیچ وجه از کشت برنج حمایت نمی کنیم؛ سال گذشته در سایر استان های کشور ۲۸۵ هزار هکتار برنج کشت شد که این آمار امسال به ۱۲۵ هزار هکتار کاهش یافته است.
معاون تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: همچنین به دنبال این هستیم که کشت بهاره چغندر قند را کاهش و کشت بهاره را افزایش دهیم.
کشاورز در رابطه با گردهمایی مدیران تولیدات گیاهی کشور نیز گفت: این گردهمایی در خصوص انواع بذر برگزار شده تا برای سال آینده برنامه منظم در این خصوص تهیه شود.

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا