زنگ‌ خطر کمبود بنزین به صدا درآمد

بصیر ،با آغاز شهریور ماه یعنی آخرین فرصت استفاده از بنزین ٧٠٠ تومانی باقی‌مانده در کارتهای سوخت و اتمام زمان سفرهای تابستانی، انتظار براین است که مصرف بنزین کشور به بیشترین رقم در طول این چندسال اخیر برسد زیرا هم اکنون براساس آمارهای موجود مصرف بنزین کشور به میانگین ۷۷ میلیون لیتر در روز رسیده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در حال حاضر سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی موجود در کارتهای سوخت به زیر یک میلیارد لیتر رسیده است، دارندگان این سهمیه تنها تا پایان شهرویر ماه می توانند از این سهمیه استفاده و در آغاز اولین روز از مهرماه، بنزین بایک نرخ و به قیمت ۱۰۰۰ تومان در هر لیتر به فروش می رسد.

براین اساس به طور میانگین باید روزانه حدود ۳۳ میلیون لیتر بنزین سهمیه ای در مدت یک ماه باقیمانده مصرف شود.

روند افزایش مصرف بنزین کشور در مدت باقی‌مانده تابستان، نیازمند حجم قابل توجهی ذخیره بنزین در مخازن پالایشگاه‌ها است زیرا بلافاصله پس از پایان تابستان و همزمان با آغاز بازگشایی مدارس روند افزایشی مصرف بنزین ادامه دار خواهد بود.

با توجه به اقدامات صورت گرفته در مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی صدای زنگ خطر کمبود بنزین به گوش می رسد زیرا براساس  آمارهای مستند، موجودی ذخیره بنزین کشور به حدود ۶۰۰ میلیون لیتر رسیده است؛ در صورتی که ظرفیت ذخیره سازی بنزین کشور حدود ۱۲ میلیارد لیتر است.

این حجم بنزین ذخیره شده موجب شده است مسئولان امر به دنبال افزایش واردات هر نوع بنزین به کشور باشند تا ذخایر بنزین پالایشگاه ها را به حد مطلوب برسانند،حجم قابل توجه واردات بنزین به کشور علاوه بر خروج ارز احتمالا منجر به مشکلات زیست محیطی نیز خواهد شد زیرا قاعدتا با توجه به شرایط اضطرار نظارت بر ورود بنزین به کشور نیز کمتر از گذشته خواهد شد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد نحوه حمل و نقل بنزین در سطح کشور است، هم اکنون توسط نفتکش‌های جاده پیما این کار صورت می گیرد که منجر به افزایش هزینه حمل شده است و نتیجه آن افزایش هزینه جاری مجموعه پالایش و پخش و در نتیجه کاهش سرمایه گذاری در صنعت پالایش خواهد شد، هرچند از هم اکنون نیز به نظر می رسد سرمایه گذاری ها در صنعت پالایش و پخش متوقف است.

به هرحال یک ماه باقی‌مانده از فصل تابستان زمانی سخت برای مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراروده های نفتی است زیرا از یک سو باید بنزین کشور را تامین کنند و از سوی دیگر هر روز وعده توزیع بنزین با استاندارد یورو۴ را در یکی از استانهای کشور می دهند که با این شرایط باید دید آیا می توانند به این وعده های خود عمل کنند.

تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا