از «زیستگاه بین‌المللی» تا «شنبه بازار»

فریدونکنار شهر ماهی و پرنده

بصیر، صنعت گردشگری یکی از متنوع‌ترین صنایع جهان است و در تمامی کشورهایی که جاذبه‌های توریستی متفاوتی دارند به عنوان یک فرصت شغلی و منبع درآمد خوبی مطرح است.

از صنعت گردشگری به عنوان موتور توسعه نام می‌برند و به شیوه‌های متفاوت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می‌تواند بر زندگی افراد یک جامعه تاثیر بگذارد، اهمیت گردشگری همان بس که پس از نفت و خودروسازی در جایگاه سوم قرار دارد.

نعمت‌های خدادای که در شهرستان فریدونکنار وجود دارد این فرصت را در اختیار مردم کشور گذاشته که با کمترین هزینه بیشتری استفاده از این منابع را ببرند.

ساحل، دریا، جنگل، امام‌زاده‌ها و زیستگاه‌های متفاوت مهم‌ترین اماکنی است که می‌تواند مورد توجه گردشگران قرار بگیرد.

شهرستان فریدونکنار جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد، سواحل زیبای دریای خزر که از منحصر به فردترین جاذبه‌های فریدونکنار است، این سواحل با طول تقریبی ۸ کیلومتر مکانی بکر برای سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی این شهرستان است و البته سالانه تعداد زیادی از گردشگران کشور به منظور استفاده از این سواحل به فریدونکنار سفر می‌کنند.

سواحل زیبایی که به دلیل ماسه‌ای بودن مسابقات مختلف ساحلی همچون فوتبال، هندبال، والیبال، دوومیدانی، جشنواره بادبادک‌ها، پیاده‌روی، جشنواره مجسمه‌های شنی، طناب‌کشی، هفت‌سنگ، موتورسواری، کارتینگ و غیره را میزبانی می‌کند.

زیستگاه بین‌المللی درنای سیبری یکی دیگر از مناطق گردشگری این شهرستان است که گروه‌های زیادی از مردم سراسر کشور را به فریدونکنار می‌کشاند، زیستگاه تک درنای سیبری که یکی از ۴ زیستگاه این پرنده در جهان است، این تالاب به «لپو» با مساحت بیش از ۵۴۰۰ هکتار استراحتگاه زمستانی این پرنده است که در آغاز فصل بهار به خانه ییلاقی‌اش در شمال روسیه پر می‌کشد.

آب‌بندان‌های بزرگ فریدونکنار در روستاهای این شهرستان وجود دارد و علاوه بر منبع اقتصادی محل مناسبی برای حضور گردشگران و گذران اوقات فراغت در این مکان است.

این مکان اکوسیستم مناسبی برای انواع پرندگان مهاجر است و غازهای وحشی، مرغان پرنده، کشتل، پرلا، یوری و قوها در آن دوران می‌‌گذرانند.

جنگل‌های سرسبز در این شهرستان بالغ بر ۶۲ هکتار که می‌تواند منبع درآمدی خوب با حضور مسافر و گردشگر ایجاد کند، فریدونکنار دارای سه جنگل سوته، اسبوکلا و جزین است که جزین شاخص‌ترین جنگل این شهرستان با تنوع گونه‌های درختی است.

باغ پرندگان در این شهرستان نیز یکی دیگر از اماکنی است که با تعداد بیشماری از پرندگانی چون قوی سیاه، طاووس، پلیکان، درنا و غیره از جاذبه‌های خاص این شهرستان به حساب می‌آید.

بازار بزرگ ماهی، مسجد جامع بهرامی، آستانه مبارکه امام‌زاده قاسم روستای کاردگرمحله، بازار روز شهر و بازارچه سنتی هفتگی با عنوان «شبنه بازار» و پارک ساحلی لاله از دیگر فضاهای گردشگری فریدونکنار است.

اما آنچه مهم به نظر می‌رسد این است که باید از این پتانسیل‌‌های شهر فریدونکنار نهایت استفاده به عمل آید تا این شهرستان راه توسعه و آبادی را در پیش بگیرد.

استفاده از ۸ کیلومتر ساحل بکر برای جذب گردشگر

غلامرضا چشمه‌نور رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان فریدونکنار در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، خاطرنشان کرد: اهمیت گردشگری برای ما بسیار بالا است چرا که از این موضوع به عنوان یک صنعت یاد می‌کنند و فریدونکنار با توجه به وضعیت اقلیمی مناسب می‌تواند بهترین بهره را ببرد.

وی تصریح کرد: داشتن سواحل زیبا و بکر ۸ کیلومتری، زیستگاه بین‌المللی پرندگان، باغ پرندگان، جنگل و بازارهای ماهی و شنبه بازار می‌تواند موجب رونق گردشگر و جذب توریست برای این شهرستان شود.

رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی فریدونکنار با بیان اینکه برنامه‌های زیادی را در دست اقدام برای رونق گردشگری این شهرستان داریم، اظهار کرد: توسعه گردشگری در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی، تاریخی، طبیعی، صنایع دستی و غیره در رونق اقتصاد تاثیر و نقش بسزایی دارد.

چسمه‌نور ادامه داد: برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌های مختلف، صنایع دستی، برگزاری مسابقات، اجرای برنامه‌های سرگرمی، شاد و مفرح در جذب و ماندگاری گردشگر در شهرستان موجب رونق اقتصاد و کسب و کار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا