قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل خبر داد:

وجود کرسی زبان فارسی در ۳۰ کشور دنیا

بصیر ،دکتر حسین سالار آملی از وجود رایزن علمی و فناوری در چند کشور خبر داد و افزود: کشورهایی که در آن ها رایزن علم و فناوری وجود دارد شامل چین،روسیه،فرانسه منطقه شنگن، استرلیا،هندوستان و… می شود. اخیرا نشست فوق العاده‌ای نیز با این کشورها درمورد نحوه توسعه همکاری در برگزار شده و خط مشی های جدید اعلام شد.

وی عدم وجود ارتباط در برخی کشورها را یکی از نقاط ضعف ایران دانست و گفت: یکی از نقاط ضعفی که وجود دارد این است که در برخی از کشورهایی که پتانسیل ایرانی های مقیم در آنجا بسیار بالا است ارتباط علمی نداریم.در حال حاضر اکثر ایرانی های توانمند که بلاشک گرانبهاتر از منابع نفتی ما هستند،در کشورهای آمریکا،کانادا و انگلیس هستند اما متاسفانه با این سه کشور ارتباطات مناسب علمی و فناوری وجود ندارد، امیدواریم بستر همکاری علمی فناوری با این کشورها شکل بگیرد زیرا بهره گیری از توان ایرانی هایی که در این کشورها هستند به نفع نظام ما خواهد بود.
قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل ادامه داد: در حال حاضر در برنامه های وزارت علوم،بحث وجود رایزن علمی در کشور آمریکا مطرح نیست اما قبلا در کشورهای کانادا و انگلستان رایزن علمی داشته‌ایم و امیدوارم در آینده هم مجددا بتوانیم در این کشورها رایزن علمی داشته باشیم.
دکتر سالار آملی با اشاره به وجود کرسی های زبان فارسی در ۳۰ کشور دنیا اظهار کرد: در حال حاضر ایران در ۳۰ کشور دنیا و حدود ۴۷ دانشگاه کرسی زبان فارسی و اسلام شناسی دارد.این ۳۰ کشور هم شامل کشورهای همسایه می شود هم شامل کشورهای اروپایی. برای مثال ایران در کشورهای فرانسه، انگلستان، سوئد کرسی زبان فارسی و ایران‌شناسی دارد.
وی در ادامه از افزایش صد درصدی جذب دانشجوی خارجی در سال ۹۳ نسبت به ۹۲ خبر داد و گفت: درحال حاضر در داخل کشور حدود ۲۲ هزار بورسیه دانشجوی خارجی داریم. روند اعطای بورس به کشورهایی که مایل به اعزام دانشجویان خود به ایران هستند را ادامه می دهیم.زیرا یکی از سیاست های وزارت علوم بین المللی سازی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است که در برنامه پنج ساله ششم و سند راهبردی وزارت علوم هم دیده شده است.
قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل با اشاره به جذب دانشجوی غیر ایرانی غیربورسیه نیز اظهار کرد:اخیرا کشورهای متعددی خواستار شدند دانشجوهای خود را به صورت پولی به ایران اعزام کنند.جذب این دانشجویان می تواند یکی از راه های درآمدی دانشگاه ها باشد، به عنوان مثال دانشگاه مشهد در سال ۹۳،پنج میلیارد تومان درآمد از طریق جذب دانشجوی غیر ایرانی پولی داشته است،همچنین دانشگاه تهران حدود ۳۴۰ نفر دانشجوی پولی در سال گذشته جذب کرده است.
دکتر سالار آملی با بیان اینکه جذب دانشجوی خارجی،یکی از محورهای بین المللی سازی است،افزود:محور دیگر بین المللی سازی تبادل استاد و همچنین ورود ایرانی های خارج از کشور برای تدریس به کشور و بازگشت دوباره آن ها به کشوری که در آن اقامت دارند است.
وی افزود:البته اساتید ایرانی مقیم خارج شناسایی شده اند، در مجموع بالای ۱۳۰۰تا ۱۴۰۰ عضو هیات علمی یا افراد توانای ایرانی در خارج از کشور هستند که پتانسیل و علاقه مندی به حضور در ایران و تدریس و برگزاری دوره های آموزشی را دارند. در سال ۹۳ حدود ۱۶۴ نفر به صورت سمینار یا دوره آموزشی به کشور آمدند و بعد از تدریس به محل اقامت خود بازگشتند، امیدوارم تعداد این افراد در دوره پساتحریم افزایش پیدا کند.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در ادامه با اشاره به برگزاری دوره های کوتاه مدت اظهار کرد: تمایل داریم حجم عظیم دانشجوهای داخل کشور در مقطع دکتری برای دوره های شش و ۹ ماهه به خارج از کشور اعزام شوند و متقابلا کشورهای دیگر هم اگر مایل باشند افرادی را به ایران اعزام کنند.
دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا