افزایش تقاضاها برای برگزاری نشست فوق العاده اوپک

بصیر ،در حالی که کاهش شدید قیمت به برخی اعضای اوپک فشار زیادی وارد آورده و این کشورها از عربستان خواسته اند تا برای تقویت قیمت ها تولید نفت خود را کاهش دهد، اختلافات در درون این سازمان در حال پدیدار شدن است.

فشارها بر عربستان از جانب دیگر اعضای اوپک افزایش یافته تا ریاض با برگزاری نشست اضطراری سازمان کشورهای صادر کننده نفت به منظور جلوگیری از افت بیشتر قیمت ها موافقت کند.
بر اساس این گزارش، عبدالله البدری، دبیرکل اوپک به نمایندگی از سوی اعضایی که به دلیل افت قیمت نفت به سطح ۴۰ دلار تحت فشار شدید اقتصادی قرار دارند، با مقامات سعودی صحبت کرده است.
همچنین گفته می شود که الجزایر نامه ای را در داخل اوپک منتشر کرده و در حال رایزنی با وزاری نفت کشورهای مختلف جهت بحث در مورد اقدامات لازم به منظور برگرداندن قیمت هاست. این اقدامات شامل تعیین سهمیه های تولید جداگانه برای کشورها در داخل اوپک است که مانع از تولید بیشتر برخی کشورها می شود.
نشست عادی بعدی اوپک قرار است در ماه دسامبر برگزار شود، اما الجزایر، ونزوئلا و تعدادی از اعضای دیگر از جمله ایران اکنون از ایده برگزاری نشست زودهنگام برای بحث در مورد سطح تولید حمایت می کنند. اوپک از اظهارنظر رسمی در این باره خودداری کرده است.
تصمیم عربستان در نوامبر سال گذشته برای افزایش تولید خود، که حدود یک سوم کل تولید اوپک را تشکیل می دهد، به بیش از ۱۰٫۶ میلیون بشکه در روز موجب شده تا افزایش تولید برای سایر اعضا غیرممکن شود.
سیاست نفتی سعودی ها همچنین موجب ایجاد شکاف و دودستگی در داخل اوپک به خصوص با دیگر قدرت منطقه ای یعنی ایران شده است. مقامات عربستانی به درخواست ها برای اظهار نظر در این باره پاسخی نداده اند.
ریاض به دلیل عزم خود برای حفظ سیاست نفتی اش تحت فشار فزاینده ای از سوی کشورهای عضو اوپک قرار دارد. عربستان و متحدان نزدیک عربش در حاشیه خلیج فارس نظیر امارات، کویت و قطر اکنون بیش از ۱۸ میلیون بشکه از عرضه نفت اوپک را در اختیار دارند و این موجب شده تا سهمیه چندانی برای کشورهایی نظیر ایران، لیبی و عراق جهت افزایش تولید باقی نماند.
یک منبع نزدیک به اوپک در این باره گفت: «سعودی ها نفت زیادی به سمت بازار سرازیر کرده اند و این باعث شده تا جایی برای نفت دیگر کشورها باقی نماند… افراد داخل اوپک از سیاست نفتی سعودی مبنی بر تولید بالا که از ماه نوامبر آغاز شده ناراضی هستند و به دلیل این سیاست درآمد زیادی را از دست داده اند.»
تنش ها در درون اوپک از زمان انعقاد توافق هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ که می تواند منجر به لغو تحریم ها و افزایش صادرات نفت ایران شود، بیشتر هم شده است.
تحریم های چند سال اخیر تولید نفت ایران را به شدت کاهش داده و تولید این کشور اکنون حدود ۱٫۲ میلیون بشکه در روز است.
بر اساس آمارهای بی پی، ایران در سال ۲۰۱۱ قادر به تولید روزانه بیش از ۴ میلیون بشکه نفت بود.
این منبع آگاه افزود: «سهمیه های دولت به دولت باید مجددا برقرار شود.» هدف عربستان برای بیرون راندن تولید نفت شیل آمریکا از بازار شکست خورده است.
درآمد اعضای اوپک در سال گذشته میلادی به زیر یک تریلیون دلار رسید و پیش بینی می شود این رقم در سال ۲۰۱۵ باز هم کاهش یابد.
دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا