سیاسیون به ورزش نگاه ابزاری می‌کنند؛

حمایت یا دخالت؟!

بصیر، فوتبال یکی از مهیج‌ترین و در عین حال ورزش نخست ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود به طوری‌که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.
ورزشی که امروزه از آن به عنوان یک صنعت نام می‌برند و دیگر از یک فضای ورزشی پای خود را فراتر گذاشته است.
ورزش فوتبال در کشور آن‌قدر جای خود را باز کرده است که مبالغ میلیاردی و نجومی برای تنها یک بازیکن هزینه می‌شود و جدای از آنکه آن ورزشکار چقدر بتواند مهم و موثر عمل کند یک فضای جدید در بطن این ورزش پرطرفدار در کشور ایجاد کرده است.
این ورزش که امروز از چند دیدگاه قابل بررسی است راه جدیدی را برای دیده‌ شدن پیدا کرده است، تبلیغات در سایه مدیریت یک تیم فوتبالی شیوه جدید به چشم آمدن است که برخی از افراد از این شرایط به خوبی استفاده می‌کنند.
در کشور ما ایران چند سالی است که فوتبال دیگر از حالت یک ورزش دوست داشتنی خارج شده است و جای خود را به یک فضای رقابتی داده به طوری‌که برخی از سیاست‌مداران جمهوری اسلامی ایران نیز پا به این عرصه گذاشتند.
در همین استان مازندران نیز با یک نگاه سرانگشتی درخواهیم یافت که تعداد سیاسیونی که وارد این بازی شده‌اند کم نیست و نکته جالب‌تر حضور افرادی است که خود را در معرض یک رقابت بزرگ همانند شرکت در انتخابات! می‌بینند.
در استانی که با وجود صدها بازیکن معتبر و درجه یک هنوز تیم قدرتمندی در رقابت‌های لیگ برتر ایران نداریم و به خود می‌بالیم که فقط دو تیم در لیگ آزادگان نماینده مازندران در کشور هستند، بسیاری از افراد امکانات و بضاعت مالی را عامل مهم عدم حضور تیمی از مازندران را در لیگ برتر می‌دانند اما آیا این سخن مطابق با واقعیت‌ها است.
نقش سیاست امروز به حدی در فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران و تبع آن در مازندران پررنگ شده است که کسی قائل به انکار آن نیست، نقشی که امروز شاهد آن هستیم که چند نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خوبی توانسته‌اند در آن ایفای بازی کنند.
در شهرستان‌های ساحلی بابلسر و فریدونکنار که مهم‌ترین نگاه درآمدی و مشکلات مردم آن کشاورزی و صیادی است نماینده مجلس آن در فراکسیون ورزش به ریاست می‌رسد! و سپس راهی هیئت مدیره تیم پرطرفدار استقلال تهران می‌شود.
حال چه انگیزه‌ای برای حضور این فرد در آن مسند بسیار مهم و در ورزش وجود دارد خدا می‌داند اما اگر از بعد تبلیغاتی نیز به آن بنگریم می‌بینیم که این امر چیزی جز فساد را به بار نخواهد آورد، فسادی که شاید نتیجه‌ای جز نابودی فوتبال کشور را نداشته باشد.
در همین استان مازندران چند روزی از خبر تیم‌داری و مالکیت نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس نمی‌گذرد، تیمی که روزی در رقابت‌های لیگ آزادگان حضور داشت و امسال سومین سال حضورش در رقابت‌های لیگ دو کشور را تجربه می‌کند.
بسیاری از کارشناسان عدم حضور افراد در جایگاه‌های تخصصی خود را مهم‌ترین دلیل ایجاد فساد می‌دانند، آنها معتقدند که ورزشی‌ها باید در جایگاه خود مدیریت ورزش را در دست بگیرند و سیاسیون نیز در جایگاه خود به دنبال وظایف خود باشند.
حضور افراد غیر متخصص در رشته‌های مختلف علاوه بر عدم تعهد، کاهش راندمان را نیز به همراه می‌آورد، اگر نگاهی به تیم‌های ورزشی که از سوی سیاسیون هدایت شدند بیاندازید می‌بینید که عملکرد بسیاری از این باشگاه‌ها با سیر نزولی همراه بوده است.
سیدکریم محمدی استعدادیاب تیم‌های ملی در شمال کشور در گفت‌و‌گو با بصیر، در این خصوص با اشاره به اینکه حضور افراد غیرورزشی در سطح اول ورزش موضوع خوشایندی نیست، گفت: بسیاری از این افراد در این خصوص تخصصی ندارند.
وی تصریح کرد: بسیاری از مدیران باشگاه‌ها به دنبال این امر هستند که با حضور سیاسیون از لحاظ مالی اوضاع تیم‌ خود را بهتر کنند کار بدی به نظر نمی‌رسد هرچند شاید به نتیجه مطلوب نیز نرسند.
مالک و سرمربی تیم‌های نوجوانان و جوانان دانش در لیگ کشور افزود: در این وضعیتی که ورزش ما به آن گرفتار است و منابع مالی یکی از بزرگترین مشکل تیم‌ها است و بسیاری از باشگاه‌ها به دولت متکی هستند، حضور این افراد می‌تواند تاثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: در واقع یک نگاه ریالی باید به این افراد داشت و در تصمیم‌گیری‌های ورزشی باید افراد متخصص را ورود داد، هر فردی در هر جایگاهی تخصص مربوط به خود را دارد و همانطور که در سیاست یک ورزشکار نمی‌تواند به خوبی تصمیم بگیرد در ورزش نیز یک سیاست‌مدار قدرت تصمیم‌گیری خوبی ندارد.
محمدی خاطرنشان کرد: برخی از افراد به دلیل شرکت در رقابت‌های مختلف مانند انتخابات از این فرصت استفاده می‌کنند و این مطلوب نیست اما اگر مسئولان ورزشی آن شهر بتوانند از این فرصت به دست آمده نهایت بهره را ببرند می‌تواند این حضور مفید باشد.
این فعال ورزشی با اشاره به حضور نماینده مردم فریدونکنار و بابلسر در ریاست فراکسیون ورزش مجلس، اظهار کرد: نجف‌نژاد برای اینکه بهتر دیده شود به ریاست هیئت مدیره استقلال می‌رسد اما تیم‌هایی که در شهرستان تلاش می‌کنند و در بالاترین سطوح فوتبال کشور در حال افتخار آفرینی هستند کاملا بی‌توجه است.
محمدی افزود: در فوتبال این دو شهرستان سالانه بازیکنان زیادی به اردوهای تیم ملی دعوت می‌شوند و مقام‌های مختلف در سطح کشور به دست می‌آید اما کمترین توجه به این جوانان از سوی این نماینده صورت می‌گیرد در حالیکه برای اینکه بهتر و بیشتر دیده شود در فراکسیون ورزش به ریاست می‌رسد و راهی استقلال تهران می‌شود و حضور این سیاسیون در ورزش هدفی جز تبلیغات در انتخابات مجلس نیست.
استعدادیاب تیم‌های ملی در شمال کشور بیان کرد: اگر این افراد تمایلی به کمک به ورزش استان دارند باید در محل خدمت‌شان حاضر شوند و در آنجا به فعالیت خود ادامه دهند، به عنوان مثال تیم دانش فریدونکنار که در چند سال گذشته افراد زیادی را به تیم ملی معرفی کرده و در بین بزرگان کشور همچون سپاهان، ذوب‌آهن، فولاد خوزستان و غیره خوش درخشیده باید مورد حمایت این افراد قرار بگیرند که ما شاهد این امر نیستیم.
وی تاکید کرد: افراد به کاری که در آن تخصص ندارند نباید ورود پیدا کنند و این به بدنه آن مجموعه آسیب می‌رساند، اگر این امر در ورزش نیز رخ دهد ضررهای بیشتری نسبت به جاهای دیگر دارد چرا که ورزش با روح و جسم انسان در ارتباط است.
استعدادیاب تیم‌های ملی در شمال کشور در پایان تاکید کرد: در صورتی می‌توان از افراد سیاسی در بدنه ورزش استفاده کرد در حالی که در کنار آنها افراد متخصص تصمیم‌گیری‌های ورزشی را انجام دهند تا آن باشگاه دچار مشکل نشود.
 به هر حال همانطور که گفته شد بهتر به نظر می‌رسد که هر کس در جایگاهی که تخصص و تعهد دارد نقش خود را ایفا کند و افراد سیاسی به جای بهره‌برداری‌های شخصی و سیاسی خود جا را برای افراد متخصص ورزشی باز کنند، دست از نگاه ابزاری خود بردارند و به جای دخالت‌های بیجا در نقش یک حامی ظاهر شوند تا شاهد توسعه روزافزون ورزش و به ویژه فوتبال در کشور و مازندران باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا