پرده برداری از علل تشکیل حزب اتحاد ملت ایران؛

آغاز فعالیت حزب اتحاد ملت ایران با «چراغ سبز آمریکایی» /حمله به شورای نگهبان وجه اشتراک احزاب اصلاح طلب

بصیر، از جمله تشکل های فعال و تاثیر گذار در عرصه سیاسی کشور که یک سال و اندی بعد از دوم خرداد ١٣٧۶با …… رییس جمهور خاتمی پا به عرصه وجود گذاشت “جبهه مشارکت ایران اسلامی” است. این حزب در دوره های هفتم و هشتم ریاست جمهوری ضمن حمایت از دولت آقای خاتمی در مقابل نیز از حمایت های سیاسی و مالی و تشکیلاتی دولت تحت مدیریت ایشان برخوردار بود و همواره با عناصر سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اکثریت مناصب دولتی را در اختیار داشتند. حزب مشارکت در دوره موسوم به اصلاحات در میان گروه های هجده گانه جبهه دوم خرداد به عنوان تشکل “پیشرو” به ایفای نقش پرداخت و با ارائه قرائت های جدید از پدیده های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و مدل های نظری و الگوهای رفتاری خاصی را به ثبت رساند. همچنین بعد از کنار رفتن از قدرت رفتاری را از خود بروز داد که بعد از انقلاب نادر بود و تنها بین رفتار گروه های معارض اول انقلاب با رفتارهای این حزب شباهت هایی می توان یافت.

حزب مشارکت از زمان اعلام موجودیت تا به حال همواره از سوی کشورهای غربی و گروه های اپوزیسیون خارج از کشور مورد حمایت قرار گرفته است. عملکرد این حزب نزد آمریکایی ها آنچنان مطلوب بوده است که سناتور “جوزف بایدن” رییس کمیته سیاست خارجی سنا در ٢٢ اسفند ١٣٨٠ در کنفرانسی تحت عنوان “ایران و آمریکا آیا برخورد الزامی است” ضمن بیان اتهاماتی علیه جمهوری اسلامی و تکرار مواضع مشارکت مبنی بر وجود حاکمیت دوگانه انتخابی و انتصابی در ایران- در کمک به اصلاح طلبان متمایل به آمریکا که در راس آنها حزب مشارکت قرار داشت برای سرعت بخشیدن به اصلاحات تآکید ورزید.

“بایدن” در این باره گفت: “ما باید فرض را بر این بگذاریم که جنگ قدرت در ایران باعث خواهد شد که ایران به ژست های سیاسی آمریکا روی خوش نشان ندهد. از این رو ما باید قدم های بسیار حساب شده و سنجیده ای برداریم که هدف آن کمک به افرادی باشد که خواهان دگرگونی در ایران هستند. دولت بوش باید به تمامی سازمان های غیر دولتی آمریکا اجازه بدهد که به گروه های ایرانی مرتبط با جامعه مدنی- حقوق بشر- فرهنگ و خواهان دموکراسی کمک مالی کنند.”   سناتور “بایدن” بعد از مشخص کردن اهداف خود به منظور یارگیری در داخل ایران از میان افراد مدعی اصلاحات در درون مجلس ششم که اکثریت آن در اختیار حزب مشارکت قرار داشت پیشنهاد زیر را ارائه کرد: “اجازه بدهید به عنوان رییس کمیته {سنا} دعوتی به عمل آورم. من آمادگی دارم در هر جایی که بخواهند ملاقات کنم. اگر دیدار برای اعضای پارلمان ایران حساسیت برانگیز است- من من آمادگی دارم که با آنها در جای دیگری ملاقات کنم.”   اظهارات “بایدن” در روزنامه های مختلف داخلی انعکاس متفاوتی داشت در حالی که روزنامه های زنجیره ای متمایل به اصلاح طلبی و حزب مشارکت قسمت های مداخله جویانه و حمایتی “بایدن” از آنها را حذف کرده و تنها پیشنهاد مذاکره را منعکس کرده بودند- روزنامه کیهان به افشای جزئیات آن مبادرت کرد و به این نکته اشاره نمود که روزنامه های زنجیره ای جمله “کمک مالی به اصلاح طلبان” را برای جلوگیری از تبعات داخلی آن به عبارت “کمک به اصلاح طلبان” ترجمه کرده بودند.

حمله به شورای نگهبان وجه اشتراک احزاب اصلاح طلب

عملکرد حزب مشارکت در طول فعالیت آن در برخی اوقات با مواضع دولت های غربی همسو و هماهنگ گردیده و اشتراک در مواضع دو طرف را درپی  داشته است. مهم ترین جلوه این اشتراک در جریان رد صلاحیت تعدادی از نامزدهای نمایندگی مجلس ششم از سوی شورای نگهبان قانون اساسی و تهدید به استعفا- خروج از حاکمیت- تحصن و تهدید به تحریم انتخابات و غیر آزاد بودن انتخابات ایران از سوی حزب مشارت و غربی ها نمود یافته است. نمونه این نوع حمایت ها را در سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درپی مسائل پیش آمده در ١٣ دی ماه ١٣٨٢ می توان یافت که در اقدامی مداخله جویانه چنین اعلام کرد: “اقدامات و تصمیمات شورای نگهبان باید باطل شود.” اروپایی ها نیز مانند آمریکایی ها پس از اعلام رد صلاحیت برخی از اصلاح طلبان، تحصن نمایندگان مشارکتی مجلس ششم در حمایت از آنها موضع گیری نمودند. در این هنگام “میکائیل گاهلر” عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا به مسئولان ایرانی هشدار داد که: “تداوم وضعیت حاضر مبنی بر فشار علیه اصلاح طلبان ادامه رابطه میان اتحادیه اروپا و حکومت ایران را دچار مشکلات جدی خواهد نمود.

در این میان می توان به تحرکات اخیر دولت تدبیر و امید نسبت به وارد کردن برخی حملات به شورای نگهبان در آستانه انتخابات اشاره کرد که خود نیز به عنوان خوراک رسانه های غربی مورد استفاده قرار گرفته است. اظهاراتی که تنها مشابه آن را طبق اسناد اشاره شده می توان در احزابی چون حزب معلوم الحال مشارکت جست و جو کرد.

آغاز فعالیت حزب اتحاد ملت ایران با چراغ سبز آمریکایی

اما عصر روز پنجشنبه گذشته نخستین کنگره حزب موسوم به اتحاد ملت ایران با حضور افراد دخیل در فتنه ۸۸ و نیز اعضای حزب منحله مشارکت تشکیل شد. با نگاهی به برخی اعضای حاضر در این نشست کاملا مشخص می‌شود که حزب فتنه‌گر و منحله مشارکت این بار با نقابی جدید کار خود را برای فتنه‌ای دیگر آغاز کرده است.

شخصیت‌هایی چون سید عبدالواحد موسوی لاری، محمدرضا عارف، عبدالله نوری،‌ غلامحسین کرباسچی، محمدرضا خاتمی،‌ حسین کاشفی،‌ ولی‌الله شجاع‌پوریان،‌ غلامرضا انصاری،‌ محمدعلی ابطحی، ‌آذر منصوری،‌ هادی خانیکی،‌ محمد رضا خباز،‌ مصطفی معین،‌ فیاض زاهد،‌ عمادالدین باقی،‌ فاطمه راکعی، حبیب‌الله پیمان، حسین کمالی، لطف‌الله میثمی، زهرا اشراقی، عرب‌سرخی،‌ جواد اطاعت،‌ فرج کمیجانی و ملاوردی معاون رئیس جمهور در این مراسم حضور داشتند.

نگاهی به لیست هیئت موسس حزب اتحاد ملت ایران نشان از حضور پررنگ مشارکتی‌ها در آن دارد.محمد آقایی، حسین خلیلی اردکانی، علی‌محمد مظفری، رؤیا بلوری، پیروزی و سید حسن موسوی‌نژاد از جمله مشارکتی‌های حزب جدید هستند.

یک جستجوی ساده درباره اعضای هیئت موسس حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نکات جالبی را به دنبال دارد.

۲۳ مهر ۱۳۹۰ یعنی پس از گذشت ۲ سال از فتنه ۸۸ و آشکار شدن ماهیت این فتنه و نقش دولت‌های آمریکا و انگلیس به عنوان گردانندگان اصلی آن، نامه‌ای تحت عنوان «نامه ۱۴۳ فعال سیاسی و مدنی به رئیس دولت اصلاحات» در سایت‌های ضدانقلاب همچون رادیو فردا و کلمه منتشر شد.

در این نامه تصمیم مهم‌ترین نهاد مربوط به امنیت ملی یعنی شورای عالی امنیت ملی برای حصر سران داخلی فتنه، اقدامی «غیرقانونی» توصیف شده و در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید شده است که «حداقل شرایط برای برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه وجود ندارد»!

در این نامه همچنین ضمن اصرار مجدد بر ادعاهای فتنه‌گران مبنی بر سالم نبودن انتخابات‌ها در ایران، این‌گونه آمده است که: «در صورت ادامه وضع موجود، کمترین چشم‌انداز

روشنی برای صیانت از آرای مردم و برگزاری انتخابات آزاد، سالم و منصفانه وجود نخواهد داشت!»

و جالب آنجاست که اکثریت هیئت موسس فعلی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی از امضاکنندگان این نامه بوده‌اند! حال مشخص نیست کسانی که معتقدند حداقل شرایط برای برگزاری انتخابات آزاد و سالم وجود ندارد، چند ماه مانده به انتخابات با چه هدفی اقدام به تشکیل حزب کرده‌اند.

اروجعلی محمدی، حیدر زندیه، بهروز صحابه تبریزی، حسین خلیلی اردکانی و داوود کریمی از جمله این افراد هستند که نامشان در ذیل نامه مذکور مندرج است و پس از آن نیز هیچ‌گاه طی هیچ اطلاعیه‌ای این امضای خود را تکذیب نکرده‌اند.

نکته فوق تنها سوابق اعضای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران نیست، از امضای مژگان اثباتی در ذیل نامه‌های حمایت از «نرگس محمدی» که خود از محکومان قضایی در ایران به جرم اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور بوده و جزو فعالان سیاسی تحت حمایت غرب و آمریکاست، هم اگر بگذریم، سخنان ساختارشکنانه اروجعلی محمدی علیه شورای نگهبان را باید یادآور شد. سخنانی که حتی برخی سایت‌های اصلاح‌طلب نیز در پوشش آن از عبارت «حملات تند محمدی به شورای نگهبان» استفاده کردند!

اروجعلی محمدی در دوم خرداد ۹۳ نیز در همایش اصلاح‌طلبان آذربایجان شرقی که با حضور محمدرضا عارف برگزار شد، بنا به گزارش سایت‌های اصلاح‌طلب استان، سخنرانی خود را با نام بردن از یکی از سران فتنه و تشکر از وی شروع کرد.

سوالی که در اینجا می توان به ان اشاره کرد این است که آیا تشکیل این حزب که قریب به اکثر اعضای آن را فعالان فتنه ۸۸ تشکیل داده اند، در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به چه منظور بوده؟

نکته جالب تر از همه آنکه چندی پیش اندیشکده آمریکایی «امنیت آمریکای جدید» در گزارشی اعلام کرده بود: “دولت اوباما باید پس از توافق هسته‌ای به سراغ اصلاح‌طلبان رفته و از آنان حمایت کند” .و این درست در حالی است که حزب اتحاد ملی فعالیت خود را با چراغ سبز آمریکایی ها آغاز کرده است.!

دانا

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا