واگذاری نظارت بر داروخانه‌ها به نظام پزشکی

بصیر ،محمدرضا شانه‌ساز رئیس انجمن علمی داروسازان در نشست خبری برگزاری چهاردهمین همایش سالیانه داروسازان، گفت: پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۲۷۰۰ نفر در این همایش که طی روزهای چهارم و تا ششم شهریور ماه در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود شرکت کنند.

وی در مورد جایگاه علمی کشور در داروسازی، گفت: ایران جزو ۱۰ کشور مطرح داروسازی دنیا به شمار می‌رود و در حوزه داروهای های‌تک و نانو و بیولوژی دارویی نیست که در دنیا تولید شده باشد و در عرض ۵ سال در کشور ما تولید نشود.

رئیس انجمن علمی داروسازی دلیل تولید نشدن برخی دیگر از داروها را نداشتن توجیه اقتصادی عنوان کرد و گفت:‌ بعضی داروها به قدری گران هستند و هم کم مشتری که تولید آنها در داخل از نظر اقتصادی صرف نمی‌کند.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از داروهایی که تازه آمده در کشور وجود دارد و یا اینکه چند سالی است که مراحل اولیه تولید آن آغاز شده است ما در زمینه مولکول‌های دارویی رتبه دوم تا پنجم را در دنیا داریم که همه این‌ها بعد از انقلاب اتفاق افتاد.

شانه‌ساز با بیان اینکه ۶ نفر از ۳۰ دانشمند برتر کشور داروساز هستند در مورد طرح تحول نظام سلامت و جایگاه داروسازی، گفت: امکان ندارد این چنین طرحی اجرایی شود و داروساز و دارو در آن نقشی نداشته باشند دارو همواره هزینه‌های زیادی را به خود اختصاص می‌دهد اما به شایستگی به موضوع دارو و داروسازی در طرح تحول پرداخته نشده باشد.

وی خاطر نشان کرد: دسترسی مردم به دارو ۵۰ تا ۲۰ برابر نسبت به ابتدای انقلاب افزایش یافته است و سامانه خدمت‌رسانی در طرح تحول باعث شده که تمرکز داروخانه‌ها و نسخه‌نویسی ایجاد شود.

وی با انتقاد از این نوع تمرکز گفت:‌ راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه در برخی مناطق سبب شده تا پراکندگی نسخه از بین برود و داروخانه‌های ما به مشکل بخورند.

رئیس انجمن علمی داروسازی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: اما همین ۵ درصد داروها ۴۰ درصد ارزش ریالی را به خود اختصاص می‌دهند که حمایت از تولید داخل و حذف برندهای خارجی که مشابه داخلی دارد از سبد حمایتی اتفاق خوبی است که باید بیفتد.

در ادامه سید حمید خویی دبیر انجمن علمی داروسازان نیز گفت: مهمترین نکته مثبت در طرح تحول این بود که برای اولین بار تعرفه دارویی در کتاب تعرفه‌های دارویی ثبت شد که اقدام بسیار خوبی بود و مشکل حق فنی را حل کرد.

وی ادامه داد: اما نکته منفی در مورد این طرح این است که جایگاه داروخانه و داروساز مورد توجه قرار نگرفته است که کارآمدی طرح را تحت تاثیر قرار داده است.

خویی ۳۰ هزار داروساز را در دسترس‌ترین عضو نظام سلامت برای مردم عنوان کرد و گفت: نگاه به داروخانه نگاه غلطی است اگر آن را ساماندهی کنیم می‌توانیم عرصه‌های دیگر را نیز مدیریت کنیم به طور مثال اگر داروهای ضد میکروبی را مدیریت کنیم و خوددرمانی را حل کنیم بخشی از بار درمان از دوش پزشکان برداشته می‌شود.

وی افزود: منتهی هیچ بخشی برای آموزش و وقتی که داروساز می‌گذارد قائل نشده است.

شانه‌ساز در این زمینه ادامه داد: این موضوع چیز جدیدی نیست خیلی از کشورهای صاحب سبک درمان در دنیا این کارها را می‌کنند و جواب گرفته‌اند. ما به دنبال کاهش مصرف دارو نیستیم بلکه به دنبال منطقی کردن آن هستیم.

وی توضیح داد: طبق مطالعات اکنون دارو در کشور زیاد مصرف نمی‌شود بلکه غیر منطقی مصرف می‌شود به طور مثال ما در مصرف آنتی‌بیوتیک و مسکن‌های هورمونی و غیر هورمونی بدون توجیه شاهد مصرف بالا هستیم اما در مصرف داروهایی که برای بیماری‌های مزمن استفاده می‌شود بسیار عقب هستیم.

خویی نیز در تکمیل این صحبت‌ها گفت:‌ سوال ما از مسئولان این است که خدمات داروسازی آیا ارزش دارد یا خیر‌،اگر دارد چرا در کتاب تعرفه‌ها به درستی دیده نشده است اما اگر ندارد چرا این همه دانشکده داروسازی تاسیس می‌کنید و همین اخیرا مجوز دانشکده داروسازی در استان البرز را صادر کردند.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود بخشی از وظایف سازمان غذا و دارو در مورد داروخانه‌ها به نظام پزشکی واگذار خواهد شد، گفت: یکسری از صلاحیت‌ها را غذا دارو به نظام پزشکی واگذار کرده اما هنوز عملیاتی نشده است به نظر می‌رسد که مذاکرات برای این واگذاری در حال نهایی شدن است و صدور پروانه و نظارت از مهمترین این واگذاری‌ها هستند.

شانه‌ساز نیز تکمیل کرد که ۳۰ درصد نسخه‌های موجود حاوی آنتی‌بیوتیک هستند، افزود: پزشک می‌گوید اگر برای بیمار دارو ننویسم بیمار تصور می‌کند که بی‌سواد هستم.

وی با بیان اینکه تا سال ۹۲ هیچ افزایش قیمتی در دارو نبوده است،‌ گفت: بعد از این سال به خاطر تغییر نرخ دلار یک افزایشی رخ داد اما بعد از آن نیز دیگر قیمت دارو افزایش نیافته است با وجود اینکه همه مواد تولیدی افزایش قیمت داشته‌اند.

دبیر انجمن علمی داروسازی در مورد کیفیت داروهای داخلی گفت: کیفیت یک طیف است و نقطه نیست به طور مثال در پروتکل‌های داروسازی برای ساخت یک دارو خلوص آن را از ۹۲ تا ۹۸ درصد تعیین می‌کنند که یک دارو می‌تواند این مقدار خالصی داشته باشد و طبیعتا داروی ۹۸ درصد کیفیت بالاتری دارد.

وی با انتقاد از تبلیغ‌های منفی در مورد کیفیت داروی داخلی گفت: تا سال ۸۰ که واردات دارو ممنوع بود هیچ بحثی در مورد بی‌کیفیتی داروی ایرانی نمی‌شد اما از زمانی که واردات آغاز شد بسیار تبلیغ کردند تا بگویند که داروی ایرانی بی‌کیفیت است.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا