پیش بینی زوال شناختی سالمندان با بررسی بزاق

بصیر ،مطالعات محققان موسسه ملی بهداشت در آمریکا نشان می دهد که با بررسی سطح هورمون استرس در بزاق می توان احتمال آلزایمر و زوال عقل در سالمندان را تشخیص داد.

سطح بالای هورمون های استرس در بزاق نشان می دهد که فرد در معرض خطر زوال شناختی قرار دارد.

در این مطالعه آمده است: حجم مغز افرادی که سطح هورمون استرس بالایی در بزاق دارند، ۱۶ میلی مترکوچکتر از افراد عادی است و همین امر احتمال بروز زوال عقل و آلزایمر را افزایش می دهد.

کورتیزول و اپی نفرین مهمترین هورمون های استرس هستند که توسط بدن در مواقع حساس ترشح می شوند.

تحقیقات نشان می دهد که کورتیزول دارای اثر سمی بر منطقه هیپوکامپ مغز است که نقش مهمی در حافظه دارد.

بیماری پیش رونده آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار فرد می شود. این بیماری معمولا پس از ۶۰ سالگی دیده می شود ولی دلیل آن همیشه کهولت سن نیست و عوامل ژنتیکی، سکته مغزی و شوک عاطفی نیز می تواند منجر به این بیماری شود.

علاوه بر کاهش حافظه، اختلال در گفتار و عدم توان انجام امور روزانه و اختلال در ریتم شبانه روزی بدن نیز از عوارض آلزایمر محسوب می شوند.

در آمریکا در هر ۶۷ ثانیه، یک نفر به آلزایمر مبتلا می شود و در حال حاضر بیش از ۵٫۳ میلیون نفر در آمریکا به این بیماری مبتلا هستند. آلزایمر ششمین عامل مرگ در آمریکا محسوب می شود.

پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، شمار مبتلایان به آلزایمر به ۱۴ میلیون تن برسد. در حال حاضر هیچ درمانی برای جلوگیری از توسعه بیماری وجود ندارد.

نتایج این تحقیقات در نشریه Neurology منتشر شده است.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا