دیپلماسی وارونه در بازگشایی سفارت انگلیس

بازار ۸۰ میلیونی ایران هدیه به سردمدار تحریم‌های بانکی!

بصیر، هنوز یک هفته از بیانات راهبردی رهبر معظم انقلاب درباره سیاست‌های خصمانه آمریکا و استاد آن انگلیس نگذشته است که جاسوس‌خانه روباه پیر علیرغم میل باطنی دلسوزان انقلاب و اکثریت مردم و بدون توجه به قانون نمایندگان مجلس شورای اسلامی گشایش یافت!

از ساعاتی قبل از این مراسم، نیروهای امنیتی و انتظامی به منظور جلوگیری از اعتراضات احتمالی دانشجویان و مردمی که نسبت به بازگشت مقامات دیپلماتیک انگلیس به ایران معترض بودند، در اطراف سفارت حضور داشتند و همین امر سبب ایجاد ترافیک گسترده در خیابان‌های منتهی به سفارت بود.

صبح تلخ فردوسی

خیابان فردوسی روزهای مختلفی را در خود دیده و ایام تلخ و شیرین گذشته را از خاطر نمی‌برد؛ اما  این کهنه خیابان تهران در یکشنبه سیاه بازگشایی جاسوس‌خانه انگلیس متفاوت بود.

عبور مرور مردم، بازبودن مغازه‌ها، حضور ماموران زحمتکش انتظامی، وجود تعداد زیاد عکاس رسانه‌های داخلی و خارجی، نگرانی عابران و نگاه‌های دورنمای متفاوتی از فضای خیابان فردوسی در یکشنبه اولین روز شهریور۹۴ را تشکیل می‌داد.

از صبح یکشنبه ترافیک عجیبی در خیابان فردوسی مشاهده می‌شد و نگاه بسیاری از مغازه‌داران و عابران عبوری به مقابل سفارت انگلیس، رفت و آمد‌ها و جنب و جوش و حضور ماموران انتظامی و آمد و شد در داخل سفارت بود.

اما در میان ترافیک عبور و مرور یکشنبه سیاه خیابان فردوسی و بعد از آمد و شد وزیر خارجه و مقامات انگلیسی و در لحظه‌ای که مردان بریتانیایی در حال رفت و آمد بودند یک چیز بسیار مشهود بود و آن رفتار مردم و رانندگانی بود که خشم  ونفرت از انگیسی‌ها در چهره‌شان آشکار بود!

رانندگان خیابان فردوسی بعد از مشاهده کاروان روباه پیر با خشم و انزجار نسبت به انگلیسی‌ها صدای بوق اعتراضی خود را به راه انداختند تا ثابت کنند از انگلیسی‌هایی که همیشه نسبت به ایران دشمنی و دسیسه داشته‌اند بیزارند.

مردم و رانندگان عبوری در خیابان فردوسی از شلوغی این خیابان و یا رفت و آمد با ترافیک ناراحت نبودند بلکه در عمق نگاه آنها نگرانی نسبت به سیاست‌های روباه پیر بود.

رهگذر جوانی که پژوهشگر مسائل اجتماعی است در پاسخ به پرسش به خبرنگار ما درباره بازگشایی سفارت  می‌گوید: بازگشایی سفارت مهم نیست مهم آن است که مسئولان نسبت به این محل و افراد آن با احتیاط رفتار کنند تا حوادثی همچون سال ۸۸ و یا بعد از آن رخ ندهد.

روباه سیاه‌رو!

به گزارش خبرنگار ما، رهبر معظم انقلاب در ۲۶ مرداد ماه ۹۴ و در دیدار علما، صاحبنظران و میهمانان اجلاس مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام و اجلاس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی انگلیسی‌ها را متخصص اختلاف‌افکنی و آمریکایی‌ها را شاگرد آنها خواندند و افزودند: «ایجاد گروه‌های جرار، هتاک و جبار تکفیری که آمریکایی‌ها به دست داشتن در ایجاد آنها اذعان کرده‌اند، مهم‌ترین ابزار برای ایجاد اختلاف‌های به ظاهر مذهبی میان ملت‌ها است که متأسفانه برخی مسلمانان ساده‌لوح نیز به دلیل نداشتن بصیرت، فریب این توطئه و نقشه را خورده و در داخل طراحی دشمن قرار گرفته‌اند.» و سپس به عنوان نمونه‌ای از فتنه‌انگیزی انگلیسی‌ها فرمودند: «رادیو انگلیس ادعا می‌کند که ما بی‌طرفیم؛ دروغ می‌گویند؛ درست در میدان سیاست‌های استکبار و استعمار حرکت می‌کنند.»
اما تنها پس از گذشت ۷۲ ساعت از بیانات راهبردی رهبر معظم انقلاب، رسانه‌های انگلیسی گزارشی را مبنی بر سفر فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس به تهران را منتشر کردند!
این رسانه‌های غربی گزارش ‹دادند که قصد هاموند از سفر به تهران گشایش سفارت‌خانه‌ای است که از آذر سال ۹۰ تعطیل شد و درب آن بسته گردید.

این سفر در حالی صورت می‌گرفت که انگلیس پس از آمریکا اصلی‌ترین دشمن مردم ما در سال‌های گذشته بوده و مبدع و بنیان‌گذار تحریم‌های بانکی و مالی قلمداد می‌شود!

روز خوب تعطیلی!

دلیلی که ۴ سال قبل  موجب تعطیلی این جاسوس‌خانه شده بود موضع‌گیری‌ها، خباثت‌ها و تحریم‌های ظالمانه مقامات انگلیسی نسبت به جمهوری اسلامی ایران بود و یکی از اصلی‌ترین دلایل تعطیلی این سفارت‌خانه سیاست‌های خصمانه انگلیسی‌ها نسبت به موضوع هسته‌ای و دانشمندان کشورمان بود.

به موجب ماده واحده‎ای که سال ۹۰ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد،  وزارت امورخارجه موظف است در چارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت بزرگ ایران ظرف دوهفته، روابط سیاسی را با دولت انگلیس به سطح کاردار تنزل دهد و روابط اقتصادی و بازرگانی را نیز به حداقل ممکن برساند.

براساس تبصره ۱ این ماده واحده در صورت تغییر سیاست‌های خصمانه کشور مزبور وزارت امورخارجه می‌تواند سطح روابط را ارتقاء دهد.

همچنین تبصره ۲ تصریح دارد، وزارت امورخارجه موظف است در مورد سایر کشورهایی که رفتار مشابه انگلیس داشته باشند، گزارشی جهت اخذ تصمیم مناسب به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

پس از این تصمیم نمایندگان مجلس و اظهار نظرات کارشناسان مشخص شد که اغلب مسئولان و دلسوزان کشور نیز از بازگشایی سفارت درصورت عدم تغییر سیاست‌ها ناراضی هستند و باید گفت اکثریت نمایندگان مردم هم با مردم در این جهت همراه هستند و از وجود جاسوس‌خانه ناراحت می‌باشند.

این سفارت پس از اعتراض دانشجویان کشورمان و به جهت ترس از فاش شدن مدارک جاسوسی‌اش مورد تعطیلی قرار گرفت و مجلس شورای اسلامی نیز مصوبه‌ای در این باره به تصویب رساند.

آینده تلخ با بازگشایی جاسوس‌خانه؟

به نظر می‌رسد با بازگشایی سفارت انگلیس در تهران باید منتظر وقایع مختلفی در آینده باشیم چرا که سیاست انگلیس زندگی آرام و مسالمت‌آمیز نیست و رویکرد آنها همچنان همان سیاست شوم تفرقه  بینداز و حکومت کن  است که آن را نسبت به همه مد نظر دارد.

در طی این  ۴ سال که قفل سفارت انگلیس گشوده نشد کمتر فتنه‌ای را نیز در کشور شاهد بوده‌ایم، اما در آستانه انتخابات اسفند ۹۴ که حساسیت بسزایی برای کشور دارد باید بیش از پیش مراقب جاسوس‌خانه و رفت و آمد‌هایش بود، فراموش نمی‌کنیم که  در فتنه ۸۸ برخی نقشه‌های شوم توسط عوامل مستقیم یا پادوهای سفارت در جامعه عملیاتی می‌شد.

پاداش به خیانت کنندگان!؟

جای تردیدی وجود ندارد که مقامات انگلیسی در زمره منفورترین افراد عالم نزد ملت ما هستند. سوابق سیاه و ننگین سالیان طولانی گذشته وقتی با جنایات سال‌های اخیرشان پیوند می‌خورد،دل هر انسان وطن‌دوستی را به درد می‌آورد. از نقش محوری و اساسی آنها در جداسازی بحرین از ایران یا ده‌ها و صدها جنایت قدیمی‌تر آنها که بگذریم،ترور دانشمندان هسته‌ای با دستور و فرمان مستقیم جان ساورز، رئیس mi6 همکاری اطلاعاتی و امنیتی با اسرائیل غاصب در این پروژه شوم ،برگ سیاه دیگری در کارنامه آنهاست. اما در موضوع تحریم‌ها، آنها نخستین کشوری هستند که تحریم‌های گسترده بانکی را با هدف ضربه زدن به گردش مالی و در نتیجه تعطیل کردن معاملات خارجی کشورمان آغاز کردند. در اثر این اقدام خباثت‌آمیز انگلیس،میلیاردها دلار خسارت به کشورمان وارد شد و خش‌های قابل توجهی از معاملات خارجی کشورمان دست‌خوش مشکلات جدی شد. گذشته از این، انگلیس با اعمال تحریم در حوزه بیمه نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری هم کوشید صدمات سنگین مالی به ایران وارد کند. خباثت و حقارت آنها تا آنجا پیش رفت که حتی حاضر نشدند مدارک علمی دانشجویان شرکت‌کننده در آزمون زبان انگلیسی را هم تایید کنند و آنها را در این مسیر دچار مشکلات جدی کردند!

با این همه و با این سابقه تیره و شوم،مسئولان کشورمان بی‌توجه به نفرت عمومی و بدون در نظر گرفتن محدودیت قانونی که دولت را تنها در صورت تغییر رفتار انگلیس، مجاز به برقراری رابطه می‌سازد،فرش قرمز پیش پای وزیر خارجه روباه پیر پهن کرده و بازار ارزشمند ایرانی را به روی آنها گشوده است! جای تردید وجود ندارد که انگلیس بدنبال کسب منفعت از بازار ماست و البته اگر به همین بسنده می‌کرد مشکلی نبود، بلکه به یقین می‌توان دخالت‌ها، کارشکنی‌ها و شکار افراد ساده‌لوح و وطن‌فروش را از هم‌اکنون در داخل کشور و توسط سفارت آنها پیش‌بینی کرد. باید از مقامات کشورمان و از رئیس‌جمهور محترم پرسید آیا سابقه رفتار تحقیر‌آمیز آنها با خودتان را فراموش کرده‌اید!؟ آیا خاطرات منتشر شده جک استراو، وزیر خارجه پیشین انگلیس که از داخل توالت قطار با دکتر روحانی با لحنی تمسخرآلود سخن گفته را فراموش کرده‌اید؟!

حتی اگر آن سخنان را فراموش کرده باشند، بعید است سخنان اخیر وزیر خارجه انگلیس از یادشان رفته باشد.

هاموند اخیراً و پس از توافق هسته‌ای در اظهاراتی مداخله جویانه و از سر غرور گفته بود: بعد از امضای توافق‌ هسته‌ای، به شرط آنکه ایران به تعهداتش به موجب توافق پایبند بماند امکان اینکه جامعه بین‌الملل در مسائل دیگر با ایران ارتباط بگیرد وجود دارد(!) از جمله اینکه از دخالتش در امور دیگر کشورهای منطقه خلیج‌فارس دست بردارد(!) … ما باید درباره ایران واقع‌نگر باشیم. این کشور نظامی با یک صدا نیست صداهای مختلفی از آن شنیده می‌شود. افراطی‌ها و اصلاح‌طلبان. ما باید امیدوار باشیم، اصلاح‌طلبانی که می‌خواهند ایران نقش مثبت‌تری در دنیا ایفا کنند، کار را به نفع خود  تمام کنند که البته این کار یک شبه اتفاق نمی‌افتد.

به نظر می‌رسد دولتمردان کشورمان،سراب روابط اقتصادی مثبت با انگلیس را باور کرده و در دام آن افتاده‌اند.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا