نقشه تازه چینی‌ها برای بازار ایران و جهان

بصیر ،چین ظرف روزهای گذشته ارزش برابری یوآن را به عنوان پول ملی خود در برابر ارزهای معتبر دنیا کاهش داده و بر این اساس، همه دنیا را نگران کرده است که مبادا دوباره بخواهد کالاهای خود را ارزان و ارزان‌تر از قبل، روانه بازارهای جهانی کند و تولید سایر کشورها را با مشکلی جدی مواجه سازد.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که بسیاری از کارشناسان، کاهش برابری ارزش یوآن با ارزهای معتبر دنیا را زمینه ساز واردات ارزان از چین می دانند و این امر از دو بعد بر اقتصاد ایران هم همانند سایر کشورهای دنیا اثرگذار خواهد بود.

اول آنکه واردات کالاهای چینی ممکن است دوباره وسوسه انگیز شود و این امر در کنار سیاست ارز تک نرخی که دولت قرار است در اقتصاد ایران به زودی پیاده سازی کند و براساس آن، پیش بینی می شود که دلار اندکی نسبت به قبل ارزان‌تر هم بشود، واردات از چین را مجدد برای بسیاری از واردکنندگان فرصت طلب، مقرون به صرفه تر و پرسودتر از هر زمان دیگری بکند.

دوم آنکه صادرات کالاهای ایرانی به بازارهای دیگر دنیا باز هم رقیب قدرتمندی به نام چین خواهد یافت که علاوه بر آنکه بسیار ارزان تولید و روانه بازارهای صادراتی می کند، دامپینگ و انواع و اقسام مشوق‌های صادراتی را نیز یدک می کشد که همین امر، عرصه را برای تولیدات صادراتی ایران تنگ می کند.

بعد دیگر ماجرا هم این است که هم اکنون بسیاری از مواد معدنی ایران که به بازارهای جهانی صادر می شوند، با تنگنای کاهش قیمت که البته ناشی از حضور چین در بازارهای جهانی به خصوص فولاد است، مواجه است و بنابراین اگر قرار باشد که این کاهش ارزش برابری یوان در مقابل ارزهای معتبر جهانی هم اتفاق بیفتد، حال و روز کالاهای صادراتی را بدتر از قبل می کند.

به نظر می رسد دولت تدبیر و امید باید یک بار دیگر با بازنگری در تعرفه ها و به خصوص اعمال شرایط خاص برای کشور چین و کالاهای تولیدی اش، حداقل دیوار بلند حفاظتی را به دور تولیدات ایرانی بکشد و از آنها در مقابل این دامپینگ های نامحسوس حفاظت کند.

الف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا