دکتر هدایت حسینی:

ارزیابی ۷۵ محصول غذایی

بصیر ، دکتر هدایت حسینی، مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در حوزه مواد غذایی در اولویت قرار دارد اظهار داشت: کنترل نظارت بر مواد غذایی در سطح عرضه می باشد.
وی گفت: نظارت ها و کنترل در حوزه مواد غذایی در سه سطح صورت می گیرد؛ سطح اول در زمینه تولید می باشد که مسئولین فنی واحدهای تولیدی به عنوان  نمایندگان فنی سازمان در واحد های تولیدی حضور دارند و در زمان تولید نظارت ها و کنترل های لازم و تایید محصول را به عنوان یک محصول قابل قبول برای عرضه در بازار انجام می دهند و اجازه ورود محصول را به بازار صادر می کنند.
حسینی اظهار داشت: سطوح دوم کنترل و نظارت مواد غذایی، بازرسی های ادواری و سرزده کارشناسان سازمان غذا  و دارو و معاونت ها از واحد های تولیدی که در این راستا کارشناسان به صورت برنامه های مدونی که دارند و برخی اوقات با توجه به گزارشاتی که می رسد به صورت سرزده به واحدهای تولیدی مراجعه و فرآیند تولید، نمونه برداری، آزمون ها و صحه گذاری روش تولید را مورد بازدید قرار می دهند و به کنترل و نظارت وسلامت مواد غذایی می پردازند.
مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو افزود: یکی از مهم ترین روش های کنترل سلامت مواد غذایی کنترل در سطح عرضه می باشد که در چند سال اخیر توجه ویژه ای را به کنترل محصولات در سطح عرضه داشته ایم و بخش عمده ای از توان نظارتی خود را در این زمینه انجام داده ایم.
حسینی گفت: کنترل در سطح عرضه یکی از برنامه های مدون ملی است که هرساله از اول مهر ماه شروع و تا پایان شهریور سال بعد ادامه می یابد.
وی در ادامه گفت: در برنامه سال ۹۵-۹۴ در کنترل محصولات غذایی در سطح عرضه ۷۵ محصول غذایی به صورت خاص مورد ارزیابی قرار میگیرند که از این تعداد ۵۷ محصول به صورت کشوری مورد ارزیابی قرار میگیرند به این صورت که در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور این ۵۷ محصول  از نام های تجاری مختلف خریداری  می شود و مورد آزمون قرار می گیرد و با ضوابط بهداشتی و فنی سازمان غذا و دارو بررسی و در صورت وجود هرگونه عدم انطباق در واقع فعالیت های نظارتی ما در ارتباط با بهبود فرآیند تولید و اصلاح  فرآیند تولید آغاز می شود.
حسینی در پایان اظهار داشت: در این برنامه ۱۸ محصول به صورت خاص در ارتباط با (PMS) امسال مورد آزمون و کنترل کیفیت قرار میگیرد که در این رابطه دانشگاه های علوم پزشکی را به صورت تخصصی تجهیز کرده ایم.

ایران خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا