سرلشکر صفوی:

داعش در حد نفوذ به مرزهای ایران نیست

بصیر ،سرلشکر سیدیحیی رحیم‌صفوی دستیار ارشد و مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نظامی عصر امروز چهارشنبه در دوره خط امام که در دانشگاه امام‌حسین(ع) برگزار شد، با اشاره به اهمیت موقعیت ژئوپولوتیک ایران، اظهار داشت: هدف اساسی و غیرقابل تغییر هر حکومتی عبارت است از حفظ بقای ملی، حفظ هویت و ارزش‌های ملت، حفظ منافع و امنیت ملی و استقلال و تمامیت ارضی است.

وی افزود: تامین امنیت و آرامش و رفاه در کشور دو وظیفه‌ مشترک همه دولت‌هاست. در قانون اساسی به کرامت انسانی اشاره شده و یکی دیگر از وظایف دولت‌ها این است که انسان‌ها را به سمت کرامت انسانی و اخلاقی سوق دهد.

دستیار ارشد و مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، گفت: تغییرات و تحولاتی که در اروپا و آفریقا در حوزه‌های سیاسی رخ می‌دهد بر ایران نیز تاثیرگذار است. موقعیت ژئوپولوتیک ایران در جنوب غرب آسیا غیرقابل جایگزین است و ایران با داشتن یک موقعیت مرکزی نسبت به کشورهای پیرامون می‌تواند برآیند سیاسی منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.

سرلشکر صفوی با اشاره به عوامل جغرافیایی افزایش قدرت ملی ایران، خاطرنشان کرد: ما در منطقه خلیج‌فارس ۲۰۲۵ کیلومتر ساحل داریم که از خلیج گواتر تا دهانه فاو مرز دریایی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که طولانی‌ترین ساحل از آن ماست.

وی افزود:‌ روزانه بین ۱۷ تا ۲۰ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز جابجا می‌شود و ما قدرت کنترل این انرژی را داریم.

دستیار ارشد و مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نظامی به حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی ایران در اطراف و جهان اسلام حوزه نفوذ دارد و الگوی مردم‌سالاری ما الگوی جدید اسلام است که در نظام‌های سیاسی جهان تعریف نشده است.

سرلشکر صفوی افزود: امام تمدن ایرانی را به اسلامیت متصل کرد و ما یک قدرت هم‌افزایی پیدا کردیم. امام توانست فرهنگ ایرانی را به اسلامی تطبیق دهد.

وی به توان جمهوری اسلامی ایران در مقابل حوادث غیرمترقبه اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما در مقابله با حوادث غیرمترقبه ضعیف هستیم و مبلغی که برای جمع‌آوری سیل می‌شود صرف جلوگیری و مقابله با آن کنیم قطعا هزینه کمتری را به همراه خواهد داشت.

دستیار ارشد و مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نظامی افزود: در حوزه تسلیحات نیز با این حال که تسلیحات‌مان را خودمان می‌سازیم، اما در صنایع هوایی و فضایی خودکفا نیستیم. به عنوان مثال نمی‌توانیم موتور یک هواپیما را خودمان بسازیم و به خارج وابسته هستیم، اما خوشبختانه در صنعت موشکی خودکفا هستیم، به طوری که موشک‌های ما اغلب با برد ۲ هزار کیلومتر ساخته می‌شوند.

سرلشکر صفوی افزود: ما از نظر اقتصادی کشور تک محصولی هستیم و نفت را می‌فروشیم و با پول آن کشور را اداره می‌کنیم که این یک مشکل است و باید آن را اصلاح کنیم.

وی تاکید کرد: بحث اقتصاد را باید جدی گرفت و نباید خودمان را به نفت وابسته کنیم. در سال ۶۵ کل درآمد نفتی ما ۷ میلیارد دلار شد که با این مقدار توان اداره جنگ و حتی معیشت مردم را نداشتیم.

دستیار ارشد و مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نظامی تصریح کرد: دولت‌ها موظف هستند تا نیازمندی‌های اصلی مردمان‌شان را تامین کنند و اگر نتوانند در این حوزه موفق عمل کنند قطعا جمعیت با نظام سیاسی فاصله می‌گیرد و این یک خطر برای کشور است.

سرلشکر صفوی ادامه داد: در حوزه درآمدی نیز ۶۸ درصد امور کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود. در حال حاضر جمعیت کارمندان ۲.۵ میلیون نفر است که با این تعداد و هزینه‌ها قطعا بودجه کمی برای پروژه‌های عمرانی صرف می‌شود.

وی با انتقاد از سیستم اداری کشور گفت: سیستم اداری بزرگ و نظام اداری متمرکز در تهران نمی‌تواند برای استان‌ها تصمیم‌گیر باشد. باید به استانداران اختیار بدهیم که برای توسعه استان و یا شهرستان تحت مدیریت خود تصمیم‌گیری کنند.

دستیار ارشد و مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نظامی تصریح کرد: بی‌اختیاری استانداران ما را با مشکل مواجه کرده که باید به رفع این مشکل پرداخته شود.

سرلشکر صفوی با بیان اینکه نظام‌های متمرکز نظام‌های آسیب‌پذیر هستند و باید در جهت رفع آن اقدام کرد، گفت: باید سیستم ریلی ما تا بنادر وصل شود. ما باید حوزه حمل و نقل ریلی را به سمت مرزها سوق دهیم.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت قبل به چشم‌انداز ۲۰ ساله توجه نکرد، اما امیدواریم این دولت به این امر توجه کند. برنامه ششم توسعه ما در سال آینده آغاز می‌شود و یک برنامه جامع و راهبردی است.

دستیار ارشد و مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نظامی تاکید کرد: ما باید یک راهبرد ۲۰ ساله اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داشته باشیم تا بدانیم که ۲۰ سال آینده باید به کجا برسیم. علاوه بر این باید یک مدیریت قوی و شایسته نیز داشته باشیم.

سرلشکر صفوی درباره اهمیت جنوب غرب آسیا، گفت: این منطقه برای همه قدرت‌های جهانی مهم است و هم در گذشته و تا ۲۰ سال آینده مهمترین منطقه‌ای است که کشورهای دیگر به آن چشم دوخته‌اند.

وی به هزینه‌ کشورهای منطقه درباره خرید تسلیحات اشاره کرد و گفت: عربستان سعودی از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۴ حدود ۳۰ میلیارد دلار تسلیحات خریداری کرده که یک بمب سعودی‌ها حدود ۵.۶ میلیون دلار است و آن را بر سر مردم بی‌گناه یمن می‌اندازند.

دستیار ارشد و مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نظامی ادامه داد: بیش از ۶۵ درصد از ذخایر نفتی و ۳۵ درصد از ذخایر گازی در منطقه غرب آسیاست.

سرلشکر صفوی به جریان سیاسی حاکم در عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: حکومت عربستان سعودی یک حکومت لائیک است و تصمیم‌گیری‌ها و حکومت‌داری سران آن براساس لائیک تدوین می‌شود. سعودی‌ها اگر الفبای اسلامیت را داشتند این‌گونه بمب بر سر مردم یمن نمی‌ریختند. خاندان جدید سعودی با خاندان گذشته آن دچار مشکل هستند و آمریکایی‌ها نیز از این فرصت در جهت بهره‌برداری‌های خود استفاده می‌کنند.

وی درباره اهمیت کشورهای افغانستان و پاکستان برای ایران گفت: این دو کشور هم برای ما فرصت هستند و هم برای ما تهدید، اما در سرنوشت سیاسی خود مشترک هستند. ما اگر به آنها در جهت استقلال و همگرایی با ایران کمک کنیم و آنها را به این سمت حرکت دهیم قطعا به نفع جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

فرمانده سابق سپاه پاسداران در پاسخ به سوالی درباره قطعنامه ۵۹۸ گفت: در آن زمان دو گروه در جنگ حضور داشتند. اول نیروهای نظامی و دوم نیروهای سیاسی بود که نقش عناصر سیاسی در پذیرش قعطنامه ۵۹۸ بیش از عناصر نظامی بود، اما یک‌سری واقعیت‌ها نیز وجود داشت. اواخر جنگ وضعیت اقتصادی ما بد شده بود، آمریکایی‌ها نیز دست بعثی‌ها را باز گذاشته بودند که آنها نیز بمب‌های شیمیایی به کار می‌بردند. آمریکایی‌ها نیز مستقیما برای کمک به عراق در خلیج فارس مستقر شدند و با تمام اینها امام پایان جنگ را پذیرفت.

سرلشکر صفوی با اشاره به راهبرد آمریکا برای ماندن و برگشت به منطقه، گفت: آنها با راه‌اندازی جنگ‌های نیابتی قصد برگشت به منطقه را دارند و قصد دارند که مجددا پایگاه‌های نظامی‌شان را راه‌اندزای کنند.

وی درباره خرید موشک‌‌های اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ تصریح کرد: ما به دنبال خرید این موشک‌ها هستیم، اما این در صورتی است که روسیه نیز آن را به ما بفروشد.

دستیار ارشد و مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نظامی با اشاره به آینده‌نگری آمریکایی‌ها درباره منطقه غرب آسیا، گفت: آنها سال قبل جزوه‌ای به نام جهان در سال ۲۰۳۰ منتشر کردند و در آن جزوه از حذف آل‌سعود تا سال ۲۰۳۰ خبر دادند و آورده‌اند که ایران نیز به قدرت برتر منطقه تبدیل خواهد شد و فعالیت هسته‌ای خود را نیز ادامه می‌دهد.

سرلشکر صفوی با اشاره به قدرت‌گیری چین تا سال ۲۰۲۵ اشاره کرد و گفت: قدرت اقتصادی چین تا سال ۲۰۲۵ از قدرت آمریکایی‌ها بیشتر می‌شود و اگر قدرت اقتصادی بیشتر شود آنها به دنبال قدرت سیاسی خواهند رفت و اگر قدرت سیاسی آنها نیز بیشتر شود آنها به دنبال قدرت نظامی می‌روند.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها تا زمانی که نفت و رژیم‌های وابسته مثل صهیونیستی در این منطقه حضور دارند این منطقه را ترک نمی‌کنند.

دستیار ارشد و مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نظامی درباره تحولات سوریه، عراق و یمن، تاکید کرد: آنچه که در سوریه، عراق و یمن می‌گذرد یک جنگ نیابتی است که توسط آمریکایی‌ها راه افتاده است. اهل تسنن عراق و سوریه با جنایتکاران و تروریست‌ها مخالف هستند و جنایات آنها را یک عمل تکفیری و صهیونیستی می‌دانند که آنها بویی از اسلام نبرده‌اند.

سرلشکر صفوی درباره راهبرد جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات، گفت: ما قصد درگیری و جنگ در منطقه را نداریم، اما باید از ورود داعش به کشور جلوگیری کنیم. در این خصوص نیز باید در عراق و سوریه با داعش مقابله کنیم، البته داعش را در حد و وزن ورود و یا نفوذ به مرزهای ایران نمی‌دانیم.

ایران خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا