علی باقرزاده:

وجود بیش از ۹ میلیون بی‌سواد در کشور

بصیر ،علی باقرزاده ضمن تعریف سواد، اظهار کرد: سواد یعنی مجموعه‌ای از مهارت‌ها و قابلیت‌ها که به انسان کمک می‌کند تا بتواند آگاهانه و با اختیار در امور جامعه شرکت کرده و بتواند زندگی خود را مدیریت کند.

وی در ادامه افزود: آن چیزی که سازمان نهضت سوادآموزی بر آن متمرکز بوده حداقل سواد است که شامل توانایی خواندن و نوشتن، توانایی روخوانی قرآن و توانایی حساب کردن است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، خاطرنشان کرد: نحوه شمارش افراد باسواد و بی‌سواد در کشور از سال ۳۵ تاکنون از طریق سرشماری عمومی نفوس و مسکن بوده که براساس آن در سال ۳۵ حدود ۱۵ درصد از مردم کشور باسواد، سال ۵۵ حدود ۵۰ درصد و سال ۹۰ حدود ۸۵ درصد افراد بالای شش سال در کشور باسواد بودند.
باقرزاده با بیان اینکه سوادآموزی به نوعی فرصت جبران برای افرادی است که به هر دلیلی امکان حضور در مدرسه را پیدا نمی‌کنند، اعلام کرد: نزدیک به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در گروه سنی بالای ۱۰ سال در کشور خود را بی‌سواد ثبت کرده و حدود ۱۱ میلیون نفر خود را کم سواد ثبت کردند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در گروه سنی ۱۰ تا ۵۰ سال هستند و این عدد نشان می‌دهد عمده افراد بی‌سواد در گروه سنی بالای ۵۰ سال قرار دارد.
وی با بیان اینکه مدارک صادر شده از طریق مراجع قانونی معیار و ملاک تعیین افراد کم‌سواد و بی‌سواد بوده، متذکر شد: وضعیت استان‌ها در خصوص درصد باسوادی استان‌های مازندران، تهران، البرز، سمنان و اصفهان به ترتیب بالاترین درصد باسوادی را در کشور دارا بوده و استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان، کرمان، لرستان و خراسان شمالی به ترتیب بالاترین درصد بی‌سوادی را در کشور دارند.
باقرزاده یادآور شد: گزارشات جهانی نشان می‌دهد با سواد شدن افراد در حد دوره ابتدایی در کاهش فقر، سلامت فرد و جامعه، مشارکت و آستانه تحمل افراد بسیار تاثیرگذار است به طوری که هزینه‌های ناشی از درمان و ابتلا به بیماری کاهش می‌یابد.
وی سه وظیفه اصلی نهضت سوادآموزی را سوادآموزی پایه، تحکیم سواد و آموزش پس از سواد و توسعه سواد عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا مهم‌ترین اقدام شناسایی افراد بی‌سواد با مشخصات کامل بوده که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد شناسایی افراد بی‌سواد در کشور انجام شده است.
باقرزاده به نقش و تاثیر رسانه‌ها در تبلیغ و ترویج فعالیت‌های سوادآموزی تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها می‌توانند به رفتار دستگاه‌های اجرایی جهت دهند و اصحاب رسانه به عنوان رکن اطلاع‌رسانی در ترویج و تبلیغ فعالیت‌های سواد‌آموزی نقش محوری دارند.
این مسئول با بیان اینکه سواد باید بتواند زندگی فرد را بهبود ببخشد و اگر این امر با میل و رغبت انجام نگیرد یادگیری‌ها پایدار نخواهد بود، متذکر شد: تا افراد باسواد نشوند امکان مشارکت در توسعه کشور را پیدا نمی‌کنند.
وی به اجرای طرح آموزش اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان اشاره کرد و ادامه داد: در آذربایجان غربی ۸۰ هزار نفر از خانواده دانش‌آموزان طی ۲۰ سال گذشته بی‌سواد مطلق بودند که سال گذشته ۲۰ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفت و امسال تلاش بر این است این عدد به حداقل ممکن برسد.
باقرزاده طرح دوم متمرکز روی گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال، طرح خواندن با خانواده و طرح حلقه‌های کتاب و کتابخوانی با ۴۰ عنوان کتاب در طول یک‌سال را از دیگر طرح‌های اجرایی عنوان کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در خاتمه خاطرنشان کرد: ۴ هزار و ۳۰۰ مرکز شبانه‌روزی در کشور ایجاد شده تا افرادی که امکان تحصیل ندارند از خدمات آموزشی آن برخوردار شوند.
ایران خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا