راز بازگشایی سفارت لندن در تهران

نقش انگلیس در بهبود روابط ایران و آمریکا/ عادی شدن روابط تهران-لندن آسان نیست

بصیر، بعد از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ انگلیس برای عقب نماندن از دیگر کشورهای اروپایی برای ورود به بازار ایران فورا سفارت خود در تهران را بعداز چهار سال تعطیلی بازگشایی کرد.

اکونومیست طی مقاله ای با اشاره به سفر اخیر مقامات انگلستان به ایران نوشت، «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس در تاریخ ۲۳ آگوست (یک شهریور) سفارت بریتانیا را در تهران بعداز چهار سال از تعطیل شدن فعالیت‌ها، بازگشایی کرد.

دراین مقاله آمده است «این اقدام بسیار نمادین بود و مقامات انگلیس برای اینکه مانند دیگر کشورهای غربی سرآسیمه هستند تا روابط این کشور را با ایران از سر بگیرند، بعد از حصول توافق هسته‌ای فورا به تهران آمدند. انتظار می‌رود بیشتر تحریم‌های ضد ایرانی در طول چند ماه برداشته شوند و با بازگشایی سفارت‌ها روابط تازه‌ای میان ایران و انگلیس برقرار خواهد شد.»

اکونومیست ادامه داد «اما هیچ کس این طور فکر نمی‌کند که بازگشت انگلیس به ایران یک بازگشت عادی مثلا مانند ورود انگلیس به دیگر کشورهای اروپایی باشد. شعارهایی که بر دیوار سفارت انگلیس در تهران باقیست، نشان از این غیرعادی بودن روابط انگلیس و ایران دارد.» نویسنده یادآور شده وقتی چهار سال پیش عده‌ای به سفارت یورش بردند بر روی دیوار و در کنار عکس ملکه انگلیس عبارت مرگ بر انگلیس را نوشتند که همچنان بر دیوارهای سفارت باقی هستند.

اکونومیست در ادامه اذعان کرد، برای دهه‌های متمادی شرکت نفتی «آنگلو-پرشین» استخراج نفت ایران را انحصاری کرده بود، از سوی دیگر بعداز آنکه دکتر مصدق در سال ۱۹۵۳ میلادی (۱۳۲۸ شمسی) صنعت نفت ایران را ملی کرد، انگلیس برای براندازی محمد مصدق که قانونی و طی انتخابات به نخست وزیری رسیده در ایران مداخلاتی کرد تا وی را از قدرت برکنار کند. این خاطرات همواره در ذهن ایرانیان باقی مانده و انگلیس کشوری بدجنس در ذهن ایرانیان است و در ایران معمولا بعد از آمریکا که شیطان بزرگ است، انگلیس معمولا شیطان کوچک معرفی می‌شود.

مقاله افزود؛ «اما اکنون که دوباره این دو کشور با یکدیگر در حال گفت‌وگو هستند، ایران با جمعیت ۸۰ میلیونی و اقتصادی که بعد از سالها انزوا به سوی سازمان‌دهی دوباره می‌رود، فرصت‌های اقتصادی را برای انگلیس فراهم می‌کند. به همین دلیل هاموند به همراهی هفت هیئت از بزرگترین شرکت‌های اقتصادی انگلیس به ایران سفر کرد و ایرانی‌ها هم می‌خواهند با به دست آوردن فناوری، کشور و اقتصاد خود را بازسازی کنند و بسیار مشتاق هستند که از شرکت‌های انگلیسی کمک بگیرند.»

در ادامه مقاله آمده است «پیش از اعمال تحریم‌ها انگلیس یکی از سه کشور برتر در تجارت با ایران بود اما در طول سال‌های اخیر، داد و ستد میان دو کشور به طور چشمگیری کاهش یافته است. دلیل این کاهش اعمال سرسختانه تحریم‌ها از سوی انگلیس علیه ایران است.»

یک مشاور اقتصادی به اکونومیست گفت، با این استراتژی، انگلیس از دیگر کشورهای اروپایی مانند فرانسه، ایتالیا و آلمان که تحریم‌های کمتری علیه ایران اعمال کردند، بسیار عقب افتاده است. از سوی دیگر این کشورها بعد از توافق بسیار سریع‌تر از انگلیس اقدام کرده و هیئتهای تجاری به ایران گسیل گردند.

اکونومیست ادامه داد، شرکت‌های انگلیسی می‌توانند در بخش‌های متعددی از ساخت و ساز و معماری در فرودگاه و بنادر گرفته تا شرکت‌های مهندسی و در زمینه نفت و گاز در ایران حضور داشته باشند.

در ادامه مقاله آمده است «ایرانیان نیز مشتاق هستند به بازار بیمه و سرمایه لندن دسترسی داشته باشند. البته این امر برای بانک‌های انگلیسی همراه با دلواپسی خواهد بود چون باید این معاملات تازه را با درخواست‌های آمریکایی‌ها هماهنگ کنند. بنابراین در این مقطع انتظار می‌رود شرکت‌های انگلیسی با احتیاط در مورد ایران پیش روند.»

در انتهای مقاله اکونومیست تصریح کرد «این مساله تناقض آمیز است که بدنامی انگلیس در ایران می‌تواند به سود باشد. ممکن است که انگلیس نفوذ اقتصادی کمتری از آلمان یا فرانسه [در ایران] داشته باشد اما هم‌چنان این انگلیس است که دروازه ورود به آمریکاست.» یک تحلیل‌گر ایرانی مقیم انگلیس به اکونومیست گفته است که «ایران انگلیس را مانند واسطه‌ای برای عادی کردن روابطش با آمریکا می‌داند. این نزدیک‌ترین روش برای برافراشتن پرچم آمریکاست.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا