کشف ۸۱ میلیون دلار داروی قاچاق

بصیر ،سرهنگ حسین رمضانی روز دوشنبه در نشستی خبری افزود: همچنین در این رصد سهم سایت های داخلی از میان سایت های مجرمانه ۶۳۲ مورد بوده است.

وی ادامه داد: عملیات بین المللی پانجی آ۸ با محوریت سازمان اینترپل و مشارکت ۱۱۵ کشور جهان با حضور پلیس فتا بعنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران با موفقیت اجرا شد.
وی با بیان اینکه عملیات پانجی آ۸ از خرداد ۲۰۱۴ آغاز شد گفت: هدف از اجرای این عملیات مبارزه با فروش و عرضه داروهای غیرمجاز، تقلبی و تبلیغات غیرقانونی در راستای فروش داروهای غیرمجاز به صورت آنلاین است.
این مقام نیروی انتظامی با اشاره به اینکه عملیات های پانجی آ از سال ۲۰۰۴ ساماندهی شد گفت: ایران فعالیت خود را در این عملیات به صورت رسمی از سال ۲۰۱۱ آغاز کرد.
رمضانی با اشاره به داروهای غیرمجازی که توسط پلیس سایبری از علمیات پانجی آ۴ تا ۸ کشف و توقیف شد گفت: در سال ۲۰۱۱ ، دو میلیون و ۶۰۰ هزار قلم داروی غیرمجاز در سال ۲۰۱۲، چهار میلیون و ۳۵۳ قلم دارو، ۲۰۱۳، ۱۰ میلیون قلم دارو و ۲۰۱۴ حدود ۹ میلیون ۶۰۰ هزار قلم دارو کشف و توقیف شد.
وی اضافه کرد: امروز فضای سایبری در دنیا و ایران توسعه یافته و بسیاری از خدمات کشورها و دولت های الکترونیک در این فضا انجام می شود به گونه ای که امروز مردم در این فضا امور روزمره شان را ساماندهی کرده و مجرمین از این فضا برای منافع مالی خود و همچنین تولید، تبلیغ، عرضه و فروش داروهای غیرمجاز استفاده می کنند.
معاون اول امور بین الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا اظهار داشت: سازمان اینترپل از سال ۲۰۰۴ عملیات پانجی آ را راه اندازی کرد و ایران به صورت رسمی از سال ۲۰۱۱ هماهنگ با سایر پلیس سایبری کشورهای دیگر در این عملیات ها شرکت کرد.
به گفته وی، اولین عملیات پانجی آی ۲۰۰۴ ، ۸ کشور شرکت داشتند.
وی اضافه کرد: چرخه تولید و عرضه دارو در تمام کشورهای دنیا چرخه حساسی است که با نظارت و حساسیت خاصی انجام می شود و امروز نیز در کشور ما هیچ مرجع قانونی حق فروش و عرضه دارو را ندارد.
وی با بیان این که گزارش عملیات ها در این راستا به مسئولان کشور ارسال شده است، گفت: از مسئولان خواسته ایم برای ارائه خدمات در فضای سایبری چاره اندیشی کنند؛ هرچند کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، سازمان غذا و دارو، گمرک و دادستانی کل کشور در این عملیات ها پلیس را حمایت کرده اند.
رمضانی اضافه کرد: تمام مردم توجه داشته باشند که هیچ بستر قانونی در فضای سایبری برای ارائه خدمات دارویی در کشور وجود ندارد و چنانچه به مواردی از این دست برخورد کنیم، حتما بر اساس پیگیری های قانونی با این دست موارد برخورد خواهیم داشت چرا که سلامت مردم در هر جامعه ای حائز اهمیت است.
رمضانی تاکید کرد: پروتزهای تقلبی و تجهیزات و داروهای غیرمجاز که از سوی برخی از مردم خریداری شده، آسیب های جدی به سلامت آنها وارد کرده است؛ بر این اساس لازم است تا پلیس موارد غیرمجاز را شناسایی و توقیف کند.
معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا اظهار داشت: عملیات پانجی آی ۸ که هماهنگی های آن از سال ۲۰۱۴ آغاز شد، افسری به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به مقر دبیرخانه این عملیات در فرانسه اعزام شد که تمام نمایندگان کشورهای دنیا در آنجا حضور داشتند.
وی ادامه داد: بر اساس اهداف بین المللی و تدابیر رییس پلیس سایبری ایران این عملیات ساماندهی شد و تمام استان ها و ستاد یک هفته درگیر اجرای این عملیات بودند و در راستای آن سایت هایی که به صورت غیرمجاز خدماتی در این راستا ارائه می دادند، شناسایی شدند.
به گفته وی، در این عملیات ۱۸ هزار و ۵۷۵ وب سایت رصد شد که از این تعداد جرم یک هزار و ۶۰۰ مورد از آنها محرز شد.
رمضانی اضافه کرد: همچنین در این عملیات بیش از ۹۰ نفر دستگیر شدند و ارزش داروهای تقلبی و غیرمجاز به دست آمده بیش از ۱۴ میلیارد ریال است و حدود ۱۳۱ هزار و ۶۲۲ مورد تجهیزات غیرمجاز، حدود ۹۵۰ هزار گرم مکمل های ورزشی گرانقیمت و حدود ۹۶ هزار عدد قرص، دارو و آمپول های تقلبی شناسایی و کشف شد.
بولتن نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا