معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خبر داد

افزایش مبلغ وام‌های مددجویان کمیته امداد

بصیر ،محمد امید در نشست خبری که امروز (نهم شهریور) برگزار شد گفت: تا سال گذشته هر نفر می‌توانست مبلغ ۱۵ میلیون تومان را برای کارآفرینی دریافت کند اما از سال جاری مبلغ این وام‌ها در اشتغال‌های گروهی چهار الی پنج نفره به سقف ۷۵ میلیون تومان رسیده است. این در حالیست که رقم وام پرداختی به هر فرد نیز به سقف ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است که پس از تایید کمیته امداد از بانک‌های عامل دریافت کنند.

وی اشتغال و توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) را از مهمترین فعالیت‌های این نهاد دانست و به تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به این امر اشاره کرد و گفت: مسئله تولید و اقتصاد و در راس آن اشتغال از مهمترین مسائل کشور هستند و وظیفه امداد نیز در حال حاضر ایجاد مشاغل خرد و خانگی بوده و بنا به دلایل خاص خود امداد وارد مشاغل بزرگ نمی‌شود.
وی ادامه داد: اشتغال و کارآفرینی در کمیته امداد امام خمینی به صورت فرایندی بوده و ابتدا با استعدادسنجی افراد توسط گروه‌های مشاورین شغلی آغاز می‌شود.
معاون امور اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه آموزش را نیز رکن اساسی ایجاد اشتغال در امداد دانست و گفت:‌ آموزش و کسب مهارت از مهمترین مسائل در اشتغالزایی‌های این نهاد است زیرا چنانچه فردی مهارت‌های لازم برای انتصاب شغلی را نداشته باشد پس از کسب آن نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده و ممکن است به طور کلی شغل خود را از دست بدهد که این مسئله خود زمینه ساز بروز آسیب‌های دیگر برای فرد است.
امید در خصوص ارائه تسهیلات برای ایجاد اشتغال در کمیته امداد به مددجویان تصریح کرد: عمده ترین فعالیت امداد در اشتغالزایی پس از ارائه تسهیلات و در مرحله نظارت بر نحوه هزینه کرد تسهیلات ارائه شده و جلوگیری از بروز مشکل و انحراف در آنان است.
وی ادامه داد: بعضا دو تا پنج سال پس از ارائه تسهیلات همچنان نظارت‌های امداد ادامه یافته و تمامی آنها در راستای بهبود عملکرد و خودکفایی مددجویان است.
معاون امور اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص بازاریابی محصولات تولیدی مددجویان نیز عنوان کرد: در حال حاضر کمیته امداد امام خمینی (ره) به طور مشخص دو محصول فرش و صنایع دستی تولیدی مددجویان را خریداری می‌کند هرچند خود مددجویان نیز می‌توانند تولیدشان را در بازار آزاد به فروش برسانند.
وی تصریح کرد: سال گذشته ۲۵۰ میلیارد تومان برابر با ۲۲۰ هزار متر مربع فرش دستباف تولیدی مددجویان امداد توسط خود این نهاد خریداری شده است.
معاون امور اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص منابع اشتغال در این نهاد تصریح کرد: در قانون برنامه بودجه کشور برای کمیته امداد امام خمینی ۲۰۰۰ میلیارد تومان از منابع قرض الحسنه بانک‌ها اعتبار در نظر گرفته شده است که در حال حاضر از این رقم حدود هزار میلیارد تومان ابلاغ و ۲۵۰ میلیارد تومان وصول شده است که امیدواریم تا پایان شهریور ماه جاری بتوانیم ۱۵۰۰ میلیارد تومان را ابلاغ کنیم.
وی در خصوص عمده منابع دریافتی از بانک‌ها گفت: این ۲۰۰۰ میلیارد تومان توسط ۲۰ بانک عامل وصول خواهد شد که تا کنون عمده منابع در بانکهای صادرات و ملی (هر کدام ۳۰۰ میلیارد تومان) تجارت (۲۵۰ میلیارد تومان) و ملت (۲۰۰ میلیارد تومان) است. در حالی که برخی از بانک‌های بخش خصوصی نیز تا ۱۰ میلیارد تومان را نیز مکلف شده‌اند.
معاون امور اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) همچنین در خصوص منابع امداد تحت عنوان هزینه آموزشی و تحصیلات اشتغال اظهار کرد: سالیانه دولت مبلغ مشخصی را به کمیته امداد به عنوان هزینه‌های آموزشی و تسهیلات اشتغال پرداخت می‌کند که تحت عنوان صندوق اشتغال مددجویان امداد بوده و امسال نیز ۱۲۰ میلیارد تومان ابلاغ شده است که تا کنون با وجود گذشتن نیمی از سال تنها ۲۰ میلیارد تومان پرداخت شده و در حالت خوشبینانه گمان می‌کنیم که تنها ۵۰ درصد این مبلغ را بتوان دریافت کرد.
وی همچنین عنوان کرد: با توجه به بازپرداخت‌های وام‌های موجود در صندوق اشتغال نیازمندان در مجموع امسال رقم ۵۰۰ میلیارد تومان را از محل این صندوق به منظور اشتغال مددجویان دریافت خواهیم کرد.
بولتن نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا