کشف دو حشره جدید در ایلام

بصیر ،مجید میراب بالو گفت: این دو گونه از راسته بالریشکداران و متعلق به دو زیر خانواده مختلف و یک خانواده جانوری هستند که برای نخستین بار به دنیای وسیع حشرات دنیا معرفی شده اند.
وی اظهار کرد: در پی انجام تحقیق و بررسی های متعدد در طبیعت بکر و دست نخورده ایلام، در سال ۲۰۱۴ این دو گونه را از مناطق مختلف جمع آوری و پس از شناسایی و توصیف آنها، برای ثبت به مجلات معتبر و تخصصی حشره شناسی دنیا ارسال کردیم.
عضو انجمن حشره شناسان کشور چین افزود: بعد از شناسایی این دو نوع حشره، بررسی و تحقیق بر روی آنها به ثبت تفاوت ها و تشابه های این حشرات جدید با نزدیکترین خویشاوندان و گونه های دیگر پرداخته و با استفاده از کلیدهای معتبر دنیا و همچنین وجود نمونه های تیپ در دانشگاه ایلام و دانشگاه کشاورزی جنوب چین (SCAU) موفق به صحت اطمینان از شناسایی دو گونه حشرات جدید و بومی در استان ایلام شدیم و سپس به ثبت جهانی آنها پرداخته شد.
میراب بالو گفت: حشرات ماده گونه Anaphothrips microptera در عرصه های طیبعی کوه مانشت جمع آوری شد و بعنوان گونه ای جدید، مقاله آن در مجله Far Eastern Entomologist کشور روسیه به چاپ رسید که البته گونه نر این نوع حشره هنوز شناسایی و کشف نشده است.
مقاله مربوط به این گونه، اوایل ژانویه ۲۰۱۴ به مجله ارسال و در آوریل ۲۰۱۴ به چاپ رسید.
وی ادامه داد: حشرات نر و ماده گونه دیگر که اسم گونه آن بنام ایلام است Neohydatothrips ilamensis از مزارع نخود نزدیک به فرودگاه ایلام جمع آوری و توصیف شد و بعد از اطمینان از صحت کشف گونه جدید، ثبت جهانی آن بعنوان گونه ای جدید در مجله Archive Biological Science کشور صربستان به چاپ رسید که مقاله مربوط به این گونه، فوریه ۲۰۱۴ به مجله ارسال شد و در سپتامبر ۲۰۱۴ به چاپ رسید.
عضو انجمن کنترل آفات آمریکا یادآور شد: این حشرات کشف شده که جزء ذخایر ژنتیکی و بومی استان محسوب می شوند از گیاهان تغذیه می کنند و اندازه نهایی آنها یک میلی متر است که بررسی و تحقیق بر روی آنها با توجه به جثه بسیار کوچک نیاز به تجربه، دانش و تجهیزات خاصی دارد.
به گفته وی، یکی از شرایط ثبت جهانی حشرات جدید، اینکه یک نمونه از حشره مذکور در یکی از موزه های کشور مبدا و یک نمونه نیز در یکی از موزه های معتبر حشره شناسی جهان نگهداری شود که نمونه این حشرات علاوه بر موزه ایران در موزه حشره شناسی گوانگجو کشور چین ارایه شده است.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: استان ایلام به علت بکر بودن دارای تنوع زیستی خاصی است که کمتر کسی به حیات وحش آن از منظر علمی و تحقیقی پرداخته و گونه های جانوری ناشناخته زیادی را در دل خود جای داده است.
وی گفت: هم اکنون در حال تحقیق و بررسی بر روی گونه هایی از کنه ها هستیم که باز هم برای نخستین بار در استان ایلام شناسایی شده و بعد از اتمام مراحل تحقیق و اطمینان از کشف گونه جدید، مقاله آنها برای ثبت جهانی در مجلات علمی معتبر ارسال می شود.
حشرات شناسایی شده در دنیا را ۳۲ راسته مختلف تشکیل داده اند که یکی از راسته های حشرات متعلق به بالریشکداران است که این راسته خود دارای خانواده و زیرخانواده های متعددی است.
این راسته از حشرات دارای شش هزار گونه در دنیاست که در ایران تا پایان سال ۲۰۱۳ حدود ۲۱۳ گونه از آنها گزارش شده که برخی از این حشرات برای نخستین بار و بعنوان گونه بومی و ذخیره ژنتیکی در نقاط مختلف کشور شناسایی و ثبت جهانی شده اند.
مجید میراب بالو با اصلیت همدانی عضو هیات علمی دانشگاه ایلام است که دکترا و پسا دکترای خود را در کشور چین و به ترتیب رشته حشره شناسی کشاورزی و کنترل آفات از دانشگاه جیجیانگ و پسا دکترا شهر گوآنگجو، دانشگاه کشاورزی جنوب چین South China Agricultural University گذرانده است.

بولتن نیوز