بوی ماه مهر

مهرماه امسال، زنگ همدلی فرهنگسازان به صدا در می آید/ بدرقه دانش آموزان امسال با باربی است یا سارا؟

بصیر،  هر ساله با نزدیکترشدن ماه مهر، اتفاقات و تحولاتی در گوشه و کنار شهر رخ می دهد. همه این اتفاقات ناشی از تغییر در ساختار زندگی قشری است که خود را برای  گام جدید تحصیلی آماده می کنند. دانش آموزان باید مهیای حضور در کلاسها شوند و برای این حضور معلمین، مدیران، برنامه ریزان، سرویس های حمل و نقل شهری  و در یک کلام قشر عظیمی را با خود همراه می کنند.

یکی از ملزومات دانش آموزان لوازمی است که برای تحصیل با خود همراه می کنند که در این بین لوازم التحریر یکی از مقوله هایی است که هر ساله تعداد زیادی از خانواده ها را با خود پیوند می زند.شاید در نگاه اول فروش محصولات با هر تنوع ممکن، مطلوب باشد. از کالاهای چینی گرفته  تا محصولات آلمانی، آمریکایی و در کنار آن هم محصولاتی غریب تحت عنوان ” محصولات ایرانی”.
هر چند از انصاف نباید گذشت و باید اذعان کرد که در چند سال اخیر تحولات خوبی در زمینه تولید محصولات داخلی رخ داده است. اما به گفته مسئولین و فروشندگان در حال حاضر تنها ۳۰ درصد از محصولات موجود در بازار را محصولات ایرانی تشکیل می دهد که موضوعاتی از قبیل کیفیت، قیمت، طرح ها و …
جای بحثی جداگانه دارد.
اسطوره های ایرانی قربانی عدم یکدلی فرهنگسازان
شاید بنیادی ترین نگاهی که به محصولات ایرانی می توان داشت این است که جدا از کیفیت و قیمت محصولات که به نوعی دغدغه اولیه خانواده ها محسوب می شود روی موضوع اسطوره ها در محصولات نگاه ویژه ای شود. بخواهیم یا نخواهیم باید بپذیریم که دانش آموزان اولین نگاهشان به ظاهر محصولات می باشد که با توجه به علاقمندی آنها در این سنین به بازیها و فیلم های مورد علاقه، کیف و دفتر و لوازم مورد نیازشان را تهیه می کنند.
تهیه این محصولات طبیعتاً بر اساس فرهنگسازی قبلی صورت می گیرد و نقش رسانه ها در این زمینه به وضوح روشن می شود. پیروزی باربی و مرد عنکبوتی در مواجهه با ثنا و ثمینی که خیلی از دانش آموزان حتی تجسمی از آنها در ذهن ندارند زنگ خطری است که صدای آن مدتهاست به گوش می رسد. اما  شاید صدای ممتد آن دیگر برای گوش مسئولین فرهنگی عادی شده است و کسی را از خواب غفلت بیدار نمی کند.
وقتی فیلمسازان، بازی سازان و تولید کنندگان کالا و متولیان فرهنگی به جای همکاری و یکدل شدن هنوز ساز خود را می نوازند و همدلی و همزبانی را در سالی به همین نام تجربه نکرده اند انتظاری بالاتر از این نیز نمی توان متصور بود. دانش آموزی که اسطوره های ذهنی اش همان باربی و مرد عنکبوتی و شخصیت های اینچنینی است، نمی تواند در هنگام خرید به دنبال شخصیت های شکرستان و ثنا و ثمین باشد.
انیمیشن ها و کارتونها و بازیهای فکری و استراتژیک برای دانش آموز باید متأثر از فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی باشد تا کالایی اینچنینی در سبد خرید مهرماه قرار گیرد. موضوعی که دیگر برای آن نیاز به مقدمه چینی و دلیل و مدرک نیست. تنها همت و پشتیبانی از سوی مسئولین می خواهد که در سایه دغدغه مندی فرهنگی آنها شکل خواهد گرفت.
درس اول مهر- گزارش فرهنگی دانش آموزان
در نگاهی آمیخته با فرهنگ به مقوله تحصیلی دانش آموزان شاید بتوان این موضوع را پذیرفت که زنگ اول دانش آموزان در مدرسه و همچنین بهترین راه شناخت آنها در هر مدرسه ای محصولاتی است که بر روی میزهای تحریر کلاس درس می چینند. اولین درسی که فرا گرفته اند را در کلاس به معلمین و مسئولین مدرسه تحویل می دهند. دفتر و کیف دانش آموز هویت فکری و فرهنگی دانش آموزی است که برای معلمین،  همچون طبیبانی که قبل از طبابت،  شرح حال بیمار را دریافت می کنند قابل دریافت است و بر اساس آن هم نسخه فرهنگی متناسب باید پیچیده شود.
تولید کنندگان کارتون وبازی جلساتی را با تولید کنندگان کالا تجربه کنند
اگر بناست فرهنگی نهادینه شود باید برای آن وقت هم گذاشت. به نظر می رسد سامانه تولید کالا را بیش از این ساختار نمی توان در نظر گرفت: نگاه به علاقه مخاطب (فارغ از هر فرهنگی) و تولید. این چرخه معیوب سالیان سال است که در میز فروش کالا قرار گرفته است. چراکه سالیان قبل از آن اتاق فکری عملیاتی و دغدغه مند از تولید کنندگان بازی، فیلم ولوازم التحریر برگزار نشده است.
اسطوره های غنی ایرانی-اسلامی را با همتی مضاعف و جهادی فرهنگی می توان در دل کودکان سرزمینمان نهادینه نمود. الگوهایی که هر کدام می توانند علاوه بر کمک به تحصیل دانش آموزان مروجی در سبک و الگوی زندگی و کاهش مشکلات فرهنگی خانواده و در نهایت جامعه قرار گیرند.
فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا