زیباکلام در همایش «بازخوانی اتفاقات 13 آبان»

برجام چیزی را حل نمی‌کند قرار هم نبوده که معجزه کند/ما یک اقتصاد فاسد داریم/آبرومندانه درب فردو را می بندیم و می‌گوییم آزمایشگاه است

بصیر، صادق زیباکلام عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در همایش «بازخوانی اتفاقات ۱۳ آبان و چشم‌انداز روابط ایران و آمریکا» در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، در رابطه با اینکه اگر سفارت آمریکا تسخیر نمی‌شد گفت: آیا ‌امریکا برای کودتا اقدام می‌کرد یا خیر؟ متاسفانه به مسئله اشغال سفارت آمریکا از منظر تحقیق و بررسی به عنوان یک واقعه تاریخی پرداخته نشده است.

وی افزود: باید به چند سوال پاسخ داده شود اینکه آیا استکبارستیزی و مرگ بر آمریکا گفتن اساسا جزء اهداف انقلاب ایران بوده است یا خیر؟ آیا برای بخشی از انگیزه‌ها و خواسته‌های مردم ایران آمریکا ستیزی وجود داشته است یا اینکه اهداف انقلاب چیزهای دیگری بوده است.

زیباکلام ادامه داد: پاسخ من به این سوالات منفی است به اعتقاد من آمریکا ستیزی جزو اهداف انقلاب اسلامی نبوده است ما در انقلاب اسلامی آزادی زندانیان سیاسی، خواهان انتخابات آزاد و مسائل اینچنینی بوده‌ایم نه استکبار ستیزی.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد:  سوال اصلی دیگری که باید به آن پاسخ داده شود این است که استکبارستیزی چه تاثیراتی داشته است. در تاریخ معاصر ایران ظرف ۲۰۰ سال گذشته هیچ تحولی به اندازه آمریکا ستیزی تیشه به منافع ملی ایران نزده است.

وی تاکید کرد: مزار استکبارستیزی به اعتقاد من از جنگ با روسیه هم بیشتر بوده است چون در روسیه شهرهایی از دست رفت و شهرهای دیگر را می‌توانستیم درست کنیم اما استکبارستیزی باعث شد ما در حوزه‌های مختلفی فلج شویم و بزرگترین عاملی بوده که مانع تحقق دموکراسی در ایران شد.

زیباکلام خاطر نشان کرد: تمام مصیبت‌هایی که استکبارستیزی به اقتصاد و سیاست ما وارد کرده بعد از این هم وجود خواهد داشت همان‌طور که از ۳۶ سال گذشته وجود داشته است ولی سوال اساسی اینجاست که ما بدانیم چرا این مسئله به گفتمان اصلی انقلاب تبدیل شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در برخی از وقایع تاریخ تحریم صورت گرفته است گفت: یک بار از خودتان بپرسید که آمریکایی‌ها احمق هستند که می خواستند در آبان ۵۷ کودتا کنند و چرا زمانی که شاه و ارتشش در کشور حضور داشت کودتا نکردند گذاشتند زمانی که شاه رفت قصد چنین کاری به سرشان زد آیا عقلشان نمی‌رسید قبل از فروپاشی ارتش شاه این کار را بکنند.

زیباکلام در ادامه با اشاره به واقعه طبس گفت: وقتی به تقویم نگاه می‌کنیم در آن نوشته شده است که حمله نظامی طبس. این چه حمله‌ای است که با چند هلیکوپتر شکل گرفته است به نظر من کودتایی در کار نبوده است.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی تاریخ مفصلی دارد. مشکل اساسی که وجود دارد این است فضای سیاسی همیشه مانع شده که یکسری مسائل درست مورد بررسی قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: در کودتای ۲۸ مرداد صبح این روز مصدق هنوز نخست‌وزیر بود و کابینه سرجای خودش قرار داشت و فقط چند صد نفری بودند که شعار جاوید شاه می‌دادند ولی ساعت ۱۲٫۳۰ ظهر به تعداد آنها اضافه شد و ما هیچگاه از خودمان نپرسیدیم از ساعت ۸ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر طرفداران مصدق کجا بودند و نگفتیم چه کسانی به آمریکا کمک کردند.

زیباکلام گفت: ما هیچ وقت نگفتیم چه کسانی به آمریکا کمک کردند که کودتا شود ما همه چیز را کنار گذاشته‌ایم و فقط می‌گوییم که آمریکایی‌ها کودتا کردند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بعد از انقلاب چند تا از کارخانه‌هایی را که آمریکا ساخته بود را خراب کردیم؟ نه تنها آنها را خراب نکردیم بلکه گسترششان دادیم.

زیباکلام اظهار داشت: گفته می‌شود شاه کاره‌ای نبود و آمریکا همه کاره بود در صورتی که تمام تصمیمات اصلی توسط شاه گرفته شده است گفته می‌شود آمریکایی‌ها تا دقیقه ۹۰ از شاه حمایت می‌کردند آیا اگر اینگونه بود انقلاب می‌توانست شکل بگیرد.

وی ادامه داد: اردشیر زاهدی می‌گوید آمریکایی‌ها به انقلاب ما کمک کردند و حتی نگذاشتند شاه از امکاناتی که خودش داشت برای سرکوب انقلاب استفاده کند ولی باز گفته می‌شود آمریکا از شاه حمایت می‌کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: می‌گویند شاه تا دقیقه ۹۰ انقلابیون را می‌گرفت، می‌زد و می‌کشت و بعد انقلاب شد. در تمام دوران انقلاب آمریکایی‌ها سیاست منسجم نداشتند و شاه هم می‌گوید که حیران مانده بودم که آمریکایی‌ها از من چه می‌خواهند و من باید چه کاری را انجام دهم.

زیبا کلام افزود: تمام صبحت‌هایی که با آمریکایی‌ها شد و ما آن را به عنوان اسناد جاسوسی گرفتیم این بود که شاه باید با حداقل خسارت برود ولی ما باز لیستی از توطئه‌های آمریکا درست کرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به گفت‌وگوی بازرگان و سخنگوی دولت آمریکا در سال ۵۸ گفت: سخنگوی آمریکا در این دیدار گفته است که ما با انقلاب دشمنی نداریم و یک دشمن مشترک با هم به اسم شوروی داریم. به خاطر قراردادهایی که بین آمریکا و ایران وجود دارد باید کمیته مشترکی تشکیل شود و این قراردادها بررسی شود.

زیباکلام ادامه داد: بعد از این جریان وقتی بازرگان به تهران آمد همان مسایلی را برایش درست کردند که امروز در رابطه با قدم زدن وزیر خارجه کشورمان با وزیر خارجه آمریکا یا دست دادن ظریف با اوباما درست کردند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: بازرگان در آن زمان با کوهی از هجمه‌ها از طرف رادیکال‌ها روبرو شد که می‌گفتند چرا برای گفت‌وگو با طرف آمریکایی از امام (ره) اجازه نگرفتید و پاسخ بازرگان این بود که من نه امیرعباس هویدا هستم نه امام شاه است.

وی در ادامه در رابطه با سوال دیگری اظهار داشت: علوم سیاسی در ایران طوری رفتار می‌کند که همه را طرفدار حکومت کند در صورتی که علوم سیاسی باید بگوید چرا ما استکبارستیز شده‌ایم و اینکه چرا موج استکبارستیزی که راه افتاده بررسی نشده است.

زیباکلام افزود: به اعتقاد من استکبارستیزی برای این دوام پیدا کرد که اهرم نیرومندی شده بود برای اینکه برخی‌ها اهداف خود را پیگیری کنند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: کسانی که امروز دشمن سربی آزادی هستند در راس استکبارستیزی قرار دارند شما یک نفر از مخالفان برجام یا اعضای جبهه پایداری را نشان من بدهید که دغدغه آزادی را داشته باشد تمام آنهایی که آمریکاستیز هستند پشیزی برای دموکراسی قایل نیستند.

زیبا کلام اضافه کرد: هلیکوپترهایی که در طبس گیر کردند قرار بود به پشت‌بام سفارت آمریکا بروند و گروگان‌ها را آزاد کنند ممکن بود خونریزی هم اتفاق بیفتد و البته وزیر خارجه آمریکا مخالف این موضوع بود و می‌گفت رهبران ایران از گروگان‌ها بهره‌‌برداری سیاسی می‌کنند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: گروگان‌ها و استکبارستیزی ابزاری شده بود برای مراکز قدرت در ایران و زمانی هم که گروگان‌ها هیچ کاربردی برای آنها نداشت آنها را آزاد کردند.

زیبا کلام ادامه داد: به اعتقاد من برجام آغازی برای پایان مرگ بر آمریکا گفتن است. برجام چیزی را حل نمی‌کند قرار هم نبوده که معجزه کند.

وی گفت: ما یک اقتصاد فاسد داریم و تا زمانی که این اقتصاد وجود دارد وضعیت ما اینگونه است البته با وجود برجام اوضاع ممکن است بهتر شود ولی برجام معجزه نمی‌کند.

زیباکلام افزود: یک جریان در حاکمیت جمهوری اسلامی از همان ابتدا هم خیلی با استکبار ستیزی همراه نبود یعنی موجی که آمد نتوانست این تیکه را با خودش ببرد.

وی در رابطه با سوال یکی از دانشجویان درمورد ماجرای مک فارلین گفت: زمانی که این ماجرا رخ داد هم آمریکایی‌ها حاضر بودند به ما نزدیک شوند و هم ما به خاطر فشار جنگ و نیاز به تسلیحات حاضر به جنگ بودیم. جریان مک فارلین می‌توانست گسترش بیشتری پیدا کند و مسئله دشمنی با آمریکا را حل کند اما جریانات رادیکال نگذاشتند.

زیباکلام افزود: در ماجرای مک فارلین هاشمی باید پای این موضوع می‌ایستاد و اگر مداخله‌ای صورت نگرفته بود شاید ما با موضوع استکبارستیزی کنار آمده‌ بودیم.

وی در ادامه در رابطه با سوال یکی دیگر از دانشجویان افزود: اینکه گفته می‌شود بحث هسته‌ای به زیان ما بوده است به این خاطر است که برای فردو هزینه بسیاری شده است ولی اکنون آبرومندانه درب آن را می بندیم و می‌گوییم آزمایشگاه است اینها زیان به منافع ملی است و پاسخگوی آن باید کسانی باشند که از سال ۸۴ به بعد هسته‌ای را ابزار استکبارستیزی کرده‌اند.

زیباکلام در خاتمه اظهار داشت: اشتغال سفارت آمریکا بزرگ‌ترین ضربه به انقلاب و به منافع ملت بود.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا