دلایل عدم حضور ۱۰ رسانه در نمایشگاه مطبوعات امسال+جزئیات

بصیر، نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از سال ۱۳۸۵ با هدف آشنایی مردم با رسانه ها و فعالیت های موثرآنها هر ساله برگزار شد که در دولت یازدهم رویه دیگری برای این نمایشگاه در نظر گرفته شد.

این نمایشگاه در سال گذشته با یک سال وقفه در حالی برگزار شد که حتی امکانات اولیه در اختیار بسیاری از رسانه ها برای سامان دادن غرفه های خود قرار نگرفته بود و از طرف دیگر رسانه های دولتی و صاحب نفوذ ضمن برخورداری از غرفه های بزرگ، کلیه نمایشگاه را به بنرهای تبلیغاتی خود مزین کرده بودند.

بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و رسانه ها در سال جاری نیز با ادامه روند سال گذشته در حال برگزاری بود که اعتراضات گسترده ای از سوی رسانه های مختلف در خصوص روند برگزاری این نمایشگاه صورت گرفت.

سایت دانا نیز در همین راستا از حضور در بیست و یکمین دوره نمایشگاه مطبوعات و رسانه ها خودداری کرد و با صدور بیانیه ای علت عدم حضور خود را اعلام داشت.

در بیانیه شبکه اطلاع رسانی دانا آمده است:

شبکه اطلاع رسانی دانا حدود ۳ سال است که در عرصه خبری و مطبوعاتی کشور فعالیت کرده و در طول این مدت همواره سعی داشته تا ضمن انعکاس اخبار به طور دقیق به مخاطبان، نقد منصفانه مسئولان را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

۲ اصل یاد شده که همواره سرلوحه کار مسئولان و خبرنگاران شبکه اطلاع رسانی دانا بوده، باعث شد تا در طول مدت فعالیت این مجموعه، مخاطبان متعدد و بسیاری پیگیر اخبار و رویدادهای روز داخلی و خارجی از طریق وبگاه دانا باشند.

البته اقبال مسئولان در قوا و دستگاه های مختلف برای همکاری و ارتباط مداوم با مجموعه دانا، از دیگر نکاتی است که سبب شده خبرنگاران این مجموعه با دلگرمی بیشتری در راستای رفع مشکلات مردم تلاش کنند.

اما برخی سیاست های نادرست سیاست گذاران رسانه ای دستگاه اجرایی، موجب شد تا در برخی مقاطع نتوانیم آنطور که باید و شاید از عهده رسالت مهم مطبوعاتی خود برآییم.

از جمله این موارد نیز می توان به فیلترینگ غیرقانونی شبکه اطلاع رسانی دانا به بهانه عدم دریافت پروانه فعالیت توسط معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اشاره کرد که با وجود تاکید مراجع مختلف قانونی، مسئولان این معاونت حاضر نشدند اقدام غیر قانونی خود را پذیرفته و حتی با یک عذرخواهی ساده اشتباه خود را جبران کنند.

لازم به ذکر است که بهانه عدم دریافت مجوز از سوی معاون مطبوعاتی ارشاد ظاهرا تنها دانا و چند پایگاه خبری دیگررا فیلتر کرد و صدها پایگاه خبری دیگر هنوز بدون دریافت مجوز مشغول فعالیت هستند.

البته سیاست های نادرست مطبوعاتی به همین جا ختم نشده و فشار بر رسانه های منتقد دولت از طرق مختلف در طول ۲ سال گذشته باعث شد تا محدودیت ها در این رسانه ها بیش از گذشته نمایان شود؛ به طوری که در طول این مدت هیئت نظارت بر مطبوعات بارها اقدام بهتذکر و ارجاع پرونده رسانه های اصولگرا به دادگاه کرد که البته بهانه این اقدام هم صرفا انتقاد از اقدامات دولت به خصوص در زمینه مسائل هسته ای و سیاست خارجی بود.

شاید اگر نماینده مدیران مسئول رسانه‎ها در هیات نظارت بر مطبوعات، به جای نماینده دولت یکی از مدیران مسئول مطبوعات کشور بود، این موارد کمتر به چشم می خورد؛اما حضور شخص معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد که مسئول مستقیم حاکمیت در امور مطبوعات است در هیئت نظارت بر مطبوعات به عنوان نماینده رسانه ها این گمان را بیشتر کرده که سیاست های دولت در هیئت نظارت اعمال می شود.

همچنین نگاه تبعیض آمیز هیئت نظارت بر مطبوعات به رسانه ها تا جایی پیش رفت که حتی توهین مکرر برخی رسانه های زنجیره‌ای و نزدیک به دولت به مقدسات مردم هم نادیده گرفته شد و حتی کوچکترین تذکری هم بابت این مسائل به این رسانه ارائه نشد.

به هر صورت شبکه اطلاع رسانی دانا تصمیم گرفت تا در اعتراض به سیاست های نادرست معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد انصراف خود را از حضور در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری اعلام کند تا شاید از این طریق صدای اعتراض ما به گوش مسئولان برسد.

در پایان شبکه اطلاع رسانی دانا از همه مخاطبان خود بابت عدم حضور در نمایشگاه مطبوعات سال جاری که محلی برای دیدار چهره به چهره مخاطبان و دست اندرکاران شبکه اطلاع رسانی دانا بود، عذرخواهی می کند.

پایگاه خبری رجا نیز که در مراحل مختلفی به نقد دولت یازدهم پرداخته بود به خاطر تبعیض هایی که در برخورد با رسانه ها مشاهده می شود از حضور در نمایشگاه مطبوعات انصراف داد.

در بیانیه پایگاه اطلاع رسانی رجا آمده است:

روال پایگاه اطلاع رسانی رجانیوز در طول مدت فعالیت اطلاع رسانی خود از سال ۱۳۸۵ تا کنون، حضور فعال در مجامع صنفی مرتبط با حوزه خبرنگاری و اطلاع رسانی بوده است و شرکت فعال و پر نشاط در نمایشگاه مطبوعات به عنوان گردهمایی سالیانه صنف مطبوعات و جامعه اطلاع رسانی کشور را برای خود فرض دانسته و همواره آنرا فرصتی مغتنم برای تعامل بیشتر با مخاطبینی می دانسته است که روزها و ماه ها و سال‎ها از پشت مانیتور در قالب صفحه ‎های بی جان خبر با آنها مرتبط بوده است.

این رویه در سال جاری نیز پیگیری شد و با وجود محدودیت‎های جدی مالی که در نتیجه تحریم اقتصادی پیچیده و مفصل دولت تدبیر و امید در قبال رسانه‎های مستقل، حضور رجانیوز را در نمایشگاه مطبوعات دشوار کرده بود، بازهم تصمیم بر آن شد که خللی در این حضور بوجود نیاید.

اما انتشار خبر تذکر چندین و چند باره به رسانه‎های منتقد دولت و ارجاع پرونده آنها به دادگاه به جهت استفاده از تیترها و عناوینی مغایر با سیاست مورد پسند دولت توسط هیات نظارت بر مطبوعات سبب شد تا این پایگاه خبری درباره حضور خود در نمایشگاه مطبوعات تجدید نظر کرده و حداقل از این طریق صدای اعتراض خود را به گوش مسئولین و سیاست‌گذاران اطلاع رسانی در دولت یازدهم برساند.

شاید اگر نماینده مدیران مسئول رسانه‎ها در هیات نظارت بر مطبوعات، که قانون مطبوعات او را به عنوان تنها نماینده رسانه‎ها در هیات نظارت بر مطبوعات و مدافع فعالان حوزه خصوصی رسانه در برابر حوزه عمومی و نمایندگان حاکمیت در این جمع قرار داده است، یکی از مدیران مسئول مطبوعات مطرح کشور بود، جای این گلایه باقی نمی ماند، چرا که مطبوعات به هر حال زبان گویایی برای دفاع از خود داشتند. اما سیاست‌گذاران مطبوعات در دولت یازدهم، مسیر را به گونه‎ای تعریف کرده اند که نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و اتفاقا مسئول مستقیم حاکمیت در امور مطبوعات باشد! تا به این ترتیب وزارت ارشاد در این هیات برای اولین بار دو رای داشته باشد و عملا صاحبان رسانه‎ای صدایی برای دفاع از خود در این هیات نداشته باشند.

نتیجه این رویه آن شده است که در طول نزدیک به سه سال فعالیت دولت یازدهم، یک نشریه منتقد همچون ۹ دی سه بار توقیف و چندین بار به دادگاه ارجاع داده شود و فهرست تذکرات پر شود از نام دیگر نشریات و رسانه ها همچون وطن امروز، یالثارات، کیهان و رجانیوز که یک ویژگی مشترک داشته‎اند و آنهم انتقاد از سیاست‎های دولت و آنهم به بهانه انتشار مطالب و تیترهایی که در موضوعاتی چون پرونده کرسنت، ارتباط با امریکا و عربستان و پرونده هسته‎ای، مغایر با خواست و یا سیاست دولت مستقر بوده است و نه هیچ مستمسک و دلیل محکمه پسند قانونی دیگر.

اما متاسفانه این رویه پس از نامه رهبر انقلاب به رئیس جمهور درباره برجام و تقدیر از رسانه‎های منتقد هم ادامه یافت و باز هم این رسانه‎ها به دلیل آنچه که رهبر انقلاب بخاطرش از این رسانه‎ها تقدیر کرده بود، راهی دادگاه شدند، یعنی انتقاد از برجام و حواشی آن.

هر چند که این فشارها و محدودیت‎ها در کنار تبعیض‎های صورت گرفته در قبال نشریات برای توزیع عادلانه یارانه مطبوعات میان همه رسانه‎ها، گلایه‎ها را نسبت به سیاست گزاران رسانه‎ای دولت یازدهم افزایش داده است. محرومیت سایت رجانیوز از یارانه مطبوعاتی سال ۱۳۹۳، و یارانه بیمه کارکنان نیمه اول سال ۹۴، سه ماه پایانی سال ۹۳ و شش ماه پایانی سال ۹۲ تنها بخشی از این محدودیت‎هاست.

به هر ترتیب، پایگاه اطلاع رسانی رجانیوز با وجود ثبت نام و جانمایی غرفه خود در نمایشگاه مطبوعات، ترجیح داد در نمایشگاه حاضر نشود تا بلکه با این شیوه اعتراضی، تاثیری در اصلاح رویه سیاست گزاران اطلاع رسانی در دولت یازدهم گذاشته باشد.

هفته نامه ۹ دی هم از حضور در نمایشگاه مطبوعات انصراف داد

حمید رسایی مدیر مسئول این هفته نامه با انتشار پیامی در کانل تلگرام خود از عدم حضور هفته نامه ۹ دی در نمایشگاه مطبوع امسال خبر داد.

رسائی دلیل عدم حضور غرفه این هفته نامه را به خاطر رفتارهای گاز انبری وزارت ارشاد در برخورد با رسانه های منتقد ، انفعال در برابر رسانه های بزک کننده دشمنی آمریکا ، سکوت در برابر رسانه های توهین کننده به مقدسات وتبعیض در برابر رسانه های مداح و منتقد برشمرد .

photo_2015-10-28_13-24-46

رسائی با بیان اینکه تذکرات به ۹ دی عادی شده است ، افزود: برای ارشاد، خطوط بنفش مهم‌تر از خطوط قرمز است!

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: رسانه‌هایی که به مقدسات توهین می‌کنند هیچ وقت از وزارت ارشاد تذکر نمی‌گیرند و وقتی قوه‌قضائیه با آنها برخورد می‌کند هم وزیر ارشاد اظهار تاسف می‌کند.

وی ادامه داد: اما اگر کسی به دولت انتقاد کند، آنها تحمل نمی‌کنند و سریعا برخورد می‌کنند. تذکری که به «۹ دی» و «وطن امروز» داده شد از همین بابت است و متاسفانه آقایان تحمل ندارند و بارها آن را نشان داده‌اند.

رسایی با بیان اینکه ارشاد با خطوط قرمز مشکل ندارد، گفت: برای ارشاد خطوط بنفش مهمتر از خطوط قرمز است و اگر کسی از خطوط بنفش رد شود حتما تیغ ارشاد آن را می‌گیرد و اگر کسی از خطوط قرمز مانند توهین به مقدسات یا توهین به نظام رد شود برای آقایان مهم نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: رهبر انقلاب صراحتا تذکراتی در مورد بزک کردن آمریکا می‌دهند و ما هر روز شاهد بزک کردن جنایات آمریکا توسط برخی رسانه‌ها هستیم.

وطن امروز هم از حضور در نمایشگاه مطبوعات انصراف داد و اعلام کرد که امسال در نمایشگاه مطبوعات شرکت نمی کند

رضا شکیبایی، سر دبیر وطن امروز با اشاره به رأی امروز هیات نظارت بر مطبوعات مبنی بر تذکر و دادگاهی کردن روزنامه وطن‌امروز، گفت: برخورد دولت مدعی آزادی بیان با رسانه‌های منتقد، تنگ‌نظرانه، ظالمانه و مبتنی بر سیاست‌های تحریم اقتصادی است.

سردبیر وطن امروز افزود: با توجه به اینکه وزارت ارشاد مقرر کرده که به ازای هر تذکر، درصدی از یارانه رسانه کسر می‌گردد، این گمانه تقویت می‌شود که بخش عمده این تذکرات ناعادلانه برای کاهش یارانه و اعمال فشار اقتصادی و تحریم روزنامه بوده است

شکیبایی افزود: اوج بی‌منطقی دولت در برخورد با وطن امروز در قضیه ۲ تیتر مربوط به آل‌سعود، آشکار شد؛ چندی قبل نامه‌ای نوشتیم خطاب به وزیر ارشاد و معاونت مطبوعاتی که با توجه به جنایات اخیر سعودی، ارشاد ارجاع به دادگاه وطن‌امروز را در ۲ مورد تیترهای «خبر مرگش» و «بیمار سعودی» از مرجع قضایی پس بگیرد و متذکر شدیم که زیبنده دولت جمهوری اسلامی نیست که ۵۰۰ تن از حجاجش در وحشی‌گری آل‌سعود کشته و مفقود شوند و رسانه‌ها و مقامات سعودی انواع و اقسام توهین‌ها را به مسئولان ایرانی روا دارند و همزمان روزنامه‌ای در ایران به خاطر آل‌سعود با شکایت دولت پرونده‌اش در دادسرا مفتوح باشد.

وی ادامه داد: اما نه‌ تنها اقدامی شایسته را شاهد نبودیم بلکه برعکس در کمتر از یک ماه ۲ تذکر دیگر به ما دادند.

سردبیر وطن امروز اظهار داشت: تذکر و دادگاهی شدن به‌خاطر مسائل مرتبط با دولت از صاحب منصبان تدبیر هرچند ناعادلانه است عجیب نیست، اما دادگاهی شدن به خاطر آل‌سعود گناهی نابخشودنی است.

شکیبایی گفت: دادگاهی شدن یک روزنامه در ایران به‌خاطر آل‌سعود تعجب رسانه‌های جهانی را نیز در پی داشت.

وی تاکید کرد: اگر تا دیروز به‌خاطر حفظ آبروی دولت خواهان پس گرفتن این ۲ شکایت بودیم، امروز به علت ادامه رویه ناعادلانه، خواستار عذرخواهی وزارت ارشاد در پرونده مربوط به آل‌سعود هستیم.

سردبیر وطن امروز در پایان همچنین گفت: وطن امروز در اعتراض به اقدامات خصمانه وزارت ارشاد، در نمایشگاه مطبوعات شرکت نمی‌کند.

خبرگزاری فارس و تسنیم هم از ابتدا از حضور در نمایشگاه مطبوعات انصراف دادند

خبرگزاری فارس و تسنیم هم از ابتدا از حضور در نمایشگاه مطبوعات انصراف دادند تا اعتراض خود را به وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی اعلام کنند.

سیدنظام‌الدین موسوی مدیرمسئول خبرگزاری فارس ضمن اعلام صریح غیبت این خبرگزاری در نمایشگاه امسال، گفت: خبرگزاری فارس در نمایشگاه مطبوعات امسال حضور نخواهد یافت و علت این تصمیم را بعداً – اگر لازم شد – اعلام خواهیم کرد.

همچنین محمد عزیزی مدیر روابط عمومی خبرگزاری تسنیم درباره علت نبود نام این رسانه در میان فهرست ۵۷۶ رسانه حاضر در نمایشگاه بیست و یکم گفت: ما همه مراحل مقدماتی برای حضور در نمایشگاه مطبوعات را انجام داده‌ایم اما تا این لحظه حضور خبرگزاری تسنیم در این نمایشگاه قطعی نیست.

پایگاه خبری جهان نیوز هم از ابتدا در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات شرکت نکرد

مرتضی خلفی زاده، سردبیر سایت جهان نیوز در این راستا به خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا گفت: شرایطی که برای رسانه های منتقد دولت از حدود ۲ سال پیش آغاز شده است به لحاظ سیاسی و صنفی بسیار بد است.

وی در ادامه گفت: به لحاظ صنفی شرایطی برای ما به وجود آورده اند که شرایط مالی ما برای حضور در نمایشگاه مطبوعات و رسانه اصلا مناسب نبود و تنها ممر در آمد سایت هایی مانند سایت ما استفاده از تبلیغات است که از سوی دولت با مشکل مواجه شده ایم.

سردبیر سایت جهان نیوز در ادامه با اشاره به برخی از سخنان رهبر انقلاب گفت: برخی از رسانه‌هایی که امروز در حال بزک کردن چهره آمریکا هستند، نه تنها هیچ برخوردی با آنها نمی شود بلکه بسیار راحت به فعالیت خود ادامه می دهند.

خلفی زاده با انتقاد از عملکرد دولت در قبال رسانه‌هایی که برجام را نقد کردند تصریح کرد: فضای دولت بسیار امنیتی شده است به طوری که نمی توانند صدای مخالف را تحمل کنند.

وی با بیان اینکه برخورد هیأت نظارت بر مطبوعات عامل اصلی انصراف رسانه ها از حضور در نمایشگاه مطبوعات است گفت: همان بهتر که رسانه های حامی دولت زیر یک سقف قرار بگیرند و با هم نمایشگاه برگزار کنند؛ هر گاه فضای این چنینی در کشور از بین رفت آنگاه حتماً برای حضور در نمایشگاه مطبوعات برنامه ریزی می کنیم.

کیهان از حضور در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات انصراف داد

محمد صرفی، دبیر سرویس سیاسی روزنامه کیهان، با تایید این خبر عنوان کرد: روزنامه کیهان در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات که در مصلی تهران برگزار می‌شود حضور نخواهد داشت.

اخبار دیگر نیز حاکی از انصراف سایت هایی مانند مشرق ، ۵۹۸ و برخی دیگر از رسانه های منتقد دولت به خاطر رفتار های تبعیض آمیز دولت در برخورد با این رسانه ها دارد.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا