چرا‌ جمهوری‌اسلامی مخالف ارتباط با‌‌ مستکبران است؟

بصیر، استکبار از دیدگاه فرهنگ سیاسی اسلام، وجود نوعی سلطه گری، سلطه جویی، استعمار و بهره کشی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی توسط اقلیت محدودی زورگو و نفع طلب بر خیل عظیم توده های محروم است. این عمل، می تواند داخلی باشد؛ به همان طریق که یک عده دیکتاتور و زورگو بر ملت های محروم تحت سلطه خود حاکمیت داشته، آنها را تحت فشار و ظلم قرار دهند و همچین می تواند بین المللی باشد؛ بدین معنی که دولت و یا کشوری، سایر ملت ها را استثمار و به استضعاف بکشاند که نمونه بارز آن اعمال سیاست های استعمارگونه و امپریالیستی قدرت های بزرگ شرق و غرب در جهان است. امروزه در فرهنگ سیاسی دنیا، واژگانی نظیر «استعمار» و «امپریالیسم» نیز در رساندن مفهوم فوق به کار می روند. استكبار چيست؟ استكبار، به معناي كبر و غرور طلبي در همه ي شئون زندگي بشری می باشد. اين واژه در ادبيات دينی مسلمين در آيات قرآني بسيار وسيع ديده شده است. مفهوم استكبار از استكبار اخلاقی گرفته تا استكبار سياسی، همگي در قرآن و روايات اسلامی جلوه گر است.

به دنبال وقوع انقلاب اسلامی در ایران، روابط با کشورهای جهان برپایه اصول جدیدی قرار گرفت. شعار نه شرقی و نه غربی، براساس مولفه های انقلاب شکل گرفت. استكبارستیزی واقعیت انقلاب اسلامی است، تنها یك شعار نیست. استكبارستیزی كه امام خمینی (ره) مطرح ‌كرد از ظلم‌ستیزی منتج می‌شود، كه تحت تاثیر فرهنگ عاشورایی شیعیان است.
مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) انقلابی را سازماندهی کردند که چه در مقابل ظلم داخلی و چه در مقابل ظلم و زورگویی خارجی قیام و ایستادگی کردند و نظامی را بر این اساس بنا نهادند که یکی از شاخصه های اصلی آن ظلم ستیزی و مبارزه با ظالم بود.
زورگویی و سواستفاده از ضعف داخلی کشورها روشی بود که دولت های استعمارگر و امپریالیستی علیه این کشورها به کار می بردند. غارت ثروت ملی کشورها، منابع طبیعی نظیر نفت، گاز و معادن، از بین بردن تولید و حتی سیطره بر بخش های فرهنگی و دینی مردم کشور تحت استعمار، تنها بخشی از سیاست های مستکبرانه دولت های زورگوی بود. ایران سالهای متمادی تحت سیطره سیاست های انگلیس، روسیه و آمریکا قرار داشت و حتی حکومت ها نیز با مداخله آنها جابه جا می شدند. در نهایت انقلاب اسلامی، به این روند بیمارگونه پایان داد و استقلال ملی و استکبارستیزی، جمهوری اسلامی را به الگوی جهانی برای مبارزه با مستکبران تبدیل کرد.
 مفهوم استکبار و مستکبر/  رأس استکبار در دنیا، دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا است
امام خامنه ای، در سخنرانی های متعدد پیرامون مبحث استکبار و کشورهای مستکبر بیاناتی داشته اند. اساساً استکبار همچنانکه در سخنان رهبری با فرماندهان بسیج نیز اشاره ای گذرا به آن شد، آن است که انسان اظهار بزرگی کند و آن چه را که از آن او نیست و برای او روا نیست، ابراز دارد.همان چیزی که به قول رهبر معظم انقلاب می توان آن را خودبرتر بینی نام نهاد. قرآن مستکبران را در مقابل ضعیفان قرار داده است؛ به جهت آگاهی دادن به این نکته که استکبار آنان، به علت قوه و نیروی بدنی و مالی آن ها بوده است و در جای دیگر، مستکبران را در مقابل مستضعفان قرار داده است. ایشان در جمع فرماندهان بسیج می فرمایند:
جهت‌گیری خصومت های نظام اسلامی، با نظام استکبار است؛ ما با استکبار مخالفیم، ما با استکبار مبارزه میکنیم. استکبار یک واژه‌ی قرآنی است که در قرآن درباره‌ی امثال فرعون و گروه‌های بدخواه و معارض حقّ و حقیقت به‌کار رفته است. استکبار در گذشته هم بوده است، تا امروز هم وجود دارد. استخوان‌بندی استکبار در همه‌ی دوره‌ها یکی است؛ البتّه شیوه‌ها و خصوصیّات و روشها در هر زمانی تفاوت میکند. امروز هم نظام استکباری وجود دارد؛ رأس استکبار هم در دنیا، دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا است. استکبار را باید بشناسیم، خصوصیّات استکبار را باید بدانیم، عملکرد و جهت‌گیرىِ استکبار را باید بدانیم تا بتوانیم خردمندانه رفتار خودمان را در مقابل او تنظیم کنیم. (۲۹/۸/۱۳۹۲)
در سخنانی دیگر، رهبر انقلاب معنای واژه استکبار و مستکبر را به صورت دقیق تبیین می کنند و آمریکا را نمونه بارز کشور استکباری در جهانی می داند که حق دخالت در امور تمامی کشورها را برای خود قائل است:
استکبار یعنی چه؟ استکبار یک تعبیر قرآنی است؛ در قرآن کلمه‌ی استکبار به کار رفته است؛ آدم مستکبر، دولت مستکبر، گروه مستکبر، یعنی آن کسانی و آن دولتی که قصد دخالت در امور انسانها و ملّتهای دیگر را دارد، در همه‌ی کارهای آنها مداخله میکند برای حفظ منافع خود؛ خود را آزاد میداند، حقّ تحمیل بر ملّتها را برای خود قائل است، حقّ دخالت در امور کشورها را برای خود قائل است، پاسخگو هم به هیچ‌کس نیست؛ این معنای مستکبر است. نقطه‌ی مقابل این جبهه‌ی ظالم و ستمگر، گروهی هستند که با استکبار مبارزه میکنند؛ مبارزه‌ی با استکبار یعنی چه؟ یعنی در درجه‌ی اوّل زیر بار این زورگویی نرفتن؛ معنای استکبارستیزی یک چیز پیچ‌وخم‌دارِ پیچیده‌ای نیست؛ استکبارستیزی یعنی یک ملّتی زیر بار مداخله‌جویی و تحمیل قدرت استکبارگر یا انسان مستکبر یا دولت مستکبر نرود؛ این معنای استکبارستیزی است… اجمالاً این معنای استکبار و این معنای استکبارستیزی است. ملّت ایران که خود را استکبارستیز میداند، به‌خاطر این است که زیر بار تحمیل دولت آمریکا نرفته است. دولت آمریکا یک دولت استکباری است، حقّ مداخله‌ی در کشورها را برای خود قائل است،  جنگ‌افروزی میکند، در امور کشورها مداخله میکند؛ امروز مشاهده میکنید [که‌] این قضیّه دیگر از محدوده‌ی کشورهای آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین فراتر رفته است، به اروپا رسیده؛ در امور آنها هم دخالت میکنند. ملّت ایران در مقابل این استکباری که دولت ایالات متّحده داشت و دخالتی که میکرد و زورگوئیای که میکرد و تسلّطی که بر کشور عزیز ما در طول سالها برای خود درست کرده بود، ایستاد. (بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان: ۱۲/۸/۱۳۹۲)
خصوصیات و ویژگی های استکبار
رویکرد رهبر معظم انقلاب در ارتباط با پدیده استکبار شناخت خصوصیات، عملکردها و جهت گیری های آن است تا بتوان خردمندانه رفتار خویش را در مقابل آن تنظیم کرد. ایشان، «خود برتر بینی» را یکی از ویژگی های اصلی استکبار می دانند که باید آن را شناخت و بر روی آن تأمل نمود:
 آنچه من در مورد استکبار عرض میکنم، چند نمونه یا چند شاخص از رفتارهای نظام استکبارىِ امروزِ دنیا است و در بسیاری از موارد، با آنچه که در قرون گذشته و دورانهای گذشته استکبار داشته، شریک است. یکی از ویژگی‌های نظام استکباری، خودبرتربینی است. مجموعه‌های استکباری – آن کسانی که یا در رأس یک کشور یا در رأس یک نظام بین‌المللی [یا] مجموعه‌ای از کشورها کارها را به دست گرفته‌اند – وقتی مجموعه‌ی خودشان را از بقیّه‌ی انسانها، از بقیّه‌ی مجموعه‌ها برتر دانستند، وقتی خودشان را محور دانستند، همه چیز را فرع بر خودشان دانستند، یک معادله‌ی غلط و خطرناکی در تعاملات جهانی به‌وجود می‌آید. وقتی خود را برتر دانست، خود را محور دانست، خود را اصل دانست، نتیجه این میشود که برای خود حقّ مداخله‌ی در امور بقیّه‌ی انسانها و بقیّه‌ی ملّتها را قائل است. آنچه به نظر او ارزش محسوب میشود، بایست همه در دنیا تسلیم بشوند و قبول بکنند، گردن بنهند. اگر چیزی که او ارزش میداند، دیگران قبول نداشتند، این به خودش حق میدهد در کار آنها دخالت کند، به آنها تحمیل کند، به آنها زور بگوید، فشار بیاورد.
به نظر رهبر انقلاب خودبرتربینی مستکبران باعث می شود که فقط خود را حق بدانند و برداشت های خود را به دیگران نیز تعمیم دهند:
 این خودبرتربینی موجب میشود که ادّعای تولیت امور ملّتها را داشته باشند، ادّعای مدیریّت جهانی را داشته باشند، خودشان را رئیس مجموعه‌ی عالم بدانند. میشنوید در حرفهای مسئولان و دولتمردان آمریکایی [که‌] از دولت آمریکا جوری حرف میزنند، مثل اینکه صاحب‌اختیار همه‌ی کشورها است؛ [میگویند] ما نمیتوانیم بگذاریم این کار انجام بگیرد، ما نمیتوانیم بگذاریم این شخص باشد یا نباشد! درباره‌ی منطقه‌ی ما جوری حرف میزنند که کأنّه مالک این منطقه‌اند؛ درباره‌ی رژیم صهیونیستی جوری حرف میزنند که گویا ملّتهای این منطقه ناگزیرند که این رژیم تحمیلی و جعلی را بپذیرند؛ با ملّتهای مستقل، با دولتهای مستقل جوری برخورد میکنند که گویی آنها حقّ حیات ندارند. این خودبرتربینی، خود را دارای جایگاه ویژه‌ای در مجموعه‌ی اولاد آدم، مجموعه‌ی ملّتها، مجموعه‌ی انسانها دانستن، این اُسّ‌اساس و بزرگ‌ترین مشکل استکبار است. (همان)
امام خامنه ای حق ناپذیری را یکی دیگر از شاخص های استکبار می دانند که متعاقب ودرنتیجه شاخصه اول یعنی خود برتربینی شکل می گیرد. ایشان در تبیین این شاخصه و ویژگی استکبار یعنی حق ناپذیری با اشاره به حق ناپذیر بودن دولت آمریکا در قبال برنامه صلح آمیز هسته ای ایران بیان می دارند:
 نتیجه این میشود که خصوصیّت و شاخص دیگری برای استکبار به دست می‌آید و آن حق‌ناپذیری است؛ نه حرف حق را میپذیرند، نه حقّ ملّتها را میپذیرند؛ حق‌ناپذیرِ مطلق. در مباحثات جهانی بسیار اتّفاق می‌افتد یک حرف حقّی زده میشود، آمریکا به دلیلی نمیپذیرد؛ با انواع شیوه‌ها حرف حق را رد میکنند، زیر بار حق نمیروند. حالا یک نمونه‌اش مسائل امروز ما است که مربوط به فعّالیّتهای هسته‌ای و صنایع هسته‌ای است؛ حرف حقّی وجود دارد؛ اگر چنانچه انسانی اهل حق باشد، اهل استدلال باشد، اهل منطق باشد، باید وقتی در مقابل استدلال قرار گرفت، تسلیم بشود، امّا استکبار تسلیم نمیشود؛ حرف حق را میشنود، زیر بار حق نمیرود؛ این یکی از خصوصیّات او است. همچنان که حقوق ملّتها را هم قبول نمیکند؛ اینکه ملّتها حق دارند انتخاب کنند، حق دارند آن حرکتی را که خودشان میخواهند، آن اقتصادی را که خودشان میخواهند، آن سیاستی را که خودشان میخواهند اتّخاذ کنند، این را برای ملّتها قائل نیستند، معتقد به تحمیل بر ملّتها هستند.(همان)
سومین شاخصه استکبار از نظر رهبر معظم انقلاب، مجاز شمردن جنایت نسبت به ملت ها و نسبت به آحاد بشر است. در این باره رهبر معظم انقلاب با اشاره به مثال های فراوان در این زمینه که مجموعه ای بزرگ از برخورد مستکبرین با بومیان آمریکا که به روشنی در کتاب ریشه ها آمده است و به برده گرفتن بومیان آمریکا و بمباران شیمیایی دو شهر ژاپن در سال ۱۹۴۵ که منجر به کشته شدن ده ها هزار نفر شد و همچنین انسان کشی آمریکا در ویتنام و عراق گرفته تا جنایات آمریکایی ها در پاکستان و افغانستان و جاهای دیگر را شامل می شود، ایشان می فرمایند:
 یکی از شاخصهای دیگر استعمار و استکبار این است که جنایت را نسبت به ملّتها و نسبت به آحاد بشر مجاز می شمرند و اهمّیّت نمی دهند. این یکی از بلایای بزرگ استکبار در دوران جدید است؛ دوران جدید یعنی دوران پیشرفت علم، پدید آمدن سلاحهای خطرناک، که این سلاحها هم [از وقتی به] دست مستکبرین رسید، بلای جان ملّتهای عالم شد؛ برای جان انسانها – هر انسانی که با آنها همراه نباشد، تسلیم آنها نباشد، تابع آنها نباشد – هیچ ارزشی قائل نیستند؛ مثالها، الی‌ماشاءالله [وجود دارد]. یک مثال، برخورد مستکبرین با بومیان آمریکا است؛ همین کشوری که امروز منابع مالی آن، امکانات آن، موقعیّت جغرافیایی آن، همه‌چیز آن در اختیار غیربومیان آن منطقه است. خب اینجا مردم بومی‌ای وجود داشتند؛ برخورد با آنها به قدری خشن، به قدری مشمئزکننده است که یکی از نقاط تاریک تاریخ آمریکای جدید است؛ خودشان درباره‌ی آن، چیزها نوشته‌اند؛ کشتارهایی که کردند، فشارهایی که آوردند. عین همین قضیّه به‌وسیله‌ی انگلیسی‌ها در استرالیا اتّفاق افتاد. انگلیسی‌ها در استرالیا مردم بومی را مثل حیوانات، مثل کانگورو به‌عنوان تفریح شکار میکردند؛ آنها برای جان انسانها هیچ ارزشی قائل نبودند. این یک نمونه است؛ [البتّه‌] صدها مثال دارد که در کتابهای خودشان، در تواریخ خودشان اینها آمده است. یک نمونه‌ی [دیگر] بمباران سال ۱۹۴۵ میلادی – یعنی سال ۱۳۲۴ شمسی – است که دو شهر ژاپن را آمریکایی‌ها با بمب اتمی نابود کردند؛ صدها هزار آدم کشته شدند. (همان)
رهبر انقلاب فریب گری و رفتار منافقه را یکی دیگر از شاخص های شناخت استکبار می دانند که جنایت هایی آشکاری در جهان مرتکب می شوند اما با فریب و نیرنگ سعی در توجیه آن دارند:
یکی از خصوصیّات استکبار که باز یکی [دیگر] از شاخصها است، فریبگری و رفتار منافقانه است؛ این را توجّه کنید. همین جنایاتی که گفته شد، همه‌ی اینها را در تبلیغات خودشان سعی میکنند توجیه کنند و جنایت را در لباس خدمت نشان بدهند! این نظام استکبار که قصد سلطه‌ی بر ملّتها را دارد، از این شیوه به‌طور متعارف و معمول در همه‌ی زندگی‌اش استفاده میکند؛ شیوه‌ی توجیه جنایت و پوشاندن لباس خدمت به جنایت.(همان)
بصیرت برای شناخت استکبار/ استکبار فقط آمریکا نیست
بصیرت در همه امور، مولفه ای است که رهبر معظم انقلاب همیشه بر آن تاکید داشته اند، ایشان اولین مساله را در ایجاد و بسط بصیرت، شناخت مفهوم استکبار می دانند:
حالا اولین مسئله‌ی بصیرت این است که این استکبار چیست که باید با آن مبارزه کرد. استکبار یعنی قدرتی در دنیا یا قدرتهائی در دنیا؛ چون نگاه میکنند به خودشان، میبینند دارای امکانات پولی و تسلیحاتی و تبلیغاتی هستند؛ بنابراین باید به خودشان حق بدهند که در امور زندگی کشورها و ملتهای دیگر، دخالتهای مالکانه بکنند؛ این معنای استکبار است. (بیانات‌ در دیدار دانش‌آموزان در آستانه ۱۳ آبان‌:۱۲/۸/۱۳۸۸)
دستگاه استکبار جهانی نیز یکی از مواردی است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره می کنند و آن را دستگاهی عظیم و گسترده می دانند:
…دستگاه استکبار فقط ایالات متحده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی آمریکا نیست، یا فلان رئیس جمهور و فلان دولت آمریکا یا فلان کشور اروپائی نیست؛ دستگاه استکبار یک شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی عظیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری است که شامل اینهاست؛ شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی صهیونیستی هست، شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی تجار اساسىِ بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی هست، مراکز پولىِ عظیم دنیا هست؛ اینها هستند که مسائل سیاسی دنیا را دارند طراحی میکنند؛ دولتها را اینها می آورند، اینها میبرند. این مجموعه که تویش دولت ایالات متحده هست، دولتهای اروپائی هستند، خیلی از این نفتخوارهای ثروتمند منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی خودمان هستند، با یک چنین قدرتِ رو به رشدِ رو به اعتلای در حال قدکشی بشدت مخالفند؛ بنابراین هرچه بتوانند، در مقابله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی او کار میکنند. (بیانات در دیدار دانشجویان و نخبگان علمی: ۴/۶/۱۳۸۸)
 آمریکا، نمونه بارز استکبار جهانی/ ۱۳ آبان نماد استکبارستیزی
ایالات متحده آمریکا بعد از فروپاشی شوروی خود را تنها ابرقدرت جهان معرفی کرده که باید نظم و امنیت جهان را تضمین کند و برای این کار حتی مجوز دخالت نظامی در دیگر کشورها را نیز برای خود محفوظ می داند. هر چند می توان در پیش از جنگ جهانی دوم، نمونه های از دخالت آمریکا در کشورهای دیگر آورد، اما پس از جنگ جهانی دوم و رقابت میان دو ابرقدرت جهان یعنی آمریکا و شوروری، روند دخالت و سلطه جویی آمریکا فزونی یافت به طوری که کمتر کشوری را می توان یافت که طعمه دسیسه ها و دخالت های آمریکا در جهان نباشد.
رهبر انقلاب نیز، آمریکا را در راس نظام استکباری قرار می دهند که برای مبارزه با آن باید به صورت دقیق و هوشیارانه آماده بود:
امروز هم نظام استکباری وجود دارد؛ رأس استکبار هم در دنیا، دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا است. استکبار را باید بشناسیم، خصوصیّات استکبار را باید بدانیم، عملکرد و جهت‌گیرىِ استکبار را باید بدانیم تا بتوانیم خردمندانه رفتار خودمان را در مقابل او تنظیم کنیم. (همان)
سیزده آبان در ایران مصادف با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام (ره) است. در این  روز دانشجویان با ورود به سفارت آن را به تسخیر خود درآوردند و به اسناد و مدارک جاسوسی آمریکا در ایران دست پیدا کردند.امام خمینی (ره) این رویداد را انقلاب دوم و بزرگتر از انقلاب اول مردم ایران نامیدند. این اقدام خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت و آنها که ناتوان از درک ملتی استقلال‌طلب و آزادی‌خواه بودند، دست به اقداماتی بر ضد جمهوری اسلامی ایران زدند؛ از آن جمله فشار آوردن به مجامع بین‌المللی مانند سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی، شورای امنیت و …، ایجاد جو منفی تبلیغاتی علیه دانشجویان مسلمان و برخی اقدامات دیگر از جمله آنهاست.
 اما پس از بی‌ثمر ماندن، آمریکا به اقدامات جدی‌تری روی آورد؛ از جمله قطع کامل روابط سیاسی در ۲۰ مهر ۱۳۵۹، حمله نظامی به ایران و تجاوز به خاک کشورمان که به شکست مفتضحانه آنها در صحرای طبس انجامید و نیز محاصره اقتصادی و بلوکه کردن دارای‌ها و اموال ایران و… که هیچ‌کدام تاکنون درعزم ملت ایران برای مقابله با ظلم و بی‌عدالتی جهانی ومنشا اصلی آن در جهان یعنی استکبار جهانی و آمریکا خللی وارد نکرده است. به هر روی ۱۳ آبان در ایران به نماد استکبارستیزی تبدیل شده است. رهبر معظم انقلاب نیز با یاد کردن از این روز به عنوان نماد مبارزاتی ملت ایران عنوان می کنند:
مناسبتهای تاریخی غالباً حکم یک نماد و یک سمبل را دارند. روز سیزده آبان به خودی خود با روزهای قبل و روزهای بعد تفاوتی ندارد؛ اما یک نماد است. نماد یعنی چه؟ یعنی یک رمزی که پشت سر خود، در دل خود، معانی فراوانی نهفته دارد. انسان یک کلمه بر زبان میآورد، معانی و حقایق بسیاری در دل این کلمه هست؛ سیزده آبان از این قبیل است. این روز یک نماد است و عقبه‌ی وسیعی دارد از مطالب مهم، مسائل مهم؛ مسائلی که به هیچ وجه تاریخی نیستند، بلکه مسائل امروز ما هم به حساب میآیند. یک نگاهی بکنیم به مناسبتهای این روز. (بیانات در دیدار دانش‌آموزان‌ در آستانه ۱۳ آبان: ۱۲/۸/۱۳۸۹)
اگر به آمریکا اجازه داده شود تا مجلس کشور پیش می آید!
به این ترتیب در تاریخ معاصر سیاسی کشور ایران، آمریکا به نماد استکبار و مبارزات علیه آن به نماد استکبارستیزی در آمد. رهبر معظم انقلاب بر این امر تاکید دارند که اگر به استکبار آمریکا فرصت داده شود تا بدان جا پیش می آید که در مجلس کشور نیز برای خود قانون تصویب خواهد کرد:
پس سیزده آبان، اینجا شد نماد دو حقیقت بزرگ، دو حقیقت بسیار حساس و خطیر: یکی طمع‌ورزی آمریکائیها؛ که اگر یک ملت از حق خود، از شرف خود دفاع نکند، استبداد و استکبار تا اینجا پیش میآیند که یک قانون ظالمانه‌ای مثل کاپیتولاسیون را بر این ملت تحمیل میکنند. هدف سلطه‌های استکباری این است. اینجور نیست که روابط دولتی مثل دولت آمریکا با یک کشوری که به قدر او زور و قدرت ندارد، مثل دو تا کشور عادی باشد؛ نه، از نظر خود آمریکائیها، رابطه‌ی بین آمریکا و کشورهای به قول خوشان جهان سوم، رابطه‌ی ارباب و رعیت است؛ آنها اربابند، اینها رعیتند. آنها هر اختیاری در این کشور دارند؛ نفتش را ببرند، گازش را ببرند، منافعش را ببرند، پولش را بگیرند، منافع آمریکا را در اینجا تأمین کنند، ملت را هم اینجور تحقیر کنند… پس سیزده آبان یادآور یک حقیقت تلخ و بسیار مهم است و آن حقیقت عبارت است از روح استکبار در قدرتهای استکباری و سلطه‌های استکباری. آحاد ملتهای کشورهای گوناگون – از جمله ملت ما – باید هرگز این را از یاد نبرند؛ بدانند این چهره‌ای که در آنجا قرار گرفته است، چهره‌ی متجاوز است، چهره‌ی متعرض است، قصد پیشروی دارد؛ تا اینجا که شرف یک ملت را لگدمال کند، تجاوز ناموسی بکند، تجاوز عرضی بکند، به جان و مال تجاوز کند و کسی هم نتواند از او سؤال کند و توضیح بخواهد. (همان)
آمریکا یک مستکبر به تمام معناست. مسئله‌ی ما هم فقط نیست، مسئله‌ی دنیاست؛ مسئله‌ی دنیای اسلام است. آمریکائیها نسبت به همه جای دنیا این روح استکباری را دارند. (بیانات‌ در دیدار دانش‌آموزان در آستانه ۱۳ آبان‌: ۱۲/۸/۱۳۸۸)
دشمن شناسی از دید مقام معظم رهبری موضوعی بسیار مهم است و شناخت نشانه ها، شاخص ها و بصیرت داشتن در این موضوع را ضروری می دانند. ایشان دشمن ایران را دستگاه استکبار جهانی می دانند که جمهوری اسلامی ایران به مانعی در مقابل آنها برای سیطره جویی شان بر جهان تبدیل شده است:
دشمن ما عبارت است از دستگاه استکبار سیطره‌جوی جهانی. دشمن که میگویم، این است. حالا مظهرش را شما بگوئید دولت آمریکاست، باشد؛ یا فلان دولت دیگر است، باشد. مشکل ما با کشورها و دولتها، مشکل بومی و نژادی و ملی و اسمی نیست؛ مشکل این است که یک مجموعه‌ی سیطره‌جوئی در قدرتها و سیاستهای دنیا به وجود آمده؛ اینها عادت کرده‌اند بر سیطره‌جوئی و برخورد نکردن با مانع جدی. حالا اینجا یک مانع جدی به وجود آمده؛ اسمش حکومت اسلامی است، جمهوری اسلامی است. با این مانع جدی بشدت پنجه میاندازند؛ بحث ما این است. دشمن یعنی آن جناح سیطره‌جوی سیاست و قدرت‌طلب جهانی، با هر اسمی. البته از نظر من امروز مظهرش دولت ایالات متحده‌ی آمریکاست و بزرگترین شیطان مجسمش آن است؛ حالا هر اسمی داشته باشد، هر کسی باشد؛ این دشمن است. دشمنی اش هم با ما به خاطر همین است که اینجا یک مانعی است. مثل یک بُرنده‌ای که همین‌طور میبُرید و جلو می رفت، بدون مانع؛ حالا جلویش یک رشته‌ی فولادىِ محکم قرار گرفته، نمیگذارد جلو برود. فشار برای خاطر این است. چالش ما با غرب، برگشتش به این است. (یانات در دیدار دانشجویان دانشگاه‌های استان یزد: ۱۳/۱۰/۱۳۸۶)
 دخالت کشورهای استکباری در ایران/ برخورد قاطعانه دیپلماسی انقلابی رهبر
ایران بعد از انقلاب اسلامی دست بسیاری از کشورهای سلطه گر را از منابع و سیاست داخلی کوتاه کرد و به خاطر آن هزینه ای بسیاری را نیز پرداخت کرده است. جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که با حمایت کشورهایی غربی و استکباری صورت گرفت، تحریم های ظالمانه ای که علیه ایران در طول سالیان متمادی اعمال می شود، حمله به هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا، و بسیاری از موارد دیگر، تاوان ایستادگی و مقاومت کشور ایران در مقابل دنیای استکبار است.
امام خامنه ای در برخورد با دخالت های کشورهای استکباری رویکردی قاطعی دارند و به تندی جواب دخالت های آنها را داده اند. یکی از مواردی که دشمن همواره در آن دخالت دارد، موضوع انتخابات در جمهوری اسلامی است و هر بار در تلاشند تا مشروعیت انتخابات را زیر سوال ببرند و میان مردم تفرقه ایجاد کنند. رهبر معظم انقلاب دخالت آنها را در این مورد به فضولی تشبیه می کنند و می فرمایند:
ما اخطار میکنیم؛ ملت ایران به سران بعضی از کشورها که سعی میکنند از یک مسئله‌ی داخلىِ کشورمان علیه ملت ایران استفاده کنند، اخطار میکند: حواستان جمع باشد، ملت ایران عکس‌العمل نشان میدهد. اولاً این را همه بدانند، سران کشورهای استکباری بدانند، مداخله‌گرانِ فضولِ در مسائل جمهوری اسلامی بدانند: ملت ایران بین خودشان اگر اختلاف هم داشته باشند، وقتی پای شما دشمنان ملت ایران به میان بیاید، همه با هم متحد میشوند؛ یک دست واحد، یک مشت محکم علیه شما میشوند. اینجور نیست که شما خیال کنید وقتی از یک جریانی به خیال خودتان دفاع کردید، حمایت کردید، این جریان به شما متمایل خواهد شد؛ ابداً. ما سی سال تجربه داریم؛ سی سال این ملت در حافظه‌ی خود دشمنیهای شما را ثبت کرده است؛ ضبط کرده است. ملت میفهمد شما چکار میخواهید بکنید، چکار دارید میکنید. اسم بعضیها را میآورند به عنوان اینکه ما مدافع آنها هستیم؛ دروغ میگویند؛ مدافع آنها هم نیستند؛ قصدشان ایجاد اختلاف است، قصدشان ایجاد بدبینىِ ملت ایران و نخبگان ایران نسبت به یکدیگر است؛ دروغ میگویند. (بیانات در دیدار جمعی از مردم در سالروز ولادت حضرت امیرالمؤمنین (ع): ۱۵/۴/۱۳۸۸)
رهبر معظم انقلاب، با تقبیح رفتارهای مداخله جویانه استکبار در امور داخلی ایران، بر این امر تاکید دارند که ملت ایران این رفتارها را در حافظه تاریخی خود ثبت خواهد کرد و در آینده روابط و تعاملات با این کشورها، آن را لحاظ خواهد کرد:
آنچه در دلهای پرکینه‌ی آنها وجود دارد، این است که آرزو میکنند این نظام مستقل، این مجد و عزتِ سربرافراشته‌ی از این کشور که در مقابل زورگوئیهای آنها ایستاده، نباشد. آرزوی آنها این است. اینجور نیست که در نظام جمهوری اسلامی با زیدی خوب باشند، با عمروی بد باشند؛ نه. هر کسی که به این نظام پایبند است، هر کسی که به این قانون اساسی پایبند است، هر کسی که به آرمانهای ملت ایران پایبند است، از نظر آنها دشمن است. آنها میخواهند جمهوری اسلامی نباشد، یک نظام دست نشانده‌ی مطیعِ منقادِ در مقابل آنها، مجدداً مثل دوران گذشته، در این کشور پا بگیرد. آنها دنبال این‌اند. این خواب آشفته‌ی باطل آنهاست. سی سال تجربه‌ی ایستادگی نظام جمهوری اسلامی هنوز بیدارشان نکرده است. تودهنیهائی که این ملت به سران زورگو و متجاوز آنها زده‌اند، اینها را به خود نیاورده است، به هوش نیاورده است؛ هنوز در کشور ما و در ملت ما، اینها طمع دارند. اشتباه میکنند؛ اشتباه میکنند. چوب این اشتباه خودشان را هم خواهند خورد بلاشک. ما این اظهارات خصمانه را، این رفتارهای خصمانه را از این دولتها محاسبه خواهیم کرد، اینها را در حسابشان خواهیم نوشت؛ این را بدانند. در آینده‌ی روابط و تعامل جمهوری اسلامی با این مداخله‌گرها، این رفتار تأثیر منفی خواهد داشت؛ بلاشک؛ این را بدانند، بفهمند. ملت ایران ملتی نیست که زور را تحمل بکند. (همان)
سلطه جویی یکی دیگر از دلایل دخالت های بیشمار نظام استکبار در کشورهای مختلف جهان است تا آنها را تحت سیطره اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود درآورند. دستگاه استکبار تا پیش از انقلاب موفق به این اقدامات در ایران شده بود، اما پس از انقلاب اسلامی ایران، دست آنها از کشور قطع شد و مسیر استقلال و ایستادگی در مقابل استکبار جهانی، آزادی را برای ملت ایران به ارمغان آورد. رهبر انقلاب در جمعی از فرماندهان و پرسنل ارتش این نکته را یادآور می شوند:
امروز دستگاههای پنهان و آشکار قدرت – چه در زمینه‌های اقتصادی، چه در زمینه‌های نظامی و چه در زمینه‌های امنیتی – کار میکنند، برای این که میلیاردها انسان را به زیر سلطه خودشان درآورند. اینها در جاهایی موفّق میشوند، در بعضی جاها هم ناکام میمانند. یکی از جاهایی که ناکام ماندند – و به فضل پروردگار و به همّت شما ملت ایران باز هم ناکام خواهند ماند – کشور بزرگ و ملت عظیم‌الشّأن ایران است. بدون تردید در مورد ملت و کشور ایران، استکبار جهانی و دستهای قدرت‌طلبِ بین‌المللی ناکام خواهند بود. خدا را شکر میگوییم که ملت ایران بیدار است؛ خدا را شکر میگوییم که نیروهای مسلّح ما، هوشیار و آگاهند؛ خدا را شکر میگوییم که دلها با ایمان به خدا نورانی است. این ایمان به خدا را قدر بدانید و رابطه خودتان را با خدا بیشتر کنید. (۲۸/۱/۱۳۸۱)
 رابطه با کشورهای استکباری/ دعوای ایران با استکبار بر سر چیست؟
جمهوری اسلامی ایران در چند دهه که از عمر خود می گذرد این امر را ثابت کرده است که به هیچ عنوان در برابر آرمان های خود در مبارزه با استکبار کوتاه نخواهد آمد و وبرای آن حتی حاضر به پرداخت هزینه نیز است. جنگ تحمیلی علیه ایران، تحریم و تهدید ها هزینه ای است که ایران در این راه پرداخته و می پردازد. رهبر انقلاب، مسائلی را که بین ایران و آمریکا به عنوان مستکبرترین نظام جهان، در جریان است را بسیار ریشه دار و عمیق می دانند:
…نظام جمهوری اسلامی با دنیای استکبار، با آمریکا، با دولتهای دیگری از بلوک استکبار، معارضات و اختلافاتی دارد. اختلاف بر سر چیست؟ این نکته‌ی مهمی است…. دعوا بر سر چند مسئله‌ی سیاسی نیست. خوب، دو کشور با همدیگر سر مسائلی ممکن است اختلاف داشته باشند که می نشینند با مذاکره این اختلاف را حل میکنند؛ تمام میکنند. مسئله‌ی جمهوری اسلامی و دولت مستکبر آمریکا از این قبیل نیست. مسئله، مسئله‌ی دیگری است؛ مسئله ریشه‌ایتر است. مسئله این است که رژیم ایالات متحده‌ی آمریکا از بعد از جنگ جهانی دوم، داعیه‌ی ابرقدرتی مطلق دنیا را داشت. البته آن روز شوروی در مقابلش بود، اما این مسئله‌ی رقابت بین آمریکا و شوروىِ آن روز صرفاً رقابت بین دو ابرقدرت نبود. آمریکا میخواست بر روی تمام منابع حیاتی عالم دست بگذارد… عملاً هم منطقه‌ی عظیم و حساسی که به آن خاورمیانه میگویند و شمال آفریقا و خلیج فارس – منطقه‌ی نفت – در پنجه‌ی اقتدار آمریکا بود… در وسط خاورمیانه، ایران قرار داشت؛ پایگاه اصلی استکبار. در وسط این بحبوحه‌ی روزافزونىِ اقتدار استکباری و در حساسترین نقطه، انقلاب اسلامی در ایران به وجود آمد که مهمترین شعار این انقلاب مقابله با ظلم و استکبار بود؛ دفاع از حقوق ملتها بود. انقلاب اسلامی این نقطه‌ی اصلی یعنی ایران را از زیر سیطره‌ی آمریکا بیرون کشید. (بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان در آستانه‌ی سالروز سیزده آبان: ۸/۸/۱۳۸۷)
امام خامنه ای تنها راهی را که آمریکا  و نظام استکبار را راضی می کند، تسلیم شدن نظام جمهوری اسلامی در مقابل آنهاست. استکبار به دنبال آن است که بار دیگر ایران، استقلال و آزادی که با ایثار و مجاهدت به دست آورده است، رها سازد و به کشورهای استکباری در همه زمینه ها وابسته شود:
آمریکا میخواهد نظام جمهوری اسلامی دستهایش را بالا کند و اظهار خستگی کند؛ از کاری که کرده است، پشیمان شود و در مجموعه‌ی عوامل و مزدوران و دست‌پروردگان و دنباله‌روان نظام طاغوت قرار بگیرد. نظام استکبار این را میخواهد. آنچه آمریکا از ملت ایران میخواهد، این است که ملت ایران وابستگی را قبول کند، استقلال به دست آمده‌ خودش را از دست بدهد و به دست خودش دوباره تسلیم قدرت آمریکا شود. آن‌ها از ملت ایران این را توقع دارند و فشارهائی که می آورند، برای این است. برای این است که دولتهای جمهوری اسلامی را خسته کنند، ملت را خسته کنند؛ در بین راه، ملت بگویند دیگر بس است، ما خسته شدیم؛ دولتها هم عقب بنشینند، تا آمریکا باز همان شیوه‌ای را که در گذشته با این کشور داشته و امروز با بعضی از کشورهای دیگر دارد، دنبال کند. آن‌ها دنبال وابستگی اند.(همان)
رهبر انقلاب رابطه با کشورهای استکباری را بدون سود و حتی زیان بار می دانند و کشورهایی که با آمریکا در ارتباط هستند از سوی این کشور همواره در حال ضربه خوردن هستند. ایشان در بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان می فرمایند:
یک ملت، با ارتباط با دولتی که اهداف استکباری دارد، هیچ خیر و سودی نمیبرد. الان ببینید؛ کشورهایی که با امریکا ارتباط دارند – کشورهای گوناگونی که در آسیا و آفریقا و سایر جاها هستند – بسته به قدرت خودشان؛ اگر قدرت علمی بالایی داشتند، اگر در آنها قدرت پیشرفت دانش و فنآوری و استقلال وجود داشته باشد، به همان اندازه میتوانند مقاومت کنند.اگر در درون خودشان نتوانسته باشند یک بنای شامخ به‌وجود آورند، آن قدرت استکبارىِ امریکا نه فقط به آنها سودی نمیرساند، بلکه از آنها بهره میبرد، به آنها ضربه هم میزند؛ آنها را به بازار فروش محصولات خود – چه محصولات نظامی و چه محصولات بیارزش دیگر – بدل میکند؛ به غارت منابع آنها میپردازد و در همه امور آنها هم دخالت میکند. این، هدف استکبار است. (۱۲/۸/۱۳۷۸)
جمهوری اسلامی ایران در حیطه سیاست خارجی خود نشان داده است که اگر احترام نظام و کشور اسلامی ایران حفظ شود، حاضر وارد مذاکره و رابطه با کشورهای دیگر شود. رهبر معظم انقلاب رابطه با کشوری را که به صورت علنی اعلام  می کند به دنبال براندازی نظام است، حماقت می دانند:
ملت ایران آرمانها و مقاصدی دارد که در دنیا هر کس به این مقاصد و نیز به ملت ایران احترام گذاشته و نظام جمهوری اسلامی را قبول کرده، ملت ایران در طول زمان با او مثل یک طرفِ برابر و مساوی وارد میدان مذاکره و معامله شده است. ما با شوروی هم ارتباطات داشتیم، با اروپا و همه دنیا هم ارتباطات داریم. مسأله امریکا این است که هویّت اسلامی و ملی ما را قبول ندارد و این را به زبان می آورد. چرا عدّه‌ای از مدّعیان سیاست و فهم، نمیفهمند؟! واقعاً جای تأسّف است. حکومتی که این‌طور صریحاً میگوید میخواهم علیه نظام اسلامی و خواستِ ملت ایران عمل کنم و برای براندازی این نظام بودجه میگذارد، ارتباط و مذاکره با آن، هم خیانت و هم حماقت است! (بیانات در دیدار جمعی از ایثارگران و خانواده‌های شهدا: ۱/۳/۱۳۸۱)
در مواردی که استکبار و مظهر آن، آمریکا موفق به تحمیل ایده های خود بر جمهوری اسلامی ایران نشده است، دست به ترغیب و تحریک دیگر کشورها برای قطع ارتباط با ایران می زند:
مسأله خطر حاکمیت استکبار بر بشریت، یک مسأله جدّی است. تا چند صباح قبل از این، دو قدرت شرق و غرب بودند که باز مقدار رقابتی بینشان بود و از این طریق، مقداری یکدیگر را کنترل میکردند. امروز، استکبار مطلق‌العنان است و امریکاییها این قدر پر رو شده‌اند که در سراسر دنیا راه افتادند و به کشورهای دیگر میگویند که شما بیایید با جمهوری اسلامی – که ما با آن خوب نیستیم – قطع رابطه کنید! این قدر وقاحت؟! البته، اروپاییها و کشورهای دنیا، به دهنشان زدند و اعتنایشان نکردند؛ اما وقاحت اینها این اندازه است. (بیانات در دیدار جمعی از کارگران و معلمان کشور: ۱۲/۲/۱۳۷۵)
تشر زدن و مرعوب سازی یکی از خصوصیات کشورهای استکباری است و به این طریق با تهدید، کشورها و ملت ها را از اقدامات خود می ترسانند تا به اهداف خود برسند. امام خامنه ای، این شگرد را وسیله ای برای پابرجا بودن نظام استکباری می دانند و در رابطه با مذاکره و ایجاد ارتباط با آنها نیز آن را نتیجه ساده لوحی می دانند:
من معتقدم، آن کسانی که فکر میکنند ما باید با رأس استکبار – یعنی امریکا – مذاکره کنیم، یا دچار ساده‌لوحی هستند، یا مرعوبند. من بارها این نکته را عرض کرده‌ام که استکبار، بیش از این‌که نان قدرت و توانایی خودش را بخورد، نان هیبت و تشر خودش را میخورد. اصلاً استکبار، با تشر و ابهت و شکلک درآوردن و ترساندن این و آن، زنده است.(همان)
رهبر انقلاب در دیدار جمعی از جوانان استان اردبیل، دلایلی را عنوان می دارند که امکان ارتباط و رفع دشمنی با نظام استکبار و در راس آن آمریکا را در حال حاضر بی نتیجه می دانند. ایشان معتقداند که تشکیل حکومت اسلامی در ایران، یک الگو برای تمام جهان است و این است که باید از بین برود تا دشمنی استکبار با ایران کمتر شود:
…با شناختی که از این کشور، از این انقلاب و از این ملت از یک سو، و شناختی که از استکبار، از حکومتهای استکباری، از روابط دولتهای استکباری با ملتهای ضعیف، از گذشته تاریخ، از سرنوشت ملتها و از سخن متفکران سیاسی دنیا در یاد دارم از سوی دیگر، اعتقاد ندارم به این‌که این دشمنی از بین خواهد رفت. البته اگر بخواهم به دلیل اشاره کنم، در یک جمله کوتاه میتوانم عرض کنم: دشمنی امریکا از بین نخواهد رفت؛ چون حکومت اسلامی صرفاً ایجاد یک نظام و رژیم جدید در یک کشور نیست؛ ایجاد یک الگوست. عیب کار برای امریکاییها این است. این نظام به عنوان یک الگو برای ملتهای مسلمان مطرح است. البته به رو نمیآورند، در روزنامه‌ها نمینویسند و بخصوص آدمهای عمیق‌ترشان به‌شدّت کتمان میکنند؛ اما این حقیقتی است که امروز ملتهای مسلمان در دنیای اسلام – در مصر، در شمال آفریقا، در خاورمیانه و در منطقه شرقی ما – تب و تابی دارند؛ جوش و خروشی دارند و چشمشان به ایران است. (۵/۵/۱۳۷۹)
اقتدار و عزت ایران اسلامی و در اوج اهداف آرمانی خود بودن، نیز امکان آن را فراهم می آورد تا در رفع دشمنی استکبار کارساز باشد. امام خامنه ای با بیان اینکه اگر رفع دشمنی را مفروض قرار دهیم، پیشرفت و در قله علم، فرهنگ، قدرت اقتصادی و نظامی قرار گرفتن ایران می تواند به این امر یاری رساند:
اگر فرض کنیم که رفع دشمنی ممکن باشد، فقط با اقتدار و عزّت و استقلال ایران ممکن است؛ نه با ذلّت، نه با احتیاج. اگر ایران اسلامی به همّت شما جوانها و به همّت این نسلِ رو به رشد امروز، مدارج علمی را طی کند و از لحاظ صنعت و صنعت برتر، فنآوری و فنآوری برتر و علمی که امروز مورد نیاز است، بتواند سهم وافری را به خودش اختصاص دهد که نتوانند به او زور بگویند؛ بتواند قدرت نظامی خودش و پایه‌های اقتصادی کشور را مستحکم کند، بتواند این محرومیتها را برطرف کند، بتواند از منابع سرشار و غنی این کشور در همه جا بهره‌برداری کند، بتواند معرفت سیاسی را در آحاد مردم بالا ببرد، آن‌وقت ممکن است دشمنی آنها کم شود. بنابراین اگر ممکن باشد، آن روز ممکن خواهد بود. این که بعضی بردارند طبق میل دل کارشناسان سیای امریکا، دم از نزدیکی و مذاکره و ارتباط بزنند و فضا را عادّی سازی کنند، این بزرگترین توهین و خیانت به این مردم است. (همان)
 مبارزه با کشورهای استکباری/ غیرت ملی برای مبارزه
ترديدي وجود ندارد كه حاكميت محرومان كه با اضمحلال و انقراض مستكبران محقق مي گردد تابع تحول و تحرك توده هاي مردم و مبارزه عينی و عملی با قدرت های استعماری جهان می باشد و اين سنت و قانون بزرگ الهی است كه تا ملت ها به ايجاد تغيير و تحول در خود و حركت و تلاش و مبارزه براي حاكميت و وراثت در زمين اهتمام نورزند خداوند متعال تحول واعطاي پيشوايي و رهبری و حكومت به آنان را اراده نخواهد كرد. در واقع سنت و قانون حاكميت و وراثت مستضعفين در كره ارض تابع تحقق سنت و قانون ديگر الهي است كه مبتني بر خواست و اراده و حركت و تلاش اوليه ملل براي ايجاد تغيير و تحول دروني در خود است كه دارای آثار ارزشمند برونی تقابل و تعارض با مستكبرين است.
رهبر معظم انقلاب بر این عقیده هستند که ایران به دنبال استقلال و آزادی است و در این مسیر برای دستیابی به این اهداف انقلاب کرده است. ایشان دلیل اصلی مبارزه علیه استکبار را دفاع از هویت و عزت ملی کشور می دانند:
چرا مردم با استکبار مبارزه کردند و چرا استکبار بد است؟ باید توجّه کنید، اوّلین احساسی که یک ملت در مقابله با روح و خوی استکباری دارد، احساس دینی نیست؛ احساس غیرت ملی است؛ احساس هویّت و احساس وجود است؛ چون استکبار وقتی وارد کشوری شد و بر آن کشور مسلّط گردید، هویت ملی آن ملت را انکار میکند. منابع آن کشور را غارت میکند، در امور سیاسی آن کشور دخالت میکند؛ اما همه اینها فرع انکار هویّت آن ملت است. استکبار، اوّل هم که وارد میشود، نمیگوید من میآیم تا هویت ملی شما مردم را انکار کنم؛ این‌طور که نمیآید؛ به بهانه‌های مختلف وارد میشود. وقتی وارد شد، آن چیزی را که هدف میگیرد، هویت ملی است. یعنی فرهنگ، اعتقادات، دین، اراده، استقلال، حکومت، اقتصاد و همه چیز را از آن ملت سلب میکند و در مشت خود میگیرد؛ همان چیزی که در ایران قبل از انقلاب اتّفاق افتاده بود. این احساس است که ملتها را در مقابل استکبار به جوش و خروش میآورد؛ لذا شما میبینید ملتهایی که این را هم ندارند، مسلمان هم نیستند، امروز – نه آن‌روز؛ آن‌روز کسی جرأت نمیکرد در مقابل امریکا بایستد؛ این راه را ملت ایران باز کرد – تا آن جایی که میتوانند، در مقابل امریکا می ایستند. (بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان: ۱۲/۸/۱۳۷۸)
رهبر انقلاب، تعلقات دینی و مذهبی را دلیل دیگری برای مبارزه ملت ایران با آمریکا و نظام استکبار می دانند:
مقابله ملت ما با استکبار، ریشه دینی هم دارد. کلمه استکبار و مستکبر و در مقابلش استضعاف و مستضعف، در قرآن هست. وقتی ملت ما با این روحیه در مقابل امریکا و دستگاه فاسدِ وابسته به امریکا ایستاد، یک پشتوانه عظیم از اعتقادات و ایمان دینی پشت سرش بود و همین هم توانست او را موفّق کند و پیش ببرد. (همان)
ایستادگی و اتکا به قدرت درونی، افزایش اعتماد به نفس و نترسیدن از تشرهای استکبار، راهی است که رهبر انقلاب برای حفظ شان و منزلت ملت ایران نشان می دهند:
برای این‌که دنیا روی شما حساب کند، شما باید خودتان را قوی کنید. برای این‌که دنیا مجبور بشود عزت و کرامت شما ملت ایران را نگه بدارد، باید به خودتان متکی بشوید و نیروهای ذاتی خودتان – نیروی علم، نیروی اقتصادی، نیروی کار و قدرت دفاع نظامی – را شکوفا کنید. اگر ملتی قوی و یکپارچه شد، اگر ملتی به خدا متکی بود و از شیطانها نترسید، آن ملت، حتّی دشمنانش را وادار خواهد کرد که برای او احترام قایل بشوند؛ همچنان‌که امروز بحمدالله، علیرغم همه‌ی چرندهایی که گاهی رسانه‌های وابسته به استکبار، درباره‌ی ملت ایران و نظام اسلامی میگویند، همه‌ی ملتهایی که ایران و ملت ما را میشناسند، برای شما ملت ایران احترام قایلند. این را ما از نزدیک دیده‌ایم. (بیانات در دیدار معلمان و کارگران: ۱۲/۲/۱۳۶۹)
فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا