آغاز به‌کار «اطلاعات و عملیات» مبارزه با قاچاق

بصیر ،این کارگروه براساس ماده ۴ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به منظور هماهنگی و نظارت بر اجرای وظایف دستگاه‌های مرتبط تشکیل شده است.

ستاد می‌تواند حسب مورد کارگروه‌های کارشناسی از قبیل کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز متشکل از نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد تشکیل دهد. همه پیشنهادها و تصمیم‌های این کارگروه‌ها پس از تصویب ستاد، با رعایت مقررات این قانون لازم‌الاجرا است.

کارگروه هماهنگی اطلاعات و عملیات به منظور برنامه ریزی و سیاستگذاری برای ارتقای توان کشف کالای قاچاق در نهادهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی و برنامه ریزی و هماهنگ کردن دستگاه های عملیاتی و اطلاعاتی برای افزایش ریسک ورود حمل کالای قاچاق تشکیل شده است.

از دیگر وظایف این کارگروه بررسی و رفع موانع فعالیت‌های یگان‌های کاشف و ضابطان در حوزه کشف کالای قاچاق، تهیه طرح‌های اشراف اطلاعاتی و شناسایی و بهره گیری از توان، مقدورات، وظایف و ماموریت‌های سازمان‌ها و نهادهای اطلاعاتی و عملیاتی به شمار می رود.

همچنین طرح ریزی اقدامات مقابله‌ای از پیش از مبادی تا سطح بازار، برنامه ریزی و جهت دهی به فعالیت‌های یگان‌های کاشف با رویکرد ضربه زدن به باندها، شبکه ها و مجرمین حرفه ای، راهبری کمیته های اطلاعات و عملیات استانی، ارتقای سطح تعامل و همکاری بین دستگاه‌های نظامی، انتظامی واطلاعاتی در کشور، سیاستگذاری و برنامه ریزی به منظور ساماندهی و ارتقای کمی و کیفی عملیات‌های کشف کالای قاچاق و رصد و نظارت و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های کاشف از دیگر شرح وظایف این کارگروه اعلام شده است.

اعضای این کارگروه شامل وزارت اطلاعات، وزارت کشور، ناجا (مرزبانی، پلیس مبارزه با قاچاق، معاونت اطلاعات و امنیت ناجا)، نماینده قوه قضائیه در ستاد، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بنابر ضرورت، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان بازرسی کل کشور هستند.

جهان نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا