پس از هشدار نخبگان فریدونکنار؛

انتقادی که درست از آب درآمد/ تغییر مدیریتی که قابل پیش‌بینی بود!!

بصیر، چندی پیش در شهریور ماه امسال نخستین همایش راهکارهای توسعه فریدونکنار در این شهرستان برگزار شد که جدای از هرگونه کمی و کاستی‌هایی که این برنامه داشت نکات و راهاکارهای مناسبی از دل آن خارج شد.

در این همایش که با ورود ۲۹ مقاله به دبیرخانه آن برگزار شد نتایج خوبی به دست آمد که اگر مسئولان شهرستان با کمی درایت  تلاش در راستای پیشرفت گام بردارند می‌توانند با استفاده از این راهکارها به نتایج مطلوب‌تری برسند.

در یکی از این مقاله‌ها که از سوی یکی از نخبه‌های سیاسی شهرستان نوشته و در خروجی سایت‌های مختلف با عنوان «فریدونکنار شهری مانده در مرحله آزمون و خطای مدیریتی/از «اقدام‌های جزیره‌ای» تا «کش و قوس»های عمرانی مختلف» منتشر شد به چند نکته بسیار مهم و اساسی اشاره می‌شود که پس از قرائت و دفاع آن توسط نویسنده مقاله مورد انتقاد مهرداد ابراهیمی فرماندار فریدونکنار قرار می‌گیرد.

در این مقاله در ابتدا به استعداد سرشار استان مازندران و به ویژه فریدونکنار در خصوص رشد و تعالی اشاره می‌شود و سپس تاریخچه نحوه شهرستان شدن آن اشاره می‌شود.

اما نکته اصلی این مقاله آنجا است که این نویسنده از انتظار مردم فریدونکنار برای تحولی بزرگ پس از شهرستان شدن اشاره می‌کند و معتقد است فریدونکنار نتوانسته به جایگاه حقیقی و واقعی خود برسد و مشکلات زیادی در این بین برای آن به وجود آمد.

عدم ثبات مدیریت پس از شهرستان شدن فریدونکنار مهم‌ترین ضعفی بود که این شهرستان در طول ۸ سال گذشته با آن روبه‌رو بوده است و در دو سال گذشته بر شدت آن نیز افزوده شد، به طوری که در مدت کمتر از ۲ سال ۴ فرماندار جای خود را به یکدیگر می‌دهند و امروز باید منتظر پنجمین نماینده ارشد اجرایی در فریدونکنار باشیم.

نویسنده این مقاله معتقد بود که عمر کوتاه مدیریت در عمل جلوی ابتکار فعالیت‌های درازمدت مسئولان را گرفته و آنها را به سمت روزمرگی و عدم برنامه‌ریزی کلان می‌کشاند، وی همچنین معتقد است که تمامی مسئولان دیگر ارگان‌ها و نهادهای دولتی مازندران در راستای استراتژی کلان حرکت کرده و روند توسعه‌ای شهرستان خود را سرعت می‌بخشند اما اگر هم ابراهیمی فرماندار فریدونکنار را فردی بابرنامه بدانیم با این تغییرات مدیریتی نمی‌توانیم شاهد پیشرفتی چشمگیر در این شهرستان باشیم.

این نخبه سیاسی معتقد است که در فریدونکنار اگر فعالیتی هم صورت گرفته با توجه به عمر کم مدیریتی مسئولان جزیره‌ای و مقطعی بوده است در مواردی نه تنها نتوانسته مشکلات شهرستان را کمتر کند بلکه به مشکلات آن اضافه کرده است که برای نمونه به کمربندی جنوب این شهرستان اشاره کرد که چندین سال است در کش و قوس برنامه‌های مختلف به سر می‌برد و در آینده هم مشخص نیست چه سرنوشتی پیدا می‌کند.

بر اساس این گزارش، وی همچنین در آن مقاله آورده است که آنچه می‌تواند مشکل مردم این شهرستان را برطرف کند قرار گرفتن یک مدیر بومی در جایگاه مدیریت ارشد شهرستان است چرا که وی معتقد است در سال‌های گذشته مدیران ارشد استانی نهادها و ارگان‌های دولتی مشغول آزمون و خطا در انتخاب مدیران میانی در سطح شهرستان هستند که باعث شده در عمل این مدیران هنوز نیامده خود را رفتنی بدانند و انگیزه بالای برای خدمت‌رسانی به مردم فریدونکنار نداشته باشند.

هر چند فرماندار فریدونکنار با نرمش از این نوشته انتقاد کرد و آن مقاله را نادرست خواند اما امروز می‌بینیم که آن نخبه سیاسی به دور از هرگونه تعصب به بخشی از مهم‌ترین معضل‌های این شهرستان اشاره کرد.

معضلی که قطعا بیشتر از هر فرد یا مسئولی به مردم این شهرستان آسیب می‌رساند و همانند گذشته باز هم آنان را از مسیر رشد و پیشرفت وامی‌گذارد.

تغییرات مدیریتی کمتر از ۲دو ماه از آن همایش گریبان فریدونکنار را گرفت و فرماندار فریدونکنار به مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری منصوب و حکم سرپرستی برای وی در این شهرستان صادر می‌شود.

به گزارش بصیر، آنچه که بسیار مهم به نظر می‌رسد این است که مسئولان ارشد استانی نباید فریدونکنار را به چشم یک محل برای آزمایش و آموزش مدیران بدانند، چرا که این شهرستان از پتانسیل‌های بسیار بالایی برخوردار است و شاید نمونه آن را در جایی دیگر مشاهده نکنند و با این برخوردهای مبتدیانه راه پیشرفت و زندگی مطلوب را برای این شهرستان از حالت عادی خارج کنند.

همچنین لازم به یادآوری است مردم شهرستان فریدونکنار از سطح تحلیل و فهم بسیار بالایی برخوردارند و به خوبی می‌توانند افرادی که خدمتگزار آنها هستند را تشخیص داده و هنوز معتقدند مهندس مجدآرا دیگر برای آنها ظهور نمی‌کند.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا