دولت به جای نفوذی‌ها یقه منتقدان را گرفت!

بصیر، رونامه کیهان نوشت: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در آیین افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها بدون اشاره به مصادیق توقیف مطبوعات و این که برخی از آنها به دلیل توهین به مقدسات و ایجاد شبهه در ارزش‌های اسلامی توقیف و پس از مدت کوتاهی انتشار خود را از سر گرفته‌اند، اظهار داشت: به رسانه‌ای نیاز است که دهه‌ها از عمرش بگذرد به حرفه‌ای بودن و پختگی آن افزوده شود و افکار عمومی را به خود جذب کند. بدترین جوانمرگی،‌ جوانمرگی مطبوعات و رسانه است و اینکه رسانه‌ای که هنوز متولد نشده بال و پر نگشوده و خود را به خوبی معرفی نکرده به دلایل واهی دچار تاخت و تاز دیگران قرار می‌گیرد.

وی در ادامه بدون اشاره به این واقعیت که برخی رسانه‌ها و مطبوعات زنجیره‌ای تاکنون و با مدیرانی واحد بارها به علت هجمه به اعتقادات و مبانی دینی و انقلابی مردم توقیف شده‌اند ولی با نامی دیگر همان مسیر گذشته را ادامه داده‌اند گفت: کلمه تعطیل و کلمه توقیف باید آخرین کلمات در یک رسانه باشند. ما همان طور که نیازمند نهاد رسانه هستیم به نظام مطبوعات هم نیاز داریم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به جای نقد نفوذی‌های دشمن، به صورت تلویحی منتقدان دولت و کسانی که نگران نفوذ دشمن هستند را مورد هجمه قرار داده و اظهار داشت:  به نظام مطبوعاتی شفاف، با قوانین و مقررات روشن نیاز داریم. اگر قانون روشن باشد هر روز جمعی با به دست آوردن یک کلمه و یک جمله نمی‌توانند با آزادی مطبوعات بازی کنند.

هر مأمور امنیتی نمی‌تواند معیاری برای مطبوعات و نشریات باشد

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور در ادامه به ذکر کلیاتی مبهم از برخورد با مطبوعات پرداخته اظهار داشت: برای مطبوعات، پایگاه‌هایی که می‌توانند راجع به تنبیه آنها سخن بگویند و قضاوت کنند مشخص هستند و دارای معیارهایی معین‌اند؛ هر مأمور امنیتی نمی‌تواند معیاری برای مطبوعات و نشریات باشد.

برخی رسانه‌ها چرا توقیف نمی‌شوند؟!

رئیس‌جمهور که در بخشی از سخنان خود از برخورد سلبی و نیز توقیف برخی مطبوعات و رسانه‌ها اظهار گلایه کرده بود، در ادامه اظهارات خود با تأکید بر اینکه قابل تحمل نیست که در یک کشور برخی رسانه‌ها برای همیشه از تنبیه، توقیف، تعطیل شدن و تهدید مصون باشند و یک حاشیه امنیتی دائمی برای آنها مقدر شده باشد که هرچه می‌خواهند بگویند، اظهار کرد: گاهی برخی رسانه‌ها به عنوان پلیس مخفی عمل می‌کنند. همچنین گاهی با مطالعه برخی از نشریات می‌توان فهمید که فردا قرار است چه کسی دستگیر شود و آبروی چه کسانی برده شود!

روحانی بدون اشاره به مصادیق و با حمله مجدد به منتقدین خط قرمز دولت را بار دیگر متذکر شده و گفت: بعضی‌ با پول بیت‌المال و حاکمیت علیه افتخار حاکمیت حرکت می‌کنند. با پول دولت و علیه دولت؟ دولتی که منتخب مردم است؟ ایرادی ندارد یک نفر با پول شخصی خود رسانه‌ای راه بیندازد و از اول تا آخر مخالفت کند اما با اجازه چه کسی با پول مردم می‌خواهیم علیه راه مردم حرکت کنیم. پول مردم و علیه مردم؟ این مسئله نمی‌تواند برای جامعه‌ قابل قبول باشد.

روحانی در نمایشگاه مطبوعات که بایستی نماد سعه صدر دولت باشد به جای آن که با آغوش باز به استقبال منتقدین رود آنان را مورد آماج حمله قرار می‌دهد و البته این مشی از سوی دولت مسبوق به سابقه است.

برخورد با منتقدین و تقلیل خط قرمز از ارزش‌های دینی و انقلابی به دولت به معنای آن است که از منظر دولت تدبیر و امید رسانه‌ها در انتقاد از ارزش‌ها و انقلاب آزاد بوده و تنها در صورتی که به دولت انتقادی داشته باشند بی‌سواد، بی‌شناسنامه و … معرفی شده و مستحق توهین و تعقیب هستند!

در حالی که برخی مطبوعات به پایگاه علنی دشمن بدل شده و حتی به صورت عریان و بدون تعارف گزارشات و مطالب منتشر شده در رسانه‌های معاند خارج از کشور – مانند بی‌بی‌سی- را بازنشر می‌کنند، رئیس‌جمهور به جای پرداختن به آنها منتقدینی که نگران هجمه به ارزش‌های اسلامی و انقلابی هستند را مورد حمله قرار می‌دهد.

در دوره اصلاحات نیز زمانی که برخی مطبوعات پایگاه دشمن شده بودند، مهاجرانی وزیر ارشاد وقت و برخی مسئولین دولتی این نفوذ را تکذیب کرده و منتقدین را به باد فحش و ناسزا گرفتند ولی همین افراد امروز به دشمنان این مرز و بوم پناهنده شده‌اند و اگر تا دیروز به صورت مخفی حقوق و مزایا دریافت می‌کردند امروز به صورت علنی بر سر سفره دشمنان نشسته و ارتزاق می‌کنند.

برداشته شدن تحریم‌ها، همه مشکلات را حل نمی‌کند

رئیس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به برداشته شدن تحریم‌ها و در حالی که پیش از این همه مشکلات کشور به تحریم‌ها گره خورده بود گفت: ملت ایران در این ۲۶ ماه کار بزرگی انجام داد. البته اقتصاد جامعه ما از قبل بیماری‌هایی داشت و بعد از انقلاب هم بیماری‌هایی وجود داشت و تحریم نیز به عنوان یک بیماری جدید به آن افزوده شد. از ابتدای انقلاب تحریم‌ها به صورت محدود و در سال‌های اخیر به صورت وسیع وجود داشته است. رفع تحریم‌ها معنایش این نیست؛ مثلاً اگر کسی بیماری قلبی داشت و آن بیماری درمان شد بگوییم چرا گردن درد یا دست دردش خوب نشده است. اقتصاد ما بیماری‌های مختلفی دارد که با برداشته شدن تحریم‌ها فقط یکی از آن بیماری‌ها درمان می‌شود.

روحانی خاطرنشان کرد: با برداشته شدن تحریم اقتصاد ما تحرک پیدا می‌کند، اما معنایش این نیست که دیگر بیماری و مشکلی در اقتصاد وجود ندارد.

خط قرمز هسته‌ای

از سوی دیگر در حالی که رهبر معظم انقلاب در نامه خود به رئیس‌جمهور در رابطه با شرایط اجرای برجام تصریح کرده بودند تنها در صورتی که «آژانس، پایان پرونده‌ موضوعات حال و گذشته (PMD) را اعلام نماید»، «معامله‌ اورانیوم غنی‌‌شده‌ موجود در برابر کیک زرد با دولت خارجی آغاز خواهد شد»، رئیس‌جمهور در سخنان دیروز خود اظهار داشت: از هفته‌های آتی ما UF6 می‌فروشیم و کیک زرد را می‌گیریم. یعنی در بازار تجارت هسته‌ای وارد می‌شویم. نه تنها سانتریفیوژ می‌چرخد بلکه مدرن‌تر از آن به چرخش درمی‌آید.

روحانی به این نکته هیچ اشاره‌ای نکرد که آیا آژانس پایان پرونده موضوعات حال و گذشته را اعلام کرده است که دولت دست به معامله اورانیوم غنی شده موجود در برابر کیک زرد می‌زند یا نه؟

رئیس‌جمهور در ادامه و در حالی که خط قرمز رسانه‌ها در نقد و انتقاد را دولت خود خوانده بود با یک عقب‌نشینی آشکار انتقاد را حق مطبوعات خوانده و گامی به جلو گذاشته و گفت: دولت، قوه قضائیه و مجلس باید نقد شوند و حتی اسلام بالاتر از اینها می‌گوید که امام مسلمین هم باید نقد شود. منتهی نقد به معنای واقعی نه اتهام، تخریب، تهمت و دروغ.

وی با مطرح کردن این سوال که آیا درست است رسانه‌ها فقط از نقد آغاز کنند، اظهار کرد: آیا بهتر نیست رسانه‌ها ابتدا واقعیات را بگویند بعد به نقد، پس از آن به راه‌حل برسند و در مجموع به مردم امید بدهند؟ البته رسانه‌هایی که ناامیدی را تزریق می‌کنند تعدادشان بسیار محدود و آنها که به نفع مردم تلاش می‌کنند عددشان بسیار بالاست. من از همه آنها که حامی یا منتقد هستند تشکر می‌کنم اما قطعاً نمی‌توانم از کسی که اخلاق را زیر پا می‌گذارد و از اخلاق حرفه‌ای فاصله می‌گیرد و یا بذر ناامیدی را بین مردم می‌پاشد تشکر کنم.

البته رسانه‌های منتقد دولت نیز انتظار تشکر از دولتمردان را ندارند و همین که آنان منتقدان را به باد توهین و تخریب نگرفته و در موضوعاتی مانند پرداخت یارانه مطبوعات اندکی عادلانه رفتار کنند، جای شکر و سپاس دارد.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا