لاریجانی: بعید می‌دانم وضعیت اقتصادی کشور تا یک سال آینده تغییر اساسی داشته باشد

بصیر، برداشتن تحریم بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را حل می کند صحبت بود که مسئولان دولتی از ابتدای شروع به کار دولت بعد از انتقاداتی که به سوء مدیریت دولت قبل داشتند مطرح می کردند، برداشتن تحریم به حدی دغدغه شده بود که یکی ازمسئولان عالی ربته در کشور اعلام کرده بود که بدون برداشته تحریم آب هم نمی‌توانیم بخوریم.

عطش برای برقراری توافق و تحریم‌ها به حدی رسیده بود که نزدیک بود از حول حلیم در دیگ بیافتیم و موافقان توافق کوچکترین نقد درباره توافق را برنتافتند و حتی در برابر کوچکترین انتقاد درباره تحریم چنان قیافه جانبدارانه به خود می گرفتند که گویی پس از تحریم همه مشکلات اقتصادی کشور رخت بر می‌بندد و دیگر در کشور از بیکاری، تورم و رکود خبری نیست و همه جا و همه چی آروم خواهد شد.

صحبت‌های اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی در استان البرز نشان داد که اثرات تحریم در کشور کمتر از سوء مدیریت است، بیشتر رنج و مشکلات مردم در عدم استفاده از منابع داخلی هست رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری استان البرز اظهار کرد: فشارهای مختلفی از جمله تحریم‌های بین‌المللی که مانند سنگی در کارها بود بر ما وارد شد. به ویژه تحریم‌های بانکی که کار را برای صنعتگران مشکل کرده بود. البته سوء مدیریت فشار بیشتری نسبت به تحریم‌ها در بخش اقتصاد بر ما تحمیل کرد.

وی در ادامه مطلب فوق تاکید کرد که اگر در برخی زمینه ها مدیریت صحیح صورت می‌گرفت بسیاری از مشکلات در کشور به وجود نمی‌آمد اینکه برخی دستگاه ها بدهی‌های زیادی به بخش خصوصی دارند ربطی به بودجه دولت ندارد.

لاریجانی با اشاره به بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومانی به بخش خصوصی افزود: ما باید کمک کنیم بخش خصوصی رشد کند. اغلب این سوء مدیریت‌ها است که باعث شده است بخش خصوصی طلبکار شود.

رئیس قوه مقننه در ادامه سهم سوء مدیریت در بخش اقتصاد کشور را بیشتر از تحریم‌های دائم خواند و اظهار داشت: این سوء مدیریت‌ها و تحریم‌ها با یکدیگر تجمیع شده و نتیجه آن ایجاد فشار،‌ تحریم و تورم در کشور بود. همچنین سبب شد آبادانی کشور کند و نرخ رشد کشور در یک دوره منفی شود. گرچه اکنون هم مشکلاتی وجود دارد اما همین مسئله مایه اقتصادی کشور را تضعیف کرد.

وی در ادامه تاکید کرد که بعید می دانم وضعیت اقتصادی کشور تا یک سال آینده تغییر اساسی داشته باشد، باید تغییر رویکرد در این میان صورت گیرد. ما با این ساختار نمی‌توانیم به حفظ جهش ۸ درصدی در کشور داشته باشیم این جهش با کمک مردم به وجود می آید.

با ادامه روند مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد و با توجه به عدم تغییری که رئیس مجلس پیش بینی کرد مردم در سومین سال مدیریت دولت یازدهم هم باید شاهد مشکلات اقتصادی باشند  این موضوع نشان می دهد که در دولت یازدهم بیشترین تلاش بر روی مذاکره متمرکز شد و دولت برای رفع مشکل اقتصادی چندان برنامه مدونی را در دستور کار خویش قرار نداد  و سوء مدیریتی که مسئولان دولت یازدهم از آن بارها و بارها  برای انتقاد از دولت یازدهم و دهم استفاده می کردند در حال حاضر هم به مشکل جدی برای دولت یازدهم تبدیل شد.
از طرفی مسئولان کشورهای غربی به این نتیجه رسیده بودند که تحریم بر مشکلات اقتصادی کشور چندان اثر گذار نبود که راه توافق را در پیش گرفتند وگرنه آمریکا و ایادی که به راحتی در سوریه، لبنان، یمن و فلسطین دست به کشتار جمعی می زنند برای ما دل نمی سوزانند و حاضر می شوند پای میز مذاکره قرار گیرند.

و این موضوع را باید بدانیم دشمن از پیشرفت کشور در تحریم هراس داشت، دشمن از اتکا به توان داخلی مردان ایران زمین در هراس بود، دشمن ترسیده بود که ممکن است ایران در سایه تحریم به پیشرفت‌های در حوزه‌های مختلف دست‌یابد که در سایه توافق می‌توان جلوی آن را گرفت.

از زمانی که بحث توافق مطرح شد میزان رشد علمی کشور به شدت کند شد و این موضوع به جایی رسید که بسیاری از اساتید دانشگاه با صدور نامه‌ای خطاب به سران سه قوه از آنان خواستند برای بررسی دلائل و ارائه راهکار لازم برای حل مشکل توقف پیشرفت علمی کشور کمیته‌ای مرکب از تعدادی نمایندگان مجلس، شورایعالی انقلاب فرهنگی، وزارتین علوم و بهداشت و چند تن از اساتید محترم دانشگاه‌ها تشکیل شود.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا