چند حلقه چاه عراق در اختيار داعش است ؟

بصیر، طبق برآوردها گروهک تروريستي داعش حداقل به ۱۵۰ حلقه چاه قابل بهره برداري در عراق دسترسي دارد که البته با امکانات ابتدايي و با کمترين ظرفيت در حال بهره برداري از اين چاه هاست، اما به هر حال پول حاصل از فروش اين نفت ها، رقم قابل ملاحظه اي را شامل مي شود.

سال هاست که از داعش به عنوان ثروتمند ترين گروه ترورسيتي نام برده مي شود، اما داعش اين ثروت را از چه منبعي به دست مي آورد؟!
با رصد سير تشکيل داعش در شمال سوريه و به مرکزيت رقه و سير حرکت قلمرو گشايي اين گروه به سمت مناطق ديگر، يکي از مهمترين نکاتي که مورد توجه قرار مي گيرد، علاقه اتاق فکر داعش به تحت سلطه قرار دادن منابع هيدروکربني سوريه است. اين علاقه شديد از چند دليل مهم ناشي مي شود:
۱- دسترسي به منابع مالي گسترده براي استقلال از کشورهاي مادر
۲- قطع کردن دسترسي سوريه به منابع نفت و گاز به عنوان يکي از مهمترين منابع مالي
۳- داشتن برگ برنده براي بازي دادن کشورهاي خاص مثل ترکيه و اسرائيل که به نفت ارزان و در دسترس نياز دارند.

داعش در June سال ۲۰۱۴ با حمله اي گسترده به عراق وارد شد و حدود يک سوم خاک عراق را به طور مستقيم به اشغال خود درآورد. در اين حمله علاوه بر اينکه به لحاظ زميني، به مناطقي توجه شد که داعش در آنجا داراي پايگاه مردمي بود، اما در بعضي از موارد، با مناطقي خاص مواجه هستيم که به غير از تسلط بر منابع نفتي، دليل ديگري براي تسخير و اشغال آن ها پيدا نمي کنيم.

طبق برآوردها گروهک تروريستي داعش حداقل به ۱۵۰ حلقه چاه قابل بهره برداري در عراق دسترسي دارد که البته با امکانات ابتدايي و با کمترين ظرفيت در حال بهره برداري از اين چاه هاست، اما به هر حال پول حاصل از فروش اين نفت ها، رقم قابل ملاحظه اي را شامل مي شود.

يکي از مهمترين مناطق نفت خيز، در محدوده تقاطع سه استان نينوا، کرکوک و صلاح الدين وجود دارد که اين منطقهدر نزديکي پالايشگاه بيجي است. که اين امر بر اهميت اين پالايشگاه مي افزايد.

هرچند پالايشگاه آنطور که داعش علاقه داشت سالم به دستش نيفتاد (در روزهاي اول حضور داعش در بيجي، داعش از شيوخ محلي خواسته بود که با ۲۰۰ مدافع پالايشگاه مذاکره کنند تا با بخشيدن جان خود، پالايشگاه را ترک کنند). اما چاه هاي عجيل و علاس که در زمره چاه هاي فعال بودند، سالم و دست نخورده به دست داعش افتاد. اهميت اين چاه ها به دليل امکان برداشت و انتقال سريع نفت، براي اين گروه تروريستي به حدي بود که سريعا اولين محموله ها را از اين دو چاه برداشت کرده و تا حدود يک سال بعد که تکريت فتح شد، اين صادرات ادامه داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا