هشدار پلیس فتا:مراقب پیامک های «چوپان دروغگو» باشید

بصیر ،سرگرد حمید کیانی سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: ارسال پیامک های اغواگرایانه و کلاهبردارانه یکی از رایج ترین انواع کلاهبرداری ها است که با وجود اطلاع رسانی گسترده در این زمینه باز هم شاهد گرفتار شدن قربانیان در دام کلاهبرداران پیامی هستیم.

وی ادامه داد: شهروندان در مواجهه با پیامک هایی از جمله «برنده شدن در سفرهای زیارتی»، «وجه نقد»، «لپ تاپ»، «تبلت» یا پیامک هایی مشابه؛ با تیز هوشی برخورد کنند تا طعمه افراد سودجو نشوند.

کیانی، اضافه کرد: کلاهبردار با ارسال یک پیامک که نوید بخش باز شدن دروازه های خوشبختی برای فرد است، کاربران تلفن همراه را وسوسه می کند تا اطلاعات بانکی خود را در اختیار کلاهبردار قرار دهد.

وی، افزود: کلاهبرداران در برخی از شگردهای مجرمانه، صاحبان حساب را مقابل دستگاه های خود پرداز می کشانند و از وی می خواهند پس از وارد کردن کارت خود در عابر بانک با انتخاب زبان فارسی یا انگلیسی کدهایی را در سیستم مربوطه وارد کند.

این مقام انتظامی گفت: کلاهبرداران با این ترفند نه تنها وجهی را به حساب آنان واریز نمی کنند که با فریب اشخاص، رمز های عبور قربانی را تغییر می دهند یا از حساب او وجهی مشخص را به حساب غالبا جعلی، منتقل می کنند.

کیانی به شهروندان هشدار داد: به هیچ عنوان، به این گونه پیامک ها اعتنایی نکنند و توجه داشته باشند برای واریز وجه به حساب بانکی، نیازی به دادن اطلاعات مهم بانکی یا حضور صاحب کارت در کنار دستگاه خودپرداز نیست و عنوان این موضوع که « در انتقال وجه با استفاده از شبکه شتاب اشکالی رخ داده است»، صرفا شگردی است که کلاهبرداران از آن برای خالی کردن حساب عابر بانک و به دست آوردن رمز دوم شهروندان استفاده می کنند.

وی، افزود: این گونه افراد بیشتر از شماره های اعتباری برای ارسال پیامک استفاده می کنند، این در حالی است که تمام شرکت ها، موسسات، اپراتورها و سایر ارگان هایی که اقدام به برگزاری مسابقات می کنند از سامانه ای مشخص یا سایتی خاص که قبلا معرفی کرده اند، برنده ها را اعلام می کنند.

سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا یکی دیگر از کلاهبرداری های پیامکی را چوپان دروغگو خواند و گفت: در این روش، پیامکی برای شخص ارسال می شود مبنی بر اینکه من از روستایی در یکی از استان های کشور با شما تماس می گیریم و شغل من کشاورزی و دامداری است به هنگام کار روی زمین به گنج یا سکه های با ارزش برخورد کرده ام که برای فروش آن ها به کمک شما احتیاج دارم. شماره شما را با استخاره به قرآن بدست آوردم.

این مقام مسوول افزود: مخاطب بی اطلاع، از روی طمع و به خاطر به دست آوردن گنج زیر خاکی و سکه با پرداخت مبلغی پول به ظاهر صاحب این سکه ها می شود؛ ولی بعد از بررسی بیشتر متوجه خواهد شد که این سکه ها تقلبی است و ارزش مادی خاصی ندارند.

وی، ادامه داد: در این روش کلاهبرداران حتی برای از بین رفتن هرگونه سوءظن از احساسات مذهبی استفاده می کنند یا کلمات را اشتباه تایپ می کنند که شخص خواننده باور کند که این افراد بی سواد و روستایی هستند.

سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به انواع کلاهبرداری های پیامکی که در ایام و مناسبت های خاص صورت می گیرد، اظهار کرد: شهروندان به هیچ عنوان به این پیامک ها توجه ای نکنند و فریب آن ها را نخورند و اصلا وجهی برای دریافت جایزه به شماره حسابهای اعلامی واریز نکنند.

سرگرد کیانی گفت: برای جلوگیری از وقوع چنین جرائمی و برخورد قاطع با آن ها از هموطنان درخواست می شود در صورت مواجهه با موارد مشکوک، آن را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir سامانه بخش ثبت گزارش مردمی در میان بگذارند.

عصر امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا