پنج غذایی که سوخت و ساز بدن را مختل می‌کنند

بصیر ،همانطور که می دانیم امروزه تناسب اندام و کاهش وزن یکی از دغدغه های اصلی انسانها است. این مسئله هم از نظر سلامتی و هم زیبایی بسیار مورد توجه است. اما گاهی اتفاق می افتد که با وجود برنامه های ورزشی و رعایت رژیم غذایی، نتیجه دلخواه به دست نمی آید. آیا تا بحال برای شما این اتفاق رخ داده است؟ این موضوع بسیار ناامیدکننده است!

دلیل این اتفاق می تواند این باشد که با وجود اینکه شما فکر می کنید غذاهای سالم مصرف می کنید، ولی در واقع اینطور نیست و شاید شما غذاهایی در رژیم خود استفاده می کنید که تلاشهای شما را برای کاهش وزن بی نتیجه می کند.
یک سری غذاها هستند که باعث می شوند حتی نتوانید۱۰ پوند از وزن خود را کاهش دهید و شما در یک حالت بی تغییر معطل می مانید. “دکتر آز” اینگونه غذاها را “غذاهای کشنده متابولیسم ” می نامد! این عبارت ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد و می تواند هم اینگونه باشد و دیوانه کننده ترین چیز در مورد این غذاها این است که اغلب به نام “غذاهای سالم” نامیده شده اند.
در اینجا پنج غذای مختل کننده متابولیسم را معرفی می کنیم که لازم است آنها را از رژیم خود حذف کنید تا متابولیسم و سیستم چربی سوزی شما به کار بیفتد.
آبمیوه ها!
بر خلاف آنچه که همه مردم فکر می کنند؛ چربی تنها چیزی نیست که موجب چاقی می شود، بلکه مصرف بی رویه شکر نیز نقش بسزایی در پیش آمدن این مشکل دارد. از آنجاییکه آب میوه ها شکر بسیاری دارد، نوشیدن زیاد آب میوه روند صحیح متابولیسم را دچار اختلال می کند. آب سیب و پرتقال و انگور بیشترین مقدار شکر را دارند.
همچنین امروزه بسیاری از تولید کننده ها به آبمیوه ها شکر اضافی و رنگهای مصنوعی و مواد نگهدارنده می افزایند که برای بدن بسیار مضر است. یک لیوان هشت انسی آب میوه دارای ۳۰ گرم شکر است، در صورتیکه یک قوطی سودا ۲۸ گرم شکر دارد. شما می توانید از آبمیوه های خانگی استفاده کنید. به عنوان مثال لیموناد طبیعی یک نوشیدنی بسیار لذیذ است.
حبوبات!
به طور کلی اکثر حبوبات ( غیر از آرد گندم ) باعث ایجاد اختلال در متابولیسم بدن می شوند و روند کاهش وزن را دچار مشکل می کنند. سه ترکیبی که خیلی روی متابولیسم تاثیر می گذارند، عبارتند از: پروتئین های موجود در گندم، نشاسته و فایتیک اسیدها.که این مواد در بدن تورم ایجاد می کنند . نشاسته را تبدیل به قند می کنند و همچنین باعث می شوند بدن شما ویتامینهای مورد نیازش را جذب نکند و بدین ترتیب متابولیسم مختل می شود.
بهترین راه برای کاهش مصرف روزانه حبوبات، جانشین کردن سبزیجات و میوه ها و یا مصرف یک تکه کوچک نان است. همچنین می توان به جای استفاده از آرد گندم، از آرد نارگیل استفاده کرد. آرد نارگیل به علت فیبر زیادی که دارد، یک گزینه خوب برای افرادی است که رژیم غذایی برای کاهش وزن دارند.
روغن کانولا!
این نوع روغن؛ دارای مواد هیدروژنه است که در تمام بدن التهاب ایجاد می کند و موجب مختل شدن متابولیسم می شود. به جای روغن کانولا می توان از روغن نارگیل و کره های گیاهی استفاده کرد که متابولیسم را بالا می برند.
کره بادام زمینی!
بله! روغن بادام زمینی بسیار خوشمزه است، اما در عین حال می تواند به سلامتی روده آسیب برساند. کره بادام زمینی یکی ازمنابع آلرژی است، و گاهی اوقات در روده رسوب می کند و کارکرد متابولیسم را کند می کند. همچنین کره بادام زمینی مملو از omega- 6 است که موجب التهاب در سرتاسر بدن می شود. بدین ترتیب ایم ماده غذایی هم جزو مختل کننده های متابولیسم است.
اگر می خواهید متابولیسم بدنتان را به کار بیندازید، می توانید به جای کره بادام زمینی از روغن بادام استفاده کنید. روغن بادام دارای یک نوع آمینو اسید است که موجب می شود بدن شما ماهیچه بسازد که همین موجب بالا رفتن متابولیسم می شود. یک قاشق سوپخوری روغن بادام با کرفس یا سیب تاثیر زیادی روی بالا رفتن متابولیسم دارد.
گرانولا!
گرانولا یک نوع شیرینی است که از میوه های خشک و انواع مغزها تهیه شده است. همه مردم برای مدتهای طولانی، گرانولا را به عنوان یک ماده غذایی سالم می شناختند، اما امروزه مشخص شده که به خاطر داشتن انواع مغزها و مقدار زیادی شکر وعسل، باعث افزایش وزن می شود.
شما می توانید گرانولای خانگی تهیه کنید، برای این کار، مغز بادام، گردو و فندق را به مدت هشت ساعت رد آب بخیسانید و بعد درون یک حوله بپیچید تا آب آن گرفته شود، سپس این مغزها را با عسل طبیعی و دارچین و کمی نمک دریایی مخلوط کنید و در فربگذارید . بدین ترتیب یک غذای کامل که متابولیسم را هم بالا می برد در اختیار دارید.
عصر ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا