در سرما مراقب این بیماری کشنده باشید!

بصیر ،یک فوق تخصص آلرژی و ایمنولوژی اظهار کرد: سرما بهترین فصل برای فعالیت ویروس‌ها و باکتری‌های ایجاد کننده پنومونی است.

دکتر سید حمیدرضا مرتضوی، با بیان اینکه عوامل مختلف ویروسی، میکروبی و شیمیایی در به وجود آوردن پنومونی (عفونت ریه) نقش دارند، گفت: در فصل سرد سال بیشتر موارد پنومونی به شکل ویروسی و میکروبی است، زیرا در فصول سرد سال میکروب‌ها و ویروس‌های به وجود آورنده پنومونی بهتر می‌توانند در بدن نفوذ و در بافت ریه ایجاد عفونت کنند.

وی با اشاره به شدت و ضعف موارد پنومونی، گفت: در موارد خفیف سرفه تند، شدت تنفس و آبریزش بینی از جمله علائم این نوع عفونت است، اما در موارد شدیدتر آن علائمی از جمله تب بالا، مشکل در تنفس و بد شدن وضعیت عمومی بدن ایجاد می‌شود.

مرتضوی، پنومونی را جزو عوامل اصلی مرگ و میر در کودکان زیر پنج سال عنوان کرد و افزود: این بیماری همچنین در بزرگسالان نیز مواردی از مرگ و میر را به دنبال دارد و بالقوه یک بیماری کشنده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: در همین راستا تشخیص به موقع و درمان پنومونی از اهمیت بالایی برخوردار است و افراد باید به محض مشاهده علائم این بیماری بویژه در کودکان حتما به پزشک مراجعه کنند.

مرتضوی اظهار کرد: در صورت تشخیص دیرهنگام پنومونی بافت ریه درگیر این نوع عفونت شده و آبسه یا تجمع چرکی ایجاد می‌شود که در صورت عدم درمان بموقع می‌تواند زندگی فرد را به خطر اندازد.

این فوق تخصص آلرژی و ایمنولوژی افزود: تشخیص دقیق این نوع بیماری تنها از طریق کشت خون و سایر مایعات بدن انجام می‌شود و بسته به نوع ویروسی یا باکتریایی آن، درمان‌های حمایتی یا داروهای آنتی بیوتیکی تجویز می‌شود.

عصر ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا