120 دامگاه تامین‌کننده نیاز هزاران فریدونکناری؛

صید سنتی در فریدونکنار قدمتی ۴۰۰ ساله دارد

بصیر، با فرارسیدن فصل پائیز هر ساله فریدونکنار میزبان هزاران پرنده مهاجر از آن سوی دنیا می‌شود، فریدونکناری که با دارا بودن زمین‌های کشاورزی گسترده مکانی امن و دوست‌داشتنی برای این پرندگان مهاجر است.

در فریدونکنار وجود چندین تالاب موجب شده است تا علاوه بر ایجاد فضایی برای جذب توریسم و گردشگر، فضای کسب و کار نیز در فصل‌هایی که کشاورزان در حال استراحت هستند، ایجاد شود.

در تالاب بین‌المللی فریدونکنار که هر ساله از تمامی دنیا، از میهمانان خارجی و گردشگران مختلف کشور میزبانی می‌کند پرندگان زیادی در دل خود جای می‌دهد.

پرندگانی چون انواع غاز و اردک وحشی، باکلان، ترمتای کوچک‌ترین شاهین ایران، مرگوس کاکلی، اردک سیاه، گیلانشاه بزرگ، اسکو، حواصیل حیوانی، بوتیمار بزرگ، کشتل، مرغابی و از همه مهم‌تر درنای سیبری در این تالاب زمستان می‌گذرانند.

با حضور این پرندگان در فریدونکنار فرصتی برای صیادان این منطقه شده است، فرصتی که خداوند در اختیار آنها قرار داده است.

صیادانی که در ۶ ماه نخست سال کشاورزی می‌کنند و در ۶ ماه دوم با حضور پرندگان مهاجر به صورت مجاز اقدام به صیادی می‌کنند.

باید توجه داشت که صیادی با شکار بسیار متفاوت است، بسیاری از افراد بومی این منطقه که از این فرصت به دست آمده به عنوان شغل فصلی و موقتی بهره می‌برند هرگز با شکار غیرمجاز و استفاده از ابزار غیر سنتی اقدام به صیادی نمی‌کنند.

بسیاری از این کشاورزان در نیمه دوم سال به منظور امرار معاش خود از این نعمت الهی بهره می‌‌برند، به طوری که با صید سنتی و فروش آن در بازار پرندگان بخشی از نیازهای مالی خود را برطرف کنند، البته باید توجه داشت که مردم این منطقه هرگز به فکر تجارت و صدارات این پرندگان نبودند و تنها در سطج محلی صورت می‌گیرد.

در این بین افراد سودجو نیز از این فرصت سوء‌استفاده می‌کنند و با شکار غیرمجاز به دنبال تخریب چهره فریدونکنار هستند در حالیکه فقط مردم این منطقه حق صید دارند و خود این مردم نیز می‌دانند که صیدشان باید به صورت مجاز و سنتی باشد.

صید و صیادی بخشی از زندگی مردمان فریدونکنار از زمان‌های دور بود و امروز نیز این امر ادامه دارد، هر چند باید بین شکار با تفنگ و غیرمجاز با صیادی محلی و سنتی تفاوت قائل شد.

باید به این نکته نیز توجه کرد که صیادی محلی و بومی در تمام دنیا مرسوم است و بیشتر برای امرار معاش صورت می‌پذیرد و برای مردم این منطقه به نوعی شغل محسوب می‌شود، در شهرستانی که فاقد شهرک صنعتی است و بیکاری پس از فصل کشاورزی بی‌داد می‌کند صید محلی و سنتی می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد.

صیادی سنتی حرفه آبا و اجدادی فریدونکناری‌ها

مجتبی احمدی یکی از صیادانی است که به منظور امرار معاش و در فصلی که کشاورزی در فریدونکنار متوقف شده است اقدام به صیادی سنتی می‌کند، در این خصوص به خبرنگار بصیرنیوز، گفت: برخی از مسئولان به این دلیل که درآمد خوبی دارند و مشکلات مالی آنها را تهدید نمی‌کنند از صید محلی صیادان این منطقه منع می‌کنند.

وی افزود: این در حالی است که بسیاری از مردم و جوانان فریدونکنار پس از فصل کشاورزی در بیکاری به سر می‌برند و هیچ منبعی برای امرار معاش خود ندارند.

این صیاد با اشاره به اینکه هرگز به خود اجازه نداده است تا به صورت غیرمجاز و به ویژه تفنگ اقدام به صیادی کند، خاطرنشان کرد: صیادی در فریدونکنار حرفه‌ای است که از آبا و اجدادمان به ارث رسیده و با زندگی بسیاری از این مردم گره خورده است.

 احمدی اظهار کرد: ۶ ماه از سال را بیکاریم و از اندوخته کشاورزی خود استفاده می‌کنیم و این امر می‌تواند در بهبود چرخه زندگی‌مان کمک کند.

برخی از مسئولان سنگ‌اندازی می‌کنند

رمضانعلی فرجی یکی دیگر از صیادان محلی فریدونکنار است که صید سنتی را یک هنر می‌داند و گفت: مسئولانی که از صید نهی می‌کنند بارها بر سفره‌های مردم خونگرم این شهرستان نشسته‌اند و از همین پرنده‌ها تغذیه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آنها به جای اینکه مشکلات اقتصادی مردم را حل کنند سنگ‌اندازی نیز می‌کنند، اظهار کرد: امیدوارم سطح بینش این مسئولان نسبت به شرایط سخت زندگی مردم این منطقه که در اوضاع اقتصادی خوبی به سر نمی‌برند افزایش یابد.

مردم بومی مجاز به صید هستند

عباس جعفری صیاد دیگری است که به صورت سنتی و مجاز «دوما» اقدام به صیادی می‌کند نیز با اشاره به اینکه برخی از سودجویان اقدام به شکار غیرمجاز می‌کنند، گفت: این حرکات ناشایست است و نباید صورت بپذیرد.

وی با بیان اینکه مردم بومی این منطقه فقط مجاز به صید پرنده به صورت قانونی هستند، خاطرنشان کرد: برخی‌ها نگران منافع خود در این شهرستان هستند اما باید بدانند مردم فریدونکنار بهترین حامی محیط‌زیست هستند.

صید سنتی در فریدونکنار قدمتی ۴۰۰ ساله دارد

قربان صفائی مدیرعامل تعاونی دامگاه‌داران فریدونکنار نیز در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز، اظهار کرد: صیادی در فریدونکنار بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد و به صورت سنتی و بومی درآمده است.

وی با اشاره به اینکه با صید غیرمجاز به شدت مخالفیم، گفت: صید سنتی از هنر مردان این خطه است که سابقه طولانی دارد.

مدیرعامل تعاونی دامگاه‌داران فریدونکنار با اشاره به برخی از مسئول‌نماها در حال تخریب این شهرستان هستند، اظهار کرد: افرادی که در خصوص مردم زحمتکش فریدونکنار در سایت‌ها و روزنامه‌ها اظهار نظر می‌کنند به دنبال منافع خود هستند و نظرشان مغرضانه است.

صفائی افزود: برخی اسم خود را حافظ محیط‌زیست می‌‌نامند اما نمی‌انند که در ۱۲۰ دامگاه فریدونکنار بیش از هزار نفر روزی می‌خورند.

وی گفت: این صید اشتغال فصلی ایجاد می‌کند که تامین‌کننده بخشی از نیازهای مالی مردم منطقه است.

بر اساس این گزارش، آنچه به نظر می‌رسد این است که صید سنتی در فریدونکنار قدمتی طولانی دارد و تامین‌کننده بخشی از نیازهای مردم این شهرستان است و برخی از مسئولان و رسانه‌ها باید با دیدی فراتر به این موضوع مهم بنگرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا