درباره تیتر جنجالی یک روزنامه

بصیر ،کاوه فولادی‌نسب، مترجم و نویسنده، درباره این تیتر که با واکنش‌های منفی زیادی هم مواجه شده است، در فیسبوک خود یادداشتی منتشر کرد و نوشت:

«سلام همکاران روزنامه‌نگار، اهالی رکن چهارم دموکراسی … این تیتری که امروز گذاشته‌اید روی صفحه اولتان، بدجوری بوی خون می‌دهد، بدجوری بوی نفرت می‌دهد، بدجوری بوی بی‌اخلاقی می‌دهد. «بفرمایید شام»؟ هیچ حواستان هست که دارید صد و اندی جان مردۀ انسانی را به شام دعوت می‌کنید؟ یا شاید هم دارید این صد و اندی نفر را گوشت قربانی فرض می‌کنید و مدعوتان جامعه فرانسوی است؟ لابد اگر رویتان می‌شد، می‌نوشتید «بفرمایید کله‌پاچه».

خجالت نمی‌کشید؟ کجای تاریخ ملی و مذهبی ما بوده که بابت کشته شدن انسان‌های بی‌گناه و بی‌پناه پایکوبی و دست‌افشانی کنیم؟

ما مگر به پندار و کردار و گفتار نیک دعوت نشده‌ایم؟ بعدترها مگر سفارش نشده‌ایم که هرچه را برای خود نمی‌پسندیم، برای دیگران هم نپسندیم؟ اصلاً این‌ها را شنیده‌اید؟ کلمه آشنایی میانشان هست که در گوشتان زنگ بزند؟

حضرات! ما – اگر به‌درستی مدعی این هستیم که بابت کشتگان ایرباس مسافری و شلمچه و هزار رذالت دیگر دیوانه‌های قدرت‌طلب دردها کشیده‌ایم و مظلوم واقع شده‌ایم – بیشتر از دردنکشیده‌ها باید درد آدم‌هایی را که در حادثه پاریس عزیزانشان را از دست دادند، بفهمیم. ما مردم، اندوه پدر از دست دادن و فرزند از دست دادن و معشوق از دست دادن به بهانه قدرت‌طلبی افسارگسیخته عده‌ای جانی را خوب درک کرده‌ایم.

احساستان کجاست؟ بفرمایید شام؟ انسان انسان است؛ چه در غزه مظلوم، چه در پاریس خونین. انصافتان کجاست؟ بفرمایید شام؟ بازتولید آپارتاید خطرناک است حضرات؛ چه از جانب قُلدرمآب‌های شمال باشد، چه از جانب زخم‌خورده‌های جنوب. بذر نفرت نپاشید. دست بردارید از این بازتولیدِ مدامِ کینه.»

نامه نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا