بادی که آل سعود از اظهارات هاشمی به غبغب انداخت

بصیر، شاهان و شاه زادگان آل سعود در کنار شیوخ نزدیک به وهابیت در سالهای اخیر دو ضلع مهم تربیت و رشد تروریستهای تکفیری منطقه بوده اند.

دلارهای نفتی که پشتوانه رشد و نمو گروه های تندرو شرق با محوریت طالبان بوده است در کنار ضلع سوم این مثلث یعنی ایالات متحده آمریکا مقدمه بروز پدیده ای به نام داعش شد که اکنون چند کشور از بلاد اسلامی را در بحران درگیر کرده است و البته دامنه این بحران دامن اروپا را نیز گرفته است.

علاوه بر این رفتار مستقیم عربستان در قبال مردم بی دفاع کشورهای تحت ظلم حکام دیکتاتور  دست کمی از جنایت داعشی ها نداشته است. قتل عام در بحرین و نسل کشی در یمن مستقیما از سوی شاه و ولی عهد سعودی هدایت شده و ماهیت ضد اسلامی این خاندان را بیش از پیش نمایان کرده است.

رفتار عربستان نسبت به ایران نیز گرچه هیچگاه رویایی مستقیم نبوده و این توانایی هم برای سعودی ها متصور نیست اما خصم و کینه در برخی جنایتهای آنها همواره موج زده است. تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده و بعد هم حادثه بی سابقه منا با بیش از ۷ هزار نفر قربانی در کنار بی تفاوتی سربازان آل سعود به جان دادن حاجیان ایرانی آخرین ورژن کینه آل سعود به ایران است.

این رویه در حالی است که ساز و کار دیپلماتیک دولت یازدهم در قبال کینه توزی عربستان هم مثل موارد مشابه دیگر با انفعال همراه بود.

اما در این میان شاید سخنان هاشمی رفسنجانی در قبال عربستان از سایر اظهار نظرها تعجب بر انگیز تر باشد.

وی که در گذشته از سوی شاه ملعون عربستان برادر! خطاب می شد و مراودات دوستانه ای با عربستان  داشته است پیشنهاد می کند که ایران بعد از همه ظلمها و کینه توزی های عربستان روابط دوستانه و تعامل با آل سعود را حفظ کند.

وی تعامل ایران و عربستان را تنها راه حل مقابله با بحران داعش معرفی می کند. گرچه هیچ نوضیحی نداده است که چگونه می شود یک گروهک تروریستی در قلب منطقه که اکثر اعضای آن تبعه سعودی هستند و عربستان به عنوان یک لشکر نیابتی برای جنگ با عراق و سوریه به آن نگاه می کند را با روابط دوستانه ایران و عربستان نابود کرد!

نتیجه رفتار منفعلانه دولت و اظهارات هاشمی رفسنجانی که  برای یک سیاست مدار ۸۰ ساله بسیار مبتدیانه به نظر می رسد اظهار وزیر خارجه آل سعود است.

او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی عربستان می گوید:

“ایران بسیار ضعیف شده و چاره ای جز تعامل و همکاری با عربستان ندارد”

شاید بهترین توصیه به سیاستمداران داخلی که پیام دروغین ضعف کشور را به دنیا مخابره کرده  و به دلیل فراهم کردن زمینه جرات به دشمن برای تعرض به ایران می توان آنها را جنگ طلبان واقعی دانست، توصیه به سکوت و عدم اظهار نظر هایی باشد که به آنها بی ارتباط است.

اقدامی که می توان مشابه آن را در اظهار نظر بی اساس ظریف وزیر خارجه ایران  درخصوص  عدم توانایی ارتش ایران برای مقابله با تهدیدات نظامی یافت.

بر اساس سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب که کسی حق ندارد ضعف خود را به همه ملت تعمیم دهد، این سیاسیون باید توجه داشته باشتد که تحقیر ملت به واسطه اینکه خودشان با احساس خود کم بینی کنار آمده اند در واقع  جفا به شجاعت و دلیری مردمی است که ایستادگی و توانمندی آنها شر تهدیدات دشمن را برای همیشه از سر ایران کوتاه کرده است و اینان به هیچ وجه محق نیستند در زنده کردن شرایط تهدید برای کشور خواسته یا ناخواسته نقش آفرینی کنند.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا