درمان هپاتیت C با یک رژیم دارویی ۱۲ هفته ای

بصیر ، مطالعات محققان بیمارستان TWH تورنتو نشان می دهد که یک رژیم دارویی ساده ۱۲ هفته ای قادر به درمان عفونت هپاتیت C است. نتایج اولیه این آزمایش روی ۹۹ درصد بیماران موفقیت آمیز بوده است. این رژیم، ترکیب دو داروی sofosbuvir و velpatasvir است و روزی یک بار به بدن تزریق می شود.
محققان بر این باورند که این رژیم دارویی جدید، نحوه درمان هپاتیت C را متحول می کند و می توان با اطمینان گفت که بیماری در تمام موارد قابل درمان است؛ درمان های فعلی هپاتیت C از کارایی لازم برخوردار نیستند.
به التهاب کبد هپاتیت گفته می شود. التهاب کبد می تواند به فیبروز، سیروز یا سرطان کبد منجر شود. ویروس هپاتیت مهمترین عامل بروز این بیماری است ولی عفونت های دیگری مانند مواد سمی (مصرف الکل و مواد مخدر) و بیماری های خود ایمنی نیز جزء دلایل هپاتیت محسوب می شوند.
تاکنون پنج ویروس اصلی هپاتیت شناخته شده است که به عنوان هپاتیت نوع A، B، C، D و E شناخته می شوند. احتمال سیروز کبدی و سرطان در دو نوع B و C بیشتر است. هپاتیت نوع A و E معمولا بر اثر مصرف آب و غذای آلوده ایجاد می شوند. هپاتیت نوع B، C و D معمولا نتیجه تماس با مایعات آلوده بدن هستند.
دریافت خون آلوده، تماس با تجهیزات آلوده، انتقال از مادر به نوزاد و تماس جنسی کنترل نشده مهمترین روش های انتقال این ویروس کشنده هستند. این بیماری می تواند با علایمی چون یرقان (زردی پوست و چشم)، تیرگی ادرار، خستگی مزمن، تهوع، درد و استفراغ همراه باشد یا بدون هیچ علامت اولیه ای بروز کند.

**** جدیدترین روش تشخیص هپاتیت C با استفاده از یک آزمایش ساده ادرار
تشخیص هپاتیت C با استفاده از آزمایش خون و توسط دو تست آزمایشگاهی انجام می شود و هزینه آن در آمریکا حدود ۲۰۰ دلار است؛ بنابراین در همه کشورها، به ویژه کشورهای کم درآمد به راحتی قابل استفاده نیست.
محققان دانشگاه کالیفرنیا برای حل این مشکل روشی توسعه داده اند که با استفاده از تشخیص آنتی ژن ویروس هپاتیت در نمونه ادرار، بیماری در یک مرحله تشخیص داده می شود. این روش علاوه بر قابل دسترس بودن، در مدت زمان کمتری انجام می شود و از نظر هزینه نسبت به تشخیص هپاتیت با آزمایش خون، مقرون به صرفه تر است.
سالانه حدود ۱٫۵ میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر این عفونت، به ویژه نوع B و C از دست می دهند. علاوه بر این اکنون ۱۸۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به هپاتیت C هستند. نتایج این تحقیقات در نشریه New England Journal of Medicine منتشر شده است.

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا