با انتقاد از نبود قانون کپی رایت

علیرضا افتخاری: خانه نشین شده ام

بصیر ، علیرضا افتخاری خوانندهٔ نامی موسیقی ایرانی، در گفت و گو با برنامهٔ نیستان رادیو فرهنگ، از رعایت نشدن قانون کپی رایت و نیز خانه نشینی خود در روزهایی که باید صدای توانمند خود را در استودیوها برای ضبط موسیقی به کار گیرد، گفت.
این استاد سرشناس موسیقی ایرانی، دربارهٔ فعالیت های موسیقایی این روزهایش گفت: به یاری خدا چکیدهٔ ردیف را ضبط می کنم، که بخشی از آن ضبط شده و امیدوارم تمام شود و به دست عزیزان برسد.
افتخاری افزود: دارم خاطراتم با آهنگسازان و موسیقی دانان مختلف را می نویسم که در آن می توان برای هر کدام از آهنگسازان و شاعران، فضایی زیبا اختصاص داد؛ مانند خاطراتم با قیصر امین پور. اما جدای از این ها، اکنون که باید به استودیوها بروم و بخوانم، کاری نیست، پس کجا بروم؟ به قول حافظ: «هنر نمی خرد ایام و بیش از اینم نیست / کجا روم به تجارت، بدین کساد متاع…».
خوانندهٔ آلبوم «پادشاه فصل ها» افزود: الآن وضعیت موسیقی مشخص است؛ صبر من زیاد شده، چرا که خیلی وقت است که کارها مانده است و کسی جلو نمی آید تا کاری عرضه کند. کار ضبط آلبوم، خسته کننده است، کاری نیست که در یک هفته بتوان آلبومی را ضبط و تصویب کرد؛ چراکه دست کم ۶ ماه طول می کشد تا قالب کار شکل بگیرد و تصویب شود. اما هنگام پخش می بینیم که دو روز بعد، افرادی آلبوم را به صورت کپی شده و با قیمتی بسیار نازل عرضه می کنند.
افتخاری با اشاره به اینکه در کپی های غیرمجار آثار موسیقایی حتی گاهی نام هنرمندان را با هم جابه جا می کنند، افزود: یک سی دی را دیدم که روی جلدش نوشته بودند «خواننده: فریدون شهبازیان»، درحالی که آن آلبوم را من خوانده بودم. من هرگاه از فرودگاه اصفهان می آیم، می بینم که سی دی های همهٔ خوانندگان را که شاید دارای ۵۰۰، ۶۰۰ تصنیف باشد را ۱۲ هزار تومان می فروشند. در حالی که هزینهٔ ساخت و ضبط هر تصنیف حدود پنج تا ۱۰ میلیون تومان است و برای اینکه آلبومی پخته و منضج شود، ۷۰، ۸۰ نفر باید کار کنند؛ و جالب آنکه، کسی که کار من را سرقت کرده، این سی دی را به خود من هم ۱۲ هزار تومان می فروشد.
خوانندهٔ «نیلوفرانه» ادامه داد: آلبومی را که تازه یک هفته است منتشر شده، سر چهار راه ها عرضه می کنند. به همین سبب کاری که باید با اقبال رو به رو شود، با کم لطفی کسانی که این کارها را در حق موسیقی می کنند، قربانی می شود؛ زیرا بازده کار که از بین می رود، هیچ، بازتابش هم زیر سئوال می رود و جز دلشکنی برای ناشر، آهنگساز و خواننده چیزی نخواهد داشت.
افتخاری، با هشدار دربارهٔ اینکه عده یی با دادن وعده هایی، قصد فریب جوانانِ دوستدار موسیقی را دارند، گفت: من به جوانان می گویم که موسیقی خوب را بشنوید؛ موسیقی بنان را گوش بکنید و به رسم امانتداری همان را یاد بگیرید، اما کار اصلیتان را رها نکنید. اگر کسی به شما گفت من برایتان آهنگ می سازم و شما مشهور می شوید، فریب نخورید و دیناری خرج نکنید. قصد اهانت به آهنگسازان جوان را ندارم، اما گاهی می بینم، عده یی وعده هایی به جوانان می دهند که آن ها هم فرش زیر پایشان را می فروشند تا آهنگی بخوانند که به دام می افتند؛ و این قضیه، خود آفتی است.
علیرضا افتخاری، از مطرح ترین خوانندگان موسیقی ایرانی است که شماری از پرفروش ترین و پر اقبال ترین آلبوم های موسیقی ایرانی را خوانده است؛ آلبوم هایی مانند نیلوفرانه، یاد استاد، مستانه، صیاد، قلندروار، هنگامه، امان از جدایی و تنها تو می مانی.

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا