واردات برنج‎های خارجی تا چه زمانی؟!

از بی‌تدبیری وزارت جهاد کشاورزی تا تحقق اقتصاد خیانتی/لطفاً واژه «جهاد» را از این وزارتخانه حذف کنید

بصیر ،برنج محصول پررنجی است که کشاورزان برای تولید مشقت‌های زیادی را تحمل می‌کنند تا این محصول در اختیار مردم قرار گیرد، آنها غیر از مشکلاتی که برای تولید این محصول با آن مواجه هستند، برای فروش نیز باید دغدغه جدی داشته باشند؛ در سال‌های اخیر برنج بی‌کیفیت و ارزان هندی، پاکستانی و حتی تایوانی و در روزهای اخیر در برخی از شهرها برنج آمریکایی را نیز شاهد بودیم.

بحث واردات برنج در کشور زمانی در برنامه کاری قرار می‌گیرد که اوج تولید این محصول در استان‌های شمالی کشور است، قیمت تمام‌شده محصول برنج استان‌های شمالی بیشتر از قیمتی است که در بازار برای آن تعیین نرخ می‌شود.

کشاورزان مشکلات و کاستی‌ها را تحمل می‌کنند ولی وارد کردن برنج نامرغوب در زمان اوج تولید این محصول، کمی ظلم به کشاورزان محسوب می‌شود.

مانور مسئولان جهاد کشاورزی مازندران درباره جلوگیری از واردات برنج تا حدودی پاسخ داد ولی نتوانست این مانور چندان دوام بیاورد، به این دلیل که مسئولان وزارتخانه چندان موافق این مانور نیستند.

ذکر این نکته ضروری است زمانی متولیان اقدام به تبلیغ برای واردات برنج را در برنامه کاری خویش قرار می‌دهند که کشاورزان در حال جمع آوری این محصول و انتقال آن به شالیکوبی هستند.

این اقدام فرصتی را برای دلالان فراهم می‌کند که قیمت برنج مرغوب مازندران را هم قیمت برنج نامرغوب وارداتی محاسبه کنند و کشاورزان از این همه تلاش و زحمت تنها رنج برنج را برای پاییز انباشته کنند.

از سختی‌هایی که کشاورزان برای تولید برنج داشتند شاید بارها و بارها مطرح شد ولی اقدام اساسی برای جلوگیری از واردات این محصول انجام نگرفت.

بررسی این نکته نیز ظاهراً در مازندران و شاید در سایر شهرهای شمالی کشور تا حدودی مغفول مانده است که چرا برنج‌های خارجی با قیمت نازل در بازار عرضه می شود.

البته برخی مسائلی درباره تولید برنج خارجی مطرح است که در این گزارش مجالی برای پرداختن به آن نیست ولی مهم‌ترین مسئله پایین بودن هزینه تولید برنج در این کشورها ظاهراً خوب جواب داده است.

اگر قرار است به کشاورز مازندرانی در زمینه تولید برنج کمک شود، برنامه‌ای برای کاهش هزینه تولید در دستور کار قرار گیرد، به این دلیل که به اذعان مردم تنها علت روی آوردن به سمت برنج‌های خارجی قیمت پایین این محصول است، در صورتی که کیفیت برنج‌های خارجی چندان مناسب نیست.

یکی از راه‌هایی که می‌تواند گامی برای کمک به کشاورزان در تولید برنج مدنظر قرار گیرد، برنامه‌ریزی برای کاهش قیمت تمام شده این محصول است.

اگر قیمت‌تمام شده محصول برنج شمال کشور کاهش یابد، به‌طور قطع و یقین برنج‌های خارجی از سکه می‌افتند و میل و رغبتی برای خرید این محصول در کشور وجود ندارد.

با اعتقاد قلبی و عزم جدی مسئولان نسبت به اقتصاد مقاومتی، در محصول برنج واقعاً می‌توانیم به خودکفایی دست یابیم و  تولید برنج را الگوی مناسبی برای اجرای اقتصاد مقاومتی در دیگر زمینه‌ها قرار دهیم، چرا که همه ساز و کار خودکفایی این محصول اسراتژیک در داخل کشور وجود دارد، از طرفی کیفیت محصول برنج کشور بسیار بسیار بالاتر از نوع خارجی است اینکه چرا اجرای این طرح در حوزه جهاد کشاورزی جدی گرفته نمی‌شود، جای سوال دارد.

با توجه به پیشرفت‌های علمی که در کشور بوجود آمده، امکان تأمین نیازمندی‌های تولید برنج کشور با استفاده از ظرفیت داخل وجود دارد، چرا انگیزه‌ای برای بی‌نیاز کردن کشور از واردات حداقل در محصول برنج مشاهده نمی‌شود، کمی شبه‌برانگیز است.

کشاورز زمانی می‌تواند آسوده‌خاطر برنج تولید کند و نگران واردات نباشد که قیمت تمام‌شده این محصول و نیز میزان تولید در سطح افزایش یابد و این توانایی در کشور وجود دارد وگرنه با مطرح کردن خبرهای ضد و نقیض درباره واردات و یا عدم واردات این محصول نه کشاورز دلخوش می‌شود و نه جلوی واردات گرفته می شود.

به‌عنوان نمونه معاون وزیر جهاد کشاورزی از آزاد شدن واردات محصول برنج به کشور خبر می‌دهد ولی مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران به‌راحتی این خبر را نقض کرده و خبر وارد شدن محصول برنج را کذب می‌داند.

این موضوع نشان می‌دهد که برنامه واردات در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد و نباید منکر آن شد، ولی باید به این سمت و سو هم پیش برویم که نیاز است طرح اقتصاد مقاومتی در تولید برنج نیز جدی گرفته شود تا اینگونه دل کشاورزان را با مطرح کردن آزاد شدن واردات برنج نلرزانیم.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا