قرار آمریکا و اروپا این نبود که داعش تا جایی قدرت بگیرد که غیر قابل کنترل شود

بصیر، اتفاقات اخیر مربوط به حملات تروریستی پاریس، خبرنگار بین المللتیتر۱ را برآن داشت که با یکی از شهروندان فرانسوی در این زمینه مصاحبه ای اختصاصی داشته باشد. خانم “نینا لورهو” ۲۴ ساله، دانشجوی دکتری در دانشگاه “نانت” در مورد حوادث اخیر پاریس و حواشی آن مطالبی خواندی را بیان کرده است که به قرار زیر است:

نینا لورهو: قرار آمریکا و اروپا این نبود که داعش تا جایی قدرت بگیرد که غیر قابل کنترل شود/ چرا تعداد زیادی از داعشی ها اروپایی هستند؟

– خانم لورهو در ابتدا تشکر از بابت زمانی که به سوالات بنده اختصاص دادین. همونطور که گفتین شما شخصا شاهد ماجرا نبودین.

– خواهش می کنم. بله. من در شهر نانت زندگی می کنم که حدود دو ساعت با مترو با پاریس فاصله داره. اما اون لحظه رو کاملا به خاطر دارم. خونه بودم که خبر رو از طریق تلوزیون شنیدم. واقعا شوک زده بودم. خیلی ناراحت کننده بود.
در اون لحظه دو حس متفاوت تمام وجود من رو دربر گرفته بود. یک حس از غم و ناراحتی برای افرادی که کشته شده بودن و مخصوصا بازمانده هاشون که مسلما غم بزرگی برای اونهاست و حس بعدی ترس. ترس از اینکه شاید این اولین حمله و آخرین حمله تروریستی نباشه. ترس از ادامه چنین حملاتی وجودم رو گرفته بود.

– بله. اتفاق تلخ و ناراحت کننده ای بود. فضای شهر چطور بود؟ یک مقدار از جو حاکم بر کشور و یا شهر پاریس برامون بگین.

– همونطور که گفتم من خونه بودم. اما از شنیده هام میتونم براتون بگم. شنبه این اتفاق افتاد. پاریس یه شهر معروف و به طبع اون توریستی هست. خب مسلما تو یک روز تعطیل مثل شنبه شهر کاملا شلوغ و پربازدید میشه.اکثرا برای گزران تعطیلات و اوقات خوش به این شهر میرن. انتخاب نقاطی که مورد حمله تروریستی قرار گرفته بود کاملا مشخص بود که هدف جامعه متمول و طبقه ثروتمند جامعه بوده است.  اما این شنبه خدا رو شکر مثل همه شنبه های پاریس شلوغ نبود. شهر به نسبت شنبه های دیگه خلوت تر بود.

– فکر میکنین دلیل خاصی داشت که پاریس نسبت به شنبه های دیگه خلوت تر بوده؟

– بعید می دونم.

– ساعت ها پس از حمله هیچ گروهی مسئولیت حمله رو نپذیرفته بود. میخوام این رو بدونم که در همون ساعات اولیه حمله مردم نظرشون در مورد عاملین این حادثه تروریستی چی بوده؟

– بله درسته. خب مطمئنا افرادی که دست به همچین کارایی میزنن احمق هستن و به لحاظ روانی مشکل دارن. اما خب میشد حدس زد که کار داعش و یا حداقل گروهی وابسته به داعش باشه.
البته این رو هم بگم که وقوع چنین حمله تروریستی دور از احتمال نبود. چون فرانسه در ماه های گذشته هم شاهد چنین اتفاقاتی بوده و با اوضاع حاکم چنین حادثه ای محتمل بود. خیلی وحشتناک بود. خیلی غم انگیز.

– اقدامات دولت فرانسه دقیقا بعد از این حادثه چی بود؟

– دولت اقدامات متعددی رو انجام داد. مثلا یکی از اولین کارهایی که انجام شد باطل کردن پاسپورت های شهروندان فرانسوی بود که دارای دو تابعیت بودند. حتی مانع ورود و یا خروج خیلی از این افراد به کشور کرد. اقدام بعدی که الان کاملا در سطح شهر پاریس و سراسر کشور مشهوده، استقرار پلیس و نیروهای ارتش در خیابان ها، متروها، فروشگاه ها و کلا مکان های عمومی شهر هست.
به طور کل خیلی خشک و نظامی.

– خانم لورهو سوال بعدی من در مورد خود گروهک تروریستی داعش هست که مسئولیت این حمله رو به عهده گرفت. خیلی از کارشناسان و سیاستمداران در عرصه بین الملل متفق القول هستند که داعش فرزند آمریکا و برخی از کشورها مثل فرانسه هست. فرزندی متولد و پرورش یافته این کشورها که برای انجام اهدافی از جمله اغتشاش، استعمار نوین و یا تجارت و درآمد بیشتر به خاورمیانه فرستاده شده است. نظر شما رو در این مورد می خواستم.

– خب این سوال خیلی تخصصی هست. اگر اجازه بدین به نظر شخصی خودم بسنده کنم.مطلبی رو که از اون اطمینان کامل دارم بخش دوم صحبت های شماست: پرورش یافته!، شاید داعش و القاعده زاده آمریکا و فرانسه نباشن اما مطلبی رو که نمیشه کتمان کرد حمایت های مالی، نظامی و تسلیحاتی این کشورها از این گروهک ها مخصوصا داعش هست. ما به اونها پول میدیم، اسلحه میدیم، نیرو میدیم و  درنتیجه قدرتمندشون کردیم. البته این نکته رو هم اضافه کنم که این کار به هیچ عنوان به طور مستقیم انجام نمیشه بلکه از طریق واسطه هایی توسط برخی از کشورهای عرب منطقه مثل عربستان سعودی که خودش از حامیان چنین ایدئولوژی های تروریستی هست انجام میشه.
ما به این گروه ها کمک کردیم چون مطمئن بودیم که به درد می خورن. یعنی چون منابعشون رو تامین می کردیم فکر می کردیم که همیشه تحت فرمان ما خواهند بود. اما همه چیز عوض شد. داعش قدرت گرفت. روز به روز قدرتمند تر شد. تا جایی که الان غیر قابل کنترل شده. پدر خوانده و مادر خوانده ای مثل آمریکا و فرانسه دیگه قادر به کنترل کردن این فرزندشون نیستن. تا جایی که کم کم داره دامن خودشون رو هم میگیره.

اما میخوام یک مطلب مهم دیگه رو هم بگم. حتما باید به این موضوع اشاره کنم. و اون هم نیروهای داعش هست. میدونین که درصد بالایی از نیروهای گروه های تروریستی مختلف از جمله داعش رو اروپایی ها تشکیل میدن.
این ساقه ای هست که ریشه در روش غلط اداره کشورهای اروپایی و آمریکایی داره. بحث ایدئولوژی کلی اونها برای حمله رو اگر کنار بزاریم، مساله ای عمیقتر در این بین وجود داره. برای مثال چرا تروریست هایی که به پاریس حمله می کنن اکثرا تابعیت فرانسوی یا بلژیکی دارن؟ اینها افراد بالفطره تروریست نبودن. اجتماع و دولتی با ساختارهای غلط باعث پرورش چنین افرادی میشه. افرادی سرخورده و ناموفق در جامعه که حالا فرصت رو برای گرفتن انتقام های بعضا شخصی با دولت و کشور غنیمت میشمرن. اونها سیاستمداران، مقامات و روسای جمهور رو مسئول ناکامی ها و سرخوردگی های خودشون در اجتماع می دونن.

– و سوال آخر. با توجه به مسائل مطرح شده فکر می کنید که نشست سران جی ۲۰ در ترکیه در مورد حل بحران تروریست در منطقه میتونه مفید و کارساز باشه؟

– فکر می کنم این اولین اتحاد به این گستردگی در دنیا باشه. امیدوارم. ولی واقعا نمی دونم، چون اکثر رهبران دنیا فقط ادعای دموکراسی و صلح دارن و پشت پرده شاهد قضایای دیگری هستیم.

– خانم لورهو بسیار از وقتی که برای بنده اختصاص دادین قدردان هستم.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا