فریدونکنار امن‌ترین نقطه جهان برای زمستان‌گذری پرندگان مهاجر؛

خیال راحت درنای سیبری و کاروان امید در فریدونکنار/ سودجویان به دنبال سهم‌خواهی از پرندگان مهاجر

بصیر، بار دیگر فریدونکنار مورد بی‌مهری و حمله شدید رسانه‌ای در کشور قرار گرفته است، در حالیکه واقعیت آن چیزی نیست که نشان داده‌اند.

برخی از رسانه‌های سودجو و منفعت‌طلب که از سوی افراد معلوم‌الحال اداره می‌شود با استفاده از حضور پرندگان در فریدونکنار برای زمستان‌گذری دوباره نوک پیکان را به سوی مردم و اهالی زحمتکش این شهرستان نشانه گرفته‌اند و به دنبال رسیدن به اهداف کثیف و شوم خود هستند.

این در حالی است که مردم فریدونکنار با در اختیار قرار دادن اراضی شالیزاری خود در ۲ فصل از سال، میزبان گروه‌های زیادی از این پرندگان بوده‌اند و به بهترین شیوه از آنها پذیرایی کرده‌اند.

برخی از رسانه‌های معلوم‌الحال کشور و مازندران از این فرصت نهایت بهره را برده‌اند تا چهره مردم شریف این شهرستان را خشن و چاقو به دست نشان دهند، رسانه‌هایی که برای دیده شدن خود و تسویه حساب شخصی با یکدیگر از فریدونکنار بسیار بد می‌نویسند و چهره بسیار زشتی از این شهرستان را نشان داده‌اند.

بر اساس این گزارش، شکار در فریدونکنار حدود ۴ قرن سابقه دارد و از فنون سنتی و قدیمی مردم این شهرستان محسوب می‌شود که از آن به عنوان یکی از راه‌های امرار معاش خود بهره‌می‌برند.

بسیاری از این کشاورزان در فریدونکنار و در نیمه دوم سال به منظور امرار معاش خود از این نعمت الهی بهره می‌برند، به طوری که با صید سنتی و فروش آن در بازار پرندگان بخشی از نیازهای مالی خود را برطرف کنند، البته باید توجه داشت که مردم این منطقه هرگز به فکر تجارت و صادرات این پرندگان نبودند و تنها در سطح محلی اقداماتی را انجام می‎دهند.

در این بین افراد سودجو نیز از این فرصت سوء‌استفاده می‌کنند و با شکار غیرمجاز به دنبال تخریب چهره فریدونکنار هستند در حالی که فقط مردم این منطقه حق صید دارند و خود این مردم نیز می‌دانند که صیدشان باید به صورت مجاز و سنتی باشد.

صید و صیادی بخشی از زندگی مردمان فریدونکنار از زمان‌های دور بود و امروز نیز این امر ادامه دارد، هر چند باید بین شکار با تفنگ و غیرمجاز با صیادی محلی و سنتی تفاوت قائل شد.

باید به این نکته نیز توجه کرد که صیادی محلی و بومی در تمام دنیا مرسوم است و بیشتر برای امرار معاش صورت می‌پذیرد و برای مردم این منطقه به نوعی شغل محسوب می‌شود، در شهرستانی که فاقد شهرک صنعتی است و بیکاری پس از فصل کشاورزی بی‌داد می‌کند صید محلی و سنتی می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد.

نکته بعدی که بسیار مهم است و شاید کمتر به آن توجه شده این است که درنا و کاروانش همواره فریدونکنار را برای زمستان‌گذری خود انتخاب می‌کنند بنابراین اگر ناامنی و خطری آنها را در این شهرستان تهدید کند قطعا مسیر بعدی این پرندگان فریدونکنار نمی‌شود.

ناصر مهردادی مدیرکل محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بصیرنیوز، اظهار کرد: همیشه تلاش کردیم تا مسائل مربوط به شکار پرنده در فریدونکنار را ساماندهی کنیم.

وی تصریح کرد: به همین دلیل طرحی ۵ ساله تدوین و آماده شد و پس از بررسی‌های صورت گرفته برنامه‌ مناسبی برای ساماندهی این موضوع شکل گرفت.

مدیرکل محیط زیست مازندران با بیان اینکه صیادی، شکار و فروش پرنده تنها مربوط به فریدونکنار نمی‌شود، خاطرنشان کرد: بسیاری از شکارچیان از استان‌ها و شهرهای دیگر کشور، پرندگان را برای فروش به این منطقه می‌آورند که در حال بررسی و پیگیری مکان و منشا این امر هستیم.

مهردادی در خصوص صید سنتی پرنده، خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم تا پس از شناسایی افراد بومی، با صدور پروانه شکار آنها را ساماندهی کنیم.

وی افزود: صید سنتی از سال‌های گذشته در این شهرستان صورت می‌گرفت و ما به این امر معتقدیم اما باید همکاری دو طرفه صورت بگیرد.

مدیرکل محیط زیست مازندران با بیان اینکه این پرندگان خانه خود در فریدونکنار را به راحتی رها نمی‌کنند، گفت: فریدونکنار زیستگاه آنها است و باید این حضورشان ادامه‌دار باشند.

مهردادی با اشاره به اینکه برخی از رسانه‌ها نسبت به شکار پرنده در این شهرستان نگران‌اند، خاطرنشان کرد: در مقابل افرادی که پرنده را برای فروش به فریدونکنار می‌آورند می‌گیریم.

وی افزود: مردم فریدونکنار همیشه حامی محیط زیست هستند و نمونه آن را در خصوص درنای سیبری و قو دیده‌ایم.

مدیرکل محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: این تالاب بین‌المللی، فریدونکنار و مردم آن را به تمام جهان معرفی کرده است.

وی با اشاره به اینکه می‌توانیم در زمان حضور پرنده در این تالاب و زمین‌های کشاورزی فریدونکنار، به صاحبان زمین پرداختی نیز داشته باشیم، اظهار کرد: باید این امر برنامه‌ریزی شده باشد تا جلوی مشکلات بعدی را بگیرد.

 کوروش ربیعی مسئول نظارت بر حیات وحش استان مازندران نیز در ادامه به خبرنگار بصیرنیوز، گفت: در گذشته نگاه تجاری و اقتصادی به پرندگان نمی‌شد و بیشتر به صورت سنتی صید پرنده صورت می‌گرفت.

وی تصریح کرد: نگاه اقتصادی دیگر جایی در حیات وحش ندارد، در اسلام نیز در شب، شکار ممنوع است و به هر شیه‌ای نباید برای صید متوسل شد.

مسئول نظارت بر حیات وحش استان مازندران افزود: دولت وظیفه‌ای برای پرداخت هزینه به منظور حضور پرنده در اراضی کشاورزی ندارد و این ممنوع است.

بر اساس این گزارش، قطعا آنچه مشخص است فریدونکنار امن‌ترین منطقه برای حضور پرندگان مهاجر و کاروان درنای سیبری است و دولت باید به جای مبارزه با صیادان سنتی که به این وسیله امرار معاش می‌کنند با متخلفان و متجاوزان به حیات وحش و افرادی که به صورت عمدی قصد تخریب در چهره فریدونکنار و مردم شریف آن را دارند مقابله و برخورد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا