بی عدالتی در اقتصاد؛

اقتصاد سیر و شکم‌های گرسنه!

بصیر ،بی عدالتی در اقتصاد یکی از بارزترین شاخص‌های فقر است، آنجایی که اشخاصی با ثروت‌های بادآورده و افسانه‌ای و امکانات زیاد در کنار زندگی جانکاه و پررنج مردم به اسراف می پردازند و از طعام‌های رنگارنگ استفاده می کنند و غرق در امیال نفسانی خود هستند، درحالی که توده‌های مردم از حداقل ضروریات زندگی محروم هستند و به دست فراموشی سپرده شده اند و این وضعیت اسفناک، نشانگر یک جامعه ناسالم و سطوح مختلف اجتماعی عقب مانده را نشان می دهد.

با حلوا، حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود

تورم را مهار کردیم، کلیدی ترین شعاری است که می توان آنرا بر زبان جاری کرد! جمله چهار کلمه‌ای که تمامی مسئولین یک کشور هم و غم خود را صرف “مهار” کردن تورم اقتصادی کنند، در عمل باید، سبد های مردم را جستجو کرد. و نتیجه را در نمودار جیب ضعفا و فقرای آن جامعه دنبال کرد.

امری که  گفتن آن به سادگی است ولی در عمل باید تمامی توان و نیروی کار و مولد یک جامعه را با بکار گیری فکر و اندیشه و نخبگان جامعه به سرانجام  رساند و در عمل، جامعه اقتصادی پویایی را متصور شد.

نگاه پیر اقتصادی و مکتب مُرده سرمایه داری

دولتهایی که نگاه پیر و مکتب آموخته غرب هستند و با یک ساختمان اقتصادی که بند بند آن با معماری غربی بنا شده مواجه باشند، مطمئناً در این جامعه که پایه های آن بر مبنای اسلام بنیان نهاده شده است، با فاصله گرفتن از تفکرات و راه روش اسلامی  یقیناً سرانجام مطلوبی را شاهد نخواهیم بود.

اینکه برای برقراری تنظیم یک بازار محصولات اضافه آن مورد امحا قرار می گیرد، برگرفته از یک تفکر لیبرالیستی و نظام سرمایه داری است، چون این دیدگاه فقرا و ضعفای جامعه را نمی بیند!

فراموشی خدا و انسان محوری

آنچه که مسلم است در نگرش اسلامی رابطه خداوند با جهان آفرینش و مخلوقات هرگز قطع نمی شود، و هستی همواره به پروردگار نیازمند است، حال این دیدگاه انسانی است که چشم خود را به انسان‌های نیازمند می بندد و برای تعادل جیب خود حاضر است هر اقدامی را انجام دهد.

مسلماً اگر اقتصاد اسلامی در کشور دنبال شود و دیدگاه‌ها و روش‌های غربی از این کشور پاک شود، شاهد رشد و شکوفایی و برقراری عدالت اجتماعی در جامعه خواهیم بود. و این امر در برهه کنونی مستلزم اتکا به نیروهای درونی و عملیاتی سازی اقتصاد مقاومتی است.

تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا