هر ۱۲ ثانیه یک نفر قربانی جرائم سایبری می‌شود

بصیر ،دادستان کل کشور با تاکید بر ضرورت بهره مندی از فضای مجازی گفت: امروزه بهره گرفتن از این فضا امری مهم است و هیچ کسی در کشور بر ضرورت بهره مندی از فناوری های نوین در زندگی اداری و اجتماعی تردیدی ندارد و همواره تاکید شده است که دانشمندان از این مکان در جهت علم افزایی وتبادل اطلاعات و ارتباطات اجتماعی استفاده کنند.

وی به موضوع مدیریت و امنیت فضای مجازی اشاره و تصریح کرد: حتی مقام معظم رهبری نیز بارها در فرمایشات خود به موضوع مدیریت و اینکه مرکزیتی این مدیریت را بر عهده بگیرد، تاکید کردند.
دادستان کل کشور افزود: پیشرفت در این حوزه باید توام با پیشبرد امنیتی، سالم سازی و حفظ امنیت باشد به همین منظور راه اندازی شبکه ملی اطلاعات امری ضروری است.
وی با اشاره به آمارهای جهانی در خصوص ناامنی های فضای سایبر گفت: امروزه ناامنی های فضای سایبر در دنیا به حدی است که هر ۱۲ ثانیه جرائم سایبری یک قربانی می گیرد و این مسئله ضرورت حساسیت از سوی دست اندرکاران نشان می دهد.
رئیسی افزود: در نگاه اول شاید این حساسیت تنها به پلیس بازگردد اما باید به زیرساختها نیز توجه شود و توسعه در این خصوص ضروری است چرا که اگر توسعه در زیرساختها نباشد تلخی هایی حاصل می شود.
دادستان کل کشور با تاکید بر ضرورت حفظ امنیت در فضای مجازی عنوان کرد: دسترسی به اطلاعات آن هم به طور آسان و سهل امری قابل قبول است و اگر سخن از حفظ سلامت و امنیت به میان می آید نگاه ها ابتدا به مسئولان وزارت ارتباطات در حوزه زیر ساختها بر می گردد و سپس در این مورد که نباید در فضای مجازی جرمی اتفاق بیفتد سخن از اقدامات پیشگیرانه به میان می آید.
وی ادامه داد: اولین اقدامات پیشگیرانه در این خصوص به حوزه مسئولان در زیرمجموعه فناوری ارتباطات و اطلاعات برمی گردد و تلاش آنها برای جرم زدایی امری ضروری است.
رئیسی به مسئله نظارت اشاره و تصریح کرد: نظارت برون سازی به عهده مجموعه پلیس ودست اندرکاران بخش های اطلاعاتی است.
دادستان کل کشور با اشاره به مسئله نفوذ در شبکه های بانکی این موضوع را یکی از دغدغه های جهانی دانست و افزود: نفوذ و تهدید پولی مسئله پولشویی، قاچاق کالا، مواد مخدر، فضای ناسالم اخلاقی، تعرض به حریم خصوصی از دغدغه هایی است که کاربران در فضای مجازی دارند و این لازمه اش این است که تلاش همگانی صورت گیرد و یک اقدام جهانی و بین المللی لازم است تا سالم سازی صورت گیرد به همین منظور تامل و تبادل بین پلیس و دست اندرکاران حوزه بین الملل امری ضروری است.
وی با تاکید بر ضرورت پایبندی شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به مقررات کشور گفت: شبکه های اجتماعی فعال در کشور باید پایبند به مقررات کشور باشند و نمی تواند یک شبکه ای در کشور بدون توجه به مقررات فعال باشد به همین منظور پایبندی به مقررات باید یک اصل برای شبکه های اجتماعی باشد.
رئیسی افزود: در کشورهای دیگر هم این گونه است که شبکه های اجتماعی امنیت را به مخاطره بیاندازند فیلتر می شوند و حتی در کشورهای غربی این مسئله به وفور دیده می شود.
دادستان کل کشور خطاب به دولت گفت: وزارت اطلاعات و مجموعه دولت برای ایجاد امنیت و حفظ آن و همچنین سلامت فضای مجازی تلاش بیشتری کنند علاوه به روز رسانی قوانین و همچنین توسعه زیرساختها در این خصوص امری ضروری است که خود رهبری نیز بارها به این موضوع تاکید کردند.
وی ادامه داد: نسبت به سلامت این فضا و همچنین بهره برداری در مقابل هجوم ها باید پیگیریها و پیش بینی های لازم انجام شود علاوه بر این تقویت پلیس فتا علی رغم همه تلاش های انجام شده امری ضروری است.
رئیسی با اشاره به ضرورت توسعه در زیرساخت ها گفت: توسعه در زیرساخت باید همراه با تامین امنیت داده ها باشد به همین منظور مدیریت فضای مجازی یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر است که اگر به آن توجه لازم صورت نگیرد تلخی هایی را به همراه دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری درپایان سخنان خود با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: فضای انتخابات سالم بایدهمراه با ۴ محور اخلاق مداری، قانون مداری برای کاندیداها و مردم، مشارکت عمومی و همچنین رقابت سالم باشد.
وی به نقش فضای مجازی در انتخابات اشاره و تصریح کرد: استفاده از فضای مجازی در اصل انتخابات و معرفی افراد امری مهم است که می تواند در جهت تسهیل و تولید و همچنین تبادل اطلاعات موثر باشد با این حال تخلف از موازین قانون و تحت تاثیر قرار دادن انتخابات از قبل فضای مجازی به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
دادستان کل کشور حضور حداکثری مردم در انتخابات را نشان پیروزی کشور دانست وافزود: هر رایی که در صندوق انداخته می شود موفقیت نظام است و حضور حداکثری مردم نیز نشان پیروزی مردم است.
تابناک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا