هشدار وزارت بهداشت به شهروندان؛

ممنوعیت استفاده از روغن زیتون بومیس/ بومیس، خطرناک‌تر از پالم

بصیر، اخیرا خبر از واردات روغنی با نام «روغن بومیس» به میان آمده که گفته می‌شود از تفاله زیتون به‌ همراه هگزان فراوان که یک محصول شیمیایی است تهیه می‌شود و برای سلامتی انسان بسیار مضر است. حال آنکه با کمی جست ‏وجو در اخبار پیرامون این روغن درخواهید یافت که واردات آن به کشور سابقه‏ ای طولانی دارد. این روغن که از کشورهای اسپانیا، ایتالیا و یونان به‏صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، برای واردکنندگان حاشیه سود بسیار بالایی دارد و در واقع این سودجویان با بازی با جان مردم، جیب‏ های خود را پر می‌کنند.
هدایت حسینی درباره روغن غیرمجاز «بومیس» گفته بود که: یکی از بدترین نوع روغن‌ها در فرایند تهیه روغن زیتون، روغن استخراج‌شده از تفاله زیتون است و طرز تهیه آن نیز به‌این صورت است که باقی‌مانده حاصل از تفاله زیتون که هنوز دارای مقداری روغن است را با هگزان فراوان و حرارت زیاد استخراج می‌کنند و با عنوان روغن حاصل از تفاله زیتون به‏ فروش می‌رسانند.
با توجه به اینکه طبق استاندارد ملی مربوطه مصرف خوراکی این نوع روغن مجاز نیست، عرضه و فروش این محصول از نظر سازمان ملی استاندارد ایران ممنوع بوده و با متخلفان برخورد قانونی صورت می گیرد.
حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و سلامت عصر هامون در این خصوص با بیان اینکه یکی از وظایف وزارت بهداشت رسیدگی و سلامت مواد خوراکی است، گفت: سازمان غذا ودارو هر زمان که متوجه شوند ماده غذایی برابر با استاندارد های دولت اسلامی و سلامت نیست آن را ممنوع الورود می کند و در صورتی که در سطح کشور توزیع شده باشد جمع آوری می کند.
وی با بیان اینکه روغن زیتون بومیس اشکال دارد و ممنوع است، افزود: از آنجایی که خیلی از کالا ها به صورت قاچاق وارد کشور می شود و برخی کالا ها نیز بعد از اینکه مجوز می گیرند وارد کشور می شوند سازمان غذا و دارو پس از بررسی دستور ممنوعیت این ماده را اعلام می کند.
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: روغن تفاله زیتون (پومیس) با نام‌های تجاریURZANTE، PANTALEO ، STILLA ، VALLEO ، Aa YAN ، S FARM . KESKIN غیرمجاز و غیرقابل مصرف انسانی است.
در این اطلاعیه تاکید شده است: تمامی فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی تولید داخل و دارای بسته بندی باید دارای لوگو، شماره پروانه ساخت، برچسب کنترل اصالت و سلامت معتبر از سازمان غذا و دارو باشند.
هم‌چنین از هم استانی‌ها خواسته شده است از خرید فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دارای بسته بندی و تولید داخل که فاقد پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو و فاقد تاریخ تولید یا انقضاء معتبر هستند، جداً خودداری نمایند.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا