خطر نوشابه های گازدار برای استخوان

بصیر ،دکتر علیرضا صادقی افزود: مصرف انواع نوشابه های گاز دار به طور معمول جایگزین لبنیات و به یکی از عادت های غذایی نادرست مردم تبدیل شده است.

وی یادآوری کرد: حتی کودکان در سنین رشد نیز تمایل زیادی به مصرف نوشابه های گازدار دارند و کمتر از لبنیات به ویژه شیر استفاده می کنند.

صادقی افزود: بررسی ها نشان می دهد مصرف نوشابه های گازدار و مواد تغذیه ای مضر در دوران کودکی فرد را در دوران بزرگسالی مستعد ابتلا به بیماری های مختلف از جمله پوکی استخوان می کند.

وی با بیان اینکه عوامل متعدد دیگری از جمله بی توجهی به اصول تغذیه ای به تدریج کاهش تراکم استخوانی و در نهایت پوکی استخوان را به همراه دارد، اظهارکرد: مصرف نمک زیاد و استعمال سیگار به ویژه در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی فرد را مستعد ابتلا به پوکی استخوان می کند.

صادقی بی تحرکی به ویژه در بین کودکان، نوجوانان و جوانان را عاملی بسیار مهم در ابتلا به بیماری های مختلف به خصوص پوکی استخوان عنوان کرد و افزود: امروزه بی تحرکی بیش از گذشته در بین اقشار مختلف جامعه نمود عینی دارد و گروه های سنی مختلف کمتر به فعالیت های ورزشی گرایش دارند.

این روماتولوژیست بیمارستان ولی عصر(عج) استان زنجان گفت: گروه های سنی در حال رشد و حتی جوانان ساعت های زیادی را صرف بازی های رایانه ای می کنند و این بی تحرکی عوارض ناخوشایندی برای آنان به دنبال دارد.

وی خاطر نشان کرد: این بی تحرکی خود عامل مهمی است که در این سنین آن گونه که باید و شاید استخوان سازی و ذخیره استخوانی انجام نشود و تداوم آن منجر به ابتلای سریعتر فرد در سنین میانسالی به پوکی استخوان می شود.

پوکی استخوان بیماری است که در آن قدرت و استحکام استخوان ها از دست می رود و به راحتی دچار شکستگی می شود.

فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا