گزارشی از فاجعه ای که به زودی هنجار می شود؛

زنگ خطر افزایش سن ازدواج به صدا در آمد/ مسئولان به مشکلات ازدواج جوانان توجه کنند

بصیر، عدم توجه به مقوله ازدواج و به تاخیر انداختن آن برای جامعه مضرات گسترده ای به همراه دارد که در این راستا تمامی آحاد جامعه به ویژه مسئولان برای کم کردن موانع آن باید تلاش بیشتری داشته باشند.
برای رسیدن به یک ازدواج موفق باید مقوله های بسیاری به ویژه هم کفو بودن را مورد توجه قرار داد چرا که در صورت عدم توجه به آن ها عدم ازدواج موفق را در بردارد.
در دوران گذشته ازدواج بسیار راحت تر از زمان حال صورت می گرفت و زندگی های پایداری نیز تشکیل می شد. اما متاسفانه در سال های اخیر بنا به دلایل متعددی سن ازدواج در جامعه بالا رفته که در صورت عدم توجه به آن همچنان معضلات به قوت خود باقی مانده و در دراز مدت به یک فرهنگ در جامعه ایرانی و اسلامی خواهد شد.
در همه جوامع ازدواج یک رکن به منظور سلامتی و پایداری جامعه به شمار می رود که دارای فواید زیادی برای افراد آن و حتی جامعه می باشد که در صورتی که در زمان مناسب آن انجام نگیرد بسیاری از فرصت ها را از بین خواهد برد و آثار مخربی بر جامعه خواهد داشت.
در زمان های گذشته با بالغ شدن دختر و پسر زمینه های ازدواج برای افراد به راحتی مهیا و افراد تشکیل زندگی مشترک می دادند اما براساس آمارها در سال ۸۵ تعداد ۲۳ میلیون نفر در کشور مجرد بوده که ۱۳ میلیون نفر پسر و ۱۰ میلیون نفر دختر بودند که به هیچ وجه ازدواج نکرده بودند.
متاسفانه سن ازدواج در جامعه بالا رفته در حالیکه سن ازدواج در سال ۸۵ در کشور برای آقایان ۲۴ سال بوده در حال حاضر با افزایش سه ساله به ۲۸ سال رسیده است. همچنین سن ازدواج در سال ۸۵ برای دختران نیز ۱۹/۷ بوده در حال حاضر به ۲۳/۴ رسیده است.
عدم تمایل افراد به ازدواج به مسائل زیادی مرتبط است که مسائل مادی به عنوان مهمترین آن به شمار می رود چرا که نبود شغل مناسب، عدم امنیت شغلی و بالا بودن سطح توقعات خانواده ها مانعی بزرگ بر سر راه ازدواج می باشد.
بالا رفتن سن ازدواج تاثیرزیادی بر کاهش فرزند آوری و از بین رفتن ارکان ها دارد چرا که یکی از وظایف ازدواج فرزندآوری است و تداوم خانواده و ایجاد فرزند مهم ترین وظیفه یک زوج است جوانان ازدواج می کنند اما به دلیل سن بالا احتمال بچه دارشدن در آن ها تا حدودی کاسته شده همچنین تفکرات القا شده توسط ماهواره ها به جوانان نیز زادآوری را در آنان کاسته و نسل ما در سال های آینده کمتر شده و سن بازنشستگی به دلیل آماده شدن نسل جدید برای ورود به جامعه و اقتصاد افزایش می یابد همچنین با بالا رفتن سن ازدواج از پایبندی به خانواده کاسته و انحطاط اخلاقی در افراد افزوده می شود که ماهواره ها در این راستا نقش بسزایی داشته است.
در حالیکه در تمامی نقاط کشور سن ازدواج بالا رفته و جامعه را در گیر نموده خوشبختانه سیستان و بلوچستان دارای پایین ترین سن ازدواج می باشد.

در نه ماهه ابتدایی سال بیش از ۱۶ هزار ازدواج در استان ثبت شده است
مدیر کل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: در نه ماهه ابتدایی سال جاری تعداد ۱۶ هزار و ۸۵۴ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده است که از این تعداد ۱۲ هزار و ۳۴۲ واقعه در نقاط شهری و چهار هزار و ۵۱۲ واقعه در نقاط روستایی به ثبت رسیده است.
رضا راحت دهمرده اظهار داشت: میزان خام ازدواج در استان در این مدت برابر با هشت در هزار می باشد.
وی افزود: براساس آمارهای موجود بیشترین ازدواج در مردان در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال و در زنان در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال رخ داده است

سیستان و بلوچستان رتبه نخست کشور در پایین ترین سن ازدواج را داراست
مدیر کل ثبت احوال سیستان و بلوچستان عنوان کرد: میانگین سن ازدواج در سیستان و بلوچستان آقایان ۲۵ سال و خانم ها ۲۱ سال می باشد در حالی که میانگین سن ازدواج در کشور با ۲ سال اختلاف ۲۸ سال می باشد.
رضا راحت دهمرده تصریح کرد: طبق قانون ثبت ازدواج کمتر از ۱۵ سال در ادارات ثبت احوال امکان پذیر نیست مگر اینکه زوجین کمتر از ۱۵ سال حکم رشد داشته و ازدواج آن ها در دفاتر ازدواج و طلاق صورت گرفته و توسط سازمان ثبت اسناد ثبت می گردد.
وی با بیان اینکه نسبت سن ازدواج به طلاق در استان ۱۲/۲ می باشد ادامه داد: براساس این شاخص در استان به ازای هر ۱۲ ازدواج یک طلاق صورت می گیرد.

در نه ماهه ابتدایی سال ثبت ازدواج افزایش داشته است
مدیر کل ثبت احوال سیستان و بلوچستان عنوان کرد: در مدت مشابه سال گذشته در استان تعداد ۱۶ هزار و ۵۰۴ واقعه ازدواج به ثبت رسیده که تعداد ۱۲ هزار و ۹۱۶ واقعه آن در نقاط شهری و سه هزار و ۵۸۸ واقعه در نقاط روستایی ثبت شده است.
دهمرده افزود: در نه ماهه ابتدایی سال جاری آمار ثبت ازدواج نسبت به سال گذشته تعداد ۳۵۰ واقعه افزایش داشته است.
وی بیان داشت: در نه ماهه ابتدایی سال جاری بیشترین تعداد ازدواج ثبت شده معادل ۱۲/۵ درصد از کل ازدواج های ثبت شده زوجین با سن مساوی به وقوع پیوسته است همچنین رتبه دوم و سوم این شاخص مربوط به زوجین با اختلاف سنی سه سال و دو سال زوج بزرگتر از زوجه می باشد.
وی اذعان داشت: در ازدواج های ثبت شده در این مدت، زنان کمتر از ۲۰ سال سهم ۵۱/۸ درصدی از کل ازدواج ها و مردان کمتر از ۲۵ سال سهم ۵۹ درصدی از کل ازدواج ها را به خود اختصاص داده اند.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا