ترویج ازدواج سالخوردگان؛ ترغیب ازدواج در جوانان

بصیر ،علی کریمی، مشاور خانواده در گفت و گو با  شبستان درباره ازدواج مجدد مردان و زنان در کهنسالی گفت: نگاه جامعه به ازدواج مجدد مردان و زنانی که همسرشان را از دست داده اند به گونه ای است که گویا باید مرد زن داشته باشد که بتوانند ازدواج مجدد کنند و برای جامعه خیلی ازدواج مردان و زنان در سالخوردگی که همسرانشان فوت کرده  جا نیفتاده است.

وی افزود: نگاه جامعه این گونه است که اگر همسر فوت کرده باشد، باید مادر یا پدر از فرزندان نگهداری کنند و ازدواج نکنند. اگر نگاه جامعه منفی نباشد مثبت هم نیست و نه تنها ترغیب نمی کنند بلکه گاهی بی تفاوت هستند یا منع می کنند و می گویند سنی از این افراد گذشته و نیازی به ازدواج ندارند.

حجت الاسلام کریمی بیان کرد: این نگاه باعث شده است بسیاری از افراد هنگامی که همسرشان را از دست می دهند علیرغم اینکه نیاز عاطفی به همدم دارند بدون همسر می مانند.

وی افزود: اصل اینکه فرد نیاز به همدم و همسر و کسی که همراه او باشد تا بتواند زندگی کند و نیازهای روحی و روانی یکدیگر را رفع کند، وجود دارد.

این مشاور خانواده تصریح کرد: ترغیب ازدواج کهنسالان نه تنها برای خود فرد ضروری است بلکه بر جامعه نیز تاثیر می گذارد چرا که افراد کهنسال هنگامی که ازدواج نمی کنند تنها می مانند یا فرزندان آنها را به خانه سالمندان می برند و اگر هم در خانه سالمندان نگذارند باید هر شب یک فرزند نزد پدر یا مادر بماند.

وی ادامه داد: اگر هم مادر یا پدر پیری تنها زندگی کند و فرزندان مراقب او نباشند این جفا است، چرا که پدر و مادر عمری از فرزندانشان حمایت کرده اند و اکنون در پایان عمر مجبور است، تنها زندگی کند. اگر مردان و زنان سالخورده ازدواج کنند دیگر فرزندانشان نیز مطمئن هستند آنها تنها نمی مانند.

این مشاور خانواده با اشاره به تاثیر ازدواج مجدد مردان و زنان کهنسال بر جامعه گفت: اگر این نوع ازدواج ترویج پیدا کند بر روی جوانان نیز تاثیر می گذارد و آنها نیز ازدواج می کنند.  هنگامی که جوانان مشاهده کنند بزرگترها ازدواج کرده اند، ترغیب به ازدواج می شوند.

وی با بیان اینکه در جامعه حرمت بزرگترها را داریم، گفت: جوانان از بزرگترها حرف شنوی دارند و وقتی که پیرمرد یا پیرزنی خود اقدام به ازدواج کند یک تبلیغ عملی برای ازدواج جوانان است.

حجت الاسلام کریمی تصریح کرد: در سنین کهنسالی تفاوت هایی با سنین جوانی وجود دارد و هنگامی که سن افراد بالا می رود احساسات کمتری دارند و قوای جنسی آنها کاهش می یابد و بیشتر مباحث عاطفی مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: مردان و زنان کهنسال می توانند نیازهای عاطفی یکدیگر را برطرف کنند و به یکدیگر خدمت کنند و کمک کار همدیگر باشند.

این مشاور خانواده تاکید کرد: هر چه سن بالا می رود تغییرپذیری سخت تر می شود بنابراین زنان و پیرمردانی که با یکدیگر ازدواج می کنند، باید همان گونه که فرد مقابل است همدیگر را بپذیرند، به دنبال تغییر هم نباشند و با وضعیتی که دارند، سازش کنند..

تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا